Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Overhevelen tijdens de vergisting, feit of fabel?

Gestart door Abrink88, 22-08-2018 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

CeesM

Citaat van: BrouwMark op 02-09-2018  00:11 uDuidelijk Jacques. Ik leg voorlopig echter nog geen honderden euro's neer voor 'wat frisser'. Enneh, dat gisttablet? Wel eens echt goed op gekauwd?  :P  ;D
Dat hoeft niet. Ik heb nog een Fastfermenter in de aanbieding. Conisch vat met opvangbal voor je gistdepot. Ook frisser bier. ;)

BrouwMark

Citaat van: CeesM op 02-09-2018  01:02 uDat hoeft niet. Ik heb nog een Fastfermenter in de aanbieding. Conisch vat met opvangbal voor je gistdepot. Ook frisser bier. ;)

Ik lees zelden over mensen die blij zijn met dat ding. Waarom doe jij hem weg?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 31-08-2018  15:59 uIk vind het altijd bijzonder dat gedacht wordt dat biochemische processen bij een hobbybrouwers anders verlopen dan in de professionele brouwerijen. Er is een verschil in schaalgrootte in installatie
Ik denk dat het niet de biochemische processen zijn maar meer de fysische processen zoals het bezinken van gist (duurt langer omdat het een grotere afstand moet afleggen tot de bodem en er ook meer wervelingen zijn) en wervelingen tgv drukverschillen en CO2 wat daardoor zich anders gaat gedragen bij grote volumes.

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 02-09-2018  09:51 uIk lees zelden over mensen die blij zijn met dat ding. Waarom doe jij hem weg?
De aansluiting van de verschillende onderdelen zijn moeilijk waterdicht te krijgen, zelfs met teflon. De afsluitkraan blokkeert regelmatig en werkt heel stroef, zelfs na bijstellen. Ik heb ook de indruk dat de vergisting moeizamer verloopt en dat je bier niet zo ver doorgist, misschien omdat de gist wegzakt in de opvangbol en daardoor minder contact heeft met het wort. Ik heb me een petfles aangeschaft, een FerMonster. die is niet conisch maar veel handiger.

DoubleW

Biochemische input is nodig om te begrijpen wat er speelt in een fermentatie.
- gist sterft aan alcohol intoxicatie en wordt opgeruimd door gist(kannibalisme) en autolyse (natuurlijke afbraak van celmateriaal)
- gist sterft sneller af bij meer alcohol en bij hogere temperaturen tijdens fermentatie dus afhevelen van overmatig gist (slurrie) voorkomt massale autolyse en bijbehorende smaakervaring
- vooral bij friise blonde bieren zul je dit eerder merken, ris en barley wine zijn vergevingsgezind en maskeren veel.
- wat betreft grootte van installatie maakt het voor de biochemie niet zoveel uit, maar een fermentatie tank van 5000 liter kan sneller en hogere vergistingstemp bereiken dan een cct. Koeling voorkomt vroegtijdige sterfte en autolyse.
- te weinig gist of te veel in vergisting speelt een rol in tijdschema.
- voor mensen met een microscoop en kennis kun je de gezondheid en aantal cellen telllen van gist voor, tijdens en na vergisting.
- mijn eigen regel is: afhevelen na twee weken bij een blond licht bier na coldcrash en voor bottelen. Bij een donker bier voor rijping op vat, laat ris etc 2 -6 mnd rijpen voor verdere ontwikkeling.

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 02-09-2018  10:24 uDe aansluiting van de verschillende onderdelen zijn moeilijk waterdicht te krijgen, zelfs met teflon. De afsluitkraan blokkeert regelmatig en werkt heel stroef, zelfs na bijstellen. Ik heb ook de indruk dat de vergisting moeizamer verloopt en dat je bier niet zo ver doorgist, misschien omdat de gist wegzakt in de opvangbol en daardoor minder contact heeft met het wort. Ik heb me een petfles aangeschaft, een FerMonster. die is niet conisch maar veel handiger.

Een onding dus? Ik heb ook zo'n petflesmonster gekocht, lijkt me inderdaad wel fijn werken...

Citaat van: DoubleW op 02-09-2018  10:38 u- mijn eigen regel is: afhevelen na twee weken bij een blond licht bier na coldcrash en voor bottelen. Bij een donker bier voor aging op vat, laat ris etc 2 -6 mnd agen voor verdere ontwikkeling

Die begrijp ik niet helemaal. Hevel je ná coldcrash over?

CeesM

Citaat van: BrouwMark op 02-09-2018  09:51 uIk lees zelden over mensen die blij zijn met dat ding. Waarom doe jij hem weg?
Ik heb geen ruimte om een extra koelkast te plaatsen waar de Fastfermenter in kan. Toen heb ik een SS Brewtech Chronical 7 aangeschaft waar ik een koelspiraal heb ingebouwd om te koelen. Natuurlijk had ik voor de aanschaf van de Fastfermenter al de negatieve berichten gelezen betreft het lekken e.d., maar het gaat nu om de vernieuwde versie die op veel punten verbeterd zijn. De koppeling van de opvangbol bestaat nu uit 2 delen zodat bij het losdraaien je de binnenwerk van de kraan niet meer losdraaid. Dat de kraan moeilijk draaid is een kwestie van goed afstellen.
Ik heb geen enkele keer een verstokte vergisting gehad, en heb de bol geleegd als het vol bezinksel zat.
Op zich was ik wel tevreden mee als ik er wel de ruimte voor koeling had.

Jacques

Citaat van: seed7 op 02-09-2018  00:57 uUhm, Jacques, dat doen ze wel degelijk en dat weet je ook. Neem een 30 m hoge CCT, gistingsresultaat minder esters dan in het 3m hoge kuipje of het 30 cm hoge pannetje, alles bij gelijke temperatuur, celdichtheid etc. Celsterfte is in de eerste ook hoger dan in de laatste, wat niet weg neemt dat autolyse domweg altijd aanwezig is, zoals ik ook hierboven al schreef. Het is meetbaar (pH, ORP e.d.) en (op den duur) te proeven.

Bijna het gehele proces van het brouwen is 'oneindig' schaalbaar, behalve de gisting. De dynamiek daarvan verandert. De veranderingen in het groot, laten zien waar je in het klein winst kunt behalen als je de rest van het wel schaalbare deel van het proces volledig onder controle hebt,

Ingo

Beste Ingo,

Mijn ervaring is dat je ook in het klein last hebt van autolyse. Het is niet iets van de grote brouwerijen zoals soms gedacht wordt.
Ook bij tests die ik heb uitgevoerd heb ik gezien dat de pH snel stijgt als de gist niet verwijderd wordt. Het gaat daarbij om echte minibrouwsels (minder dan 1 liter).
Zoals ik al eerder geschreven proef ik heel regelmatig autolysesmaakjes in hobbybieren. Het probleem van autolyse is bij kleine hoeveelheden ook aanwezig. Het is niet iets wat alleen plaatsvindt in torenhoge CCT's.

Er zijn overigens wel verschillen door de grootte van de vergistingstank maar het zeker niet zo dat het vergistingsproces geheel anders verloopt. Er zijn veel meer overeenkomsten met grote brouwerijen dan vaak aangenomen wordt. Niet zo heel vreemd want de grondstoffen en het procedé zijn in feite hetzelfde.

beermenke

Citaat van: Koen S op 02-09-2018  10:24 uDe aansluiting van de verschillende onderdelen zijn moeilijk waterdicht te krijgen, zelfs met teflon. De afsluitkraan blokkeert regelmatig en werkt heel stroef, zelfs na bijstellen. Ik heb ook de indruk dat de vergisting moeizamer verloopt en dat je bier niet zo ver doorgist, misschien omdat de gist wegzakt in de opvangbol en daardoor minder contact heeft met het wort. Ik heb me een petfles aangeschaft, een FerMonster. die is niet conisch maar veel handiger.
Ieder zijn ding maar ik ben er uitermate tevreden over. Heb er een kraan opgezet waaraan 2 koppelingen zitten. 1 koppeling zit water en luchtdicht vast op de fastferment. Na gebruik direct in de oxipro en voor gebruik goed ontsmetten. Kraan kan dus apart schoongemaakt. Stuur via de thermowell mijn koelkast aan of de verwarming. Er staat nu een dubbele in te vergisten. Al een 15tal brouwsels naar volle tevredenheid in vergist. 2 weken vergisten, bol eraf, naar bottelvat en bottelen. Uiteraard meten. Vooralsnog wil ik niet anders.

Vergelijkbare Topics (7)

5329

Reacties: 18
Gelezen: 6974

34916

Reacties: 19
Gelezen: 4710

26644

Reacties: 8
Gelezen: 2415

37479

Reacties: 18
Gelezen: 3556

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.