Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over bewaren van bier na de hergisting op fles

Gestart door Danny79, 12-10-2018 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Danny79

Ik ben nu een tijdje bezig met het zelf brouwen en mijn koelkast staat inmiddels bomvol met bierflesjes. Heel veel zaken heb ik op dit forum kunnen vinden maar ik blijf met een belangrijke vraag zitten: Hoe moet je het bier bewaren nadat je het hele recept / brouwproces hebt doorlopen? In veel recepten (ik gebruik op dit moment geschrote moutpakketten van circa 10 liter per batch) volgt na een x periode van hergisting op fles in de kelder op circa 20 graden (circa 10 dagen meestal) een periode dat je de flesjes in de koeling moet zetten. Afhankelijk van het type bier staat er dan dat je na circa 4 weken mag gaan proeven. Maar omdat ik achter elkaar nieuwe brouwsels wil proberen staat onze tweede koelkast nu helemaal vol (ik produceer meer dan ik consumeer ;D)
Bij deze mijn vragen: Moet je het bier echt na 10 dagen naar de koeling brengen (of mag dit ook veel langer in de kelder in kratten blijven staan)? Is het daarna dan nog steeds belangrijk om voor een periode van bijvoorbeeld minimaal 4 weken in de koeling te laten staan (en wat gebeurt er dan nog qua hergisting)? En mag je ook na 10 dagen kelder, 4 weken koelkast het bier weer terug in kratten in de kelder zetten en een paar dagen voor het consumeren weer wat koud zetten?
Alvast bedankt voor jullie tips!!

Zaphod_B

Zolang het (redelijk) koel en donker staat is het goed. Een kelder is *ideaal* maar een donkere kast in je huis ergens waar het niet bloedheet is is ook prima. Kamertemperatuur is helemaal prima. Let maar eens op bij je slijter, daar staat het bier ook gewoon bij kamertemperatuur op de plank. Nadeel bij de slijter is dat het vaak teveel daglicht krijg. Donker is vele malen belangrijker dan de temperatuur, alhoewel temperaturen hoger dan kamertempeteratuur dan weer een minder goed idee zijn... Dus: redelijk koel en vooral donker!

De koelkast hoeft het pas in als je het wilt gaan drinken en niet van lauw bier houdt  :proost:

brouwerwaldonk

In een koele en donkere kelder blijft gebotteld bier vele maanden goed en drinkbaar. Je kan het beschouwen als kelder rijpen omdat bier van hoge gisting steeds evolueert en subtiele verbetering ondergaat. Ik heb ooit een bier gedronken dat meer dan 5 jaar gebotteld was en nog heel drinkbaar, hoewel het beste en het frisse er wel af was.

Zaphod_B

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-10-2018  22:20 uIn een koele en donkere kelder blijft gebotteld bier vele maanden goed en drinkbaar. Je kan het beschouwen als kelder rijpen omdat bier van hoge gisting steeds evolueert en subtiele verbetering ondergaat. Ik heb ooit een bier gedronken dat meer dan 5 jaar gebotteld was en nog heel drinkbaar, hoewel het beste en het frisse er wel af was.
Er zijn zelfs (zware) bieren die na jaren en jaren nog lekkerder en lekkerder worden. Zo heb ik voor een hele goede vriend een fles RIS van de Molen gegeven, met lak verzegeld, bij de geboorte van zijn zoon. Als de jongen 18 is gaan we die met z'n drietjes soldaat maken!

Danny79

Oke, dus als er in recept staat 10 dagen kelder, 4 weken rijpen in de koeling... kun je dus ook gewoon een deel naar koelkast halen, de rest in de kelder laten staan en bijvoorbeeld een paar maanden later pas naar de koeling halen. En moet het bier dan alsnog die 4 weken rijping ondergaan in de koeling (of heeft dat deel dan al in de kelder plaatsgevonden)?

Zaphod_B

Bieren rijpen niet of nauwelijks in een koeling. Wel bij kamer- of keldertemperatuur. Natuurlijk gaat het in de kelder wat trager.

Lichte bieren moet je niet te lang rijpen en gewoon lekker opdrinken. Zware bieren kunnen na bijvoorbeeld een jaar heel mooi worden.

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

24857

Reacties: 9
Gelezen: 3035

7150

Reacties: 16
Gelezen: 6366

36694

Reacties: 6
Gelezen: 1630

14906

Reacties: 13
Gelezen: 6031

39195

Reacties: 12
Gelezen: 2578

31453

Reacties: 43
Gelezen: 12936

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.