Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat is moutextract

Gestart door gerben, 31-01-2006 19:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Niels B. op 02-01-2016  09:21 uVoor de productie van poeder wordt ook vloeibaar moutextract gebruikt wat al ingedikt is. Er wordt misschien niet gekookt (volgens mij draait de verdamper op 80┬░) maar alle vluchtige bestandsdelen die eruit worden gehaald bij het koken (o.a. DMS) zijn al wel verdampt.

Ik heb het niet gehad over het verdampen van pre-DMS.
Wel heb ik aangevoerd dat uit kostenoverwegingen bij het produceren van gehopt moutextract wel eens geïsomeriseerde hoppreparaten gebruikt kunnen worden. In grote pilsbrouwerijen worden die ook veelvuldig gebruikt. De bieren die ik gedronken heb gebrouwen met een bierkit hadden erg weinig hoparoma, terwijl de bitterheid vaak erg hard is.
Ook door het indikken van het wort gaan veel hoparomastoffen verloren.

Bierkits zijn makkelijk, maar verwacht er geen geweldige bieren van tenzij je aan de gang gaat met drooghoppen en steepen.

Niels B.

Citaat van: Jacques op 02-01-2016  12:07 uBij het maken van moutextractpoeder wordt een methode gebruikt die vergelijkbaar is met het maken van melkpoeder. Daarvoor hoeft het wort niet gekookt te worden. Dat scheelt de producent redelijk veel kosten..

Waarom zei je dit dan?

Jacques

Citaat van: Niels B. op 02-01-2016  14:26 uWaarom zei je dit dan?

Omdat koken niet noodzakelijk is voor de productie van moutextractpoeder.
Bij het drogen zullen ongetwijfeld vluchtige stoffen verdampen.
In wort zit weinig DMS. Deze stof wordt voornamelijk gevormd uit pre-DMS tijdens de vergisting. Hoe vluchtig de pre-DMS stoffen zijn weet ik zo niet.

Gossi

Beste forumleden,
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, hier heb ik wat aan.
Je kan dus je hop koken met een kleiner gedeelte van de moutextract in een kleinere pan. Het overige moutextract los je op in warm water, giet het gekookte wort uit de kleinere pan hierbij en vul aan met koud water tot de gewenste hoeveelheid, zoals je ook doet met een bierkit.
Scheelt erg veel in aanschaf grote ketel, dikke brander en wortkoeler!

Of zit ik nu op het verkeerde spoor?

Jacques

Citaat van: Gossi op 02-01-2016  19:42 uOf zit ik nu op het verkeerde spoor?

Als je per se met dure moutextract wilt werken niet...

Er is een goedkoop alternatief: brouwen met mout. Je moet dan in het begin inderdaad veel meer investeren maar dat verdien je snel terug, ook doordat de kwaliteit van het bier met sprongen vooruit gaat. Je hebt dan alles in eigen hand. Werken met moutextract is net zo iets als soep koken met een pakje soep. Het smaakt wel, maar vers gemaakte soep met een stuk schenkel en verse groenten smaakt een stuk beter.

Vergelijkbare Topics (7)

28037

Reacties: 11
Gelezen: 6831

13137

Gestart door sssjoerd

Reacties: 3
Gelezen: 1838

9126

Reacties: 6
Gelezen: 3166

26863

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 0
Gelezen: 2286

26-09-2014 21:21 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.