Brewferm tarwebierpakket: Blanche hop vervangen door Fermentis WB-06?

Gestart door NiekR, 05-10-2018 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekR

Goedemiddag allemaal,
Ik ben in de zomer begonnen met mijn 1e brouwsel vanuit een bierkit.
Kant en klaar pakket waarbij alleen water, suiker en gist toegevoegd moest worden. Het is nog niet echt brouwen natuurlijk, maar wel een beginnetje.
Het ging om de Brewferm grand cru en het is redelijk gelukt. De meeste mensen vinden het goed te drinken, maar persoonlijk vind ik het niet heel lekker, maar dat is smaak denk ik.

Nu wil ik eerst nog een paar blikken brouwen voordat ik beslis of ik meer dingen wil aanschaffen en ik wil graag een hefeweizen maken.
Echter de bierkits zijn allemaal gericht op Belgische (wit)bieren. Zelf ben ik veel meer fan van bijvoorbeeld een Erdinger dan van Hoegaarden.
Mijn idee was om Brewferm tarwebier bierpakket te kopen en de bijgevoegde gist (blanche?) te vervangen door een andere gist omdat ik heb gelezen dat de blanche wel wat zurige witbier smaak kan geven.

Nu heb ik als optie van iemand gehoord om de gist Fermentis WB-06 te gebruiken.
Wat vinden jullie van dit idee?

P.S. Zal dit erg schuimen tijdens de vergisting? De blikken zijn 12 L en ik heb gistvaten van 30 L. Het zijn hermetisch afgesloten vaten met waterslot en schroefdeksel, maar ik heb (nog) geen mandfles.

EBC

Haagse Wouter

WB-06 staat als weizen korrelgist prima bekend.

12 liter in 30 L gaat prima. Richtlijn is 25% kopruimte.

seed7

hans_nwk

Citaat van: Haagse Wouter op 06-10-2018  01:40 u12 liter in 30 L gaat prima. Richtlijn is 25% kopruimte.
Die richtlijn gaat voor Weizen gisten vaak niet op, of een blow-off of 50% kopruimte houd ik aan voor weizen.

Groet,
Hans

Chilobrachys

Citaat van: Haagse Wouter op 06-10-2018  01:40 uWb-06 staat als weizen korrelgist prima bekend.

12 liter in 30 L gaat prima. Richtlijn is 25% kopruimte.

Dan zou ik toch nog eens het forum doorlezen over ervaringen met de WB-06. Deze gist heeft heel weinig weizen karakter en levert vaak een behoorlijk droog bier op. Ik zou deze gist in ieder geval nooit weer gebruiken in een weizen!

Thom

Ik vind de Blanche lekkerder dan de WB-06. De laatste gaat erg ver door en je krijgt een droger bier. Voor een witbier zou ik de Blanche of M20 gebruiken als korrel. Voor een weizen eerder een Munich classic van Lallemand.

Haagse Wouter

Citaat van: Chilobrachys op 06-10-2018  09:25 uDan zou ik toch nog eens het forum doorlezen over ervaringen met de WB-06. Deze gist heeft heel weinig weizen karakter en levert vaak een behoorlijk droog bier op. Ik zou deze gist in ieder geval nooit weer gebruiken in een weizen!

Dat komt door verkeerde temperatuur. Maar vind WB 06 ook niet de beste hoor. Echter is die ook niet compleet shit.
Oftewel zou hem zo gebruiken als ik hem liggen. Maar als ik ga bestellen zou ik voor een andere gaan.

Vergelijkbare Topics (7)

10147

Gestart door Adrie

Reacties: 42
Gelezen: 18224

23491

Gestart door ale-x

Reacties: 16
Gelezen: 6768

31040

Gestart door Fermon

Reacties: 7
Gelezen: 3253

43044

Reacties: 13
Gelezen: 1439

20727

Reacties: 12
Gelezen: 4740

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.