Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist voor honingtripel

Gestart door Sjoerd, 31-08-2018 08:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Ik heb een honingtripel op het programma staan. Heeft iemand een tip voor een gist die daar goed bij matcht. Ik verwacht dat de honing in het smaakprofiel overheerst dus gezien hoeveelheid werk voorkeur voor een korrelgist, maar als iemand hele goede ervaringen heeft met een vloeibare gist, dan hoor ik het ook graag. Gr Sjoerd

Fermon

Citaat van: Sjoerd op 31-08-2018  08:41 uBesten,

Ik heb een honingtripel op het programma staan. Heeft iemand een tip voor een gist die daar goed bij matcht. Ik verwacht dat de honing in het smaakprofiel overheerst dus gezien hoeveelheid werk voorkeur voor een korrelgist, maar als iemand hele goede ervaringen heeft met een vloeibare gist, dan hoor ik het ook graag. Gr Sjoerd

Of je de honing proeft ligt aan het moment van wanneer je deze toevoegd. Als je echt de honing wilt proeven kan je het best brouwen met een neutrale gist zoals de us-05 en dan de honing toevoegen tijdens de nagisting. Als je wel een gistprofiel wil en wat zoeter bier met honing de s33, honing ook tijdens de nagisting toevoegen.

Traploper

Ik heb een honingbier gebrouwen van rond de 7% met K-97. Heerlijk bier geworden.

Snelbier

Eerst even 'vloeken in de kerk';
- Ik heb me nog niet voorgesteld bij het forum.  Zal ik zsm doen..
- Mijn ervaringen (mag het geen brouwsels noemen) bestaan uit ruim 20 bieren van bierkits en mout-extracten. Beetje mengen en vooral vergisten is al moelijk genoeg, zeker met wisselende gisten.
==============
Honing-bier.. Wat verwacht je er van?  Mijn referentie is Barbãr. Blonde met 2,5% honing.
Wat wil je proeven in de honing? Moeilijk te definiëren..
Op mijn eigen zoektocht naar 'honing en bier' op dit forum liepen de adviezen en recepten nogal uiteen, overweldigend..
Tip van een bijenhouder/brouwer (ik niet): Acacia-honing geeft de sterkste 'honing-smaak'
Algemene tip (ook van dit forum): honing verliest snel smaak, daarom zo laat mogelijk toevoegen, liefst ná hoofdvergisting.
====
Bijpassend gist (de eigenlijke vraag): moeilijk te beantwoorden.
Fermentis-S33 is al genoemd. Heb ik zelf gebruikt in honing-tripel, en geniet er nu van..
Het is de vraag of de S33 het hem doet, of de Acacia-honing van de Jumbo.

Traploper

Ik vind boekweithoning echt super,  maar daar is hier weer moeilijk aan te komen.

DoubleW

Alle Belgische gisten voldoen die geschikt zijn voor tripels

Johan_vL

Citaat van: Snelbier op 31-08-2018  19:09 uEerst even 'vloeken in de kerk';
- Ik heb me nog niet voorgesteld bij het forum.  Zal ik zsm doen..
- Mijn ervaringen (mag het geen brouwsels noemen) bestaan uit ruim 20 bieren van bierkits en mout-extracten. Beetje mengen en vooral vergisten is al moelijk genoeg, zeker met wisselende gisten.
==============
Honing-bier.. Wat verwacht je er van?  Mijn referentie is Barbãr. Blonde met 2,5% honing.
Wat wil je proeven in de honing? Moeilijk te definiëren..
Op mijn eigen zoektocht naar 'honing en bier' op dit forum liepen de adviezen en recepten nogal uiteen, overweldigend..
Tip van een bijenhouder/brouwer (ik niet): Acacia-honing geeft de sterkste 'honing-smaak'
Algemene tip (ook van dit forum): honing verliest snel smaak, daarom zo laat mogelijk toevoegen, liefst ná hoofdvergisting.
====
Bijpassend gist (de eigenlijke vraag): moeilijk te beantwoorden.
Fermentis-S33 is al genoemd. Heb ik zelf gebruikt in honing-tripel, en geniet er nu van..
Het is de vraag of de S33 het hem doet, of de Acacia-honing van de Jumbo.

Afgelopen zomer, heb ik een kilo acacia honing in Frankrijk gekocht voor een brouwsel, die honing is echt heel erg lekker van smaak, kan ik beamen. Maar ik heb er dus nog niet mee gebrouwen, hij staat in de kast te wachten... :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

32621

Reacties: 4
Gelezen: 1722

42231

Reacties: 7
Gelezen: 2395

10585

Reacties: 29
Gelezen: 11942

24295

Reacties: 8
Gelezen: 3337

8089

Reacties: 8
Gelezen: 3251

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.