Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm bierkit als suikervervanger gebruiken?

Gestart door Annemie, 31-05-2018 15:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Annemie

Hallo, ik ben sinds kort begonnen met het brouwen van bier, mijn 1ste biertje is aan het gisten  ;D Spannend!
Ik hou er niet zo van om receptjes te volgen dus ben ik meteen aan de slag gegaan met een eigen receptje.
Ik heb een boek gekocht, bier brouwen voor starters van Luc Pauwels en een heel deel opzoekwerk gedaan.
Ik heb geen idee of het iets zal worden maar ben benieuwd  ;)
Ondertussen heb ik een bierkit gekregen, Brewferm abdij, heel leuk, niks op tegen maar ik ben begonnen met alle grondstoffen aan te schaffen, samen met een 2de hands Speidel Braumeister, ben dus niet echt van plan zelf blikbier te maken.
Nu is mijn vraag of ik een receptje zou kunnen maken waar ik op het eind het blik gebruik als suikervervanger en dit dus nog een aantal minuten mee laat koken?

Alle tips zijn welkom  :degroeten:

jaapz

Staat er op het blik welke mouten er in het extract zijn gebruikt? Als het redelijk neutraal (bijv met name pilsmout) is, zou je het prima als toevoeging in een ander recept kunnen doen om een wat zwaarder bier te maken.

Annemie

Op het blik staat dat het over gehopt moutextract (gerst) gaat.
Als ik op you tube kijk en hier lees kan ik niemand vinden die het mee laat koken mits het een kit op zich is.
Het zou fijn zijn als ik dit als suikervervanger kan gebruiken om zo mijn bier inderdaad wat zwaarder te maken.
Hoeveel hop ik moet verminderen is natuurlijk nog zo een vraag mits er al hop in zit....

Jacques

De Brewferm Abdij is een blik voor een donker bier (dubbel).

Je kunt het blik gebruiken om een donker bier op te krikken. Bij een zwaarder bier hoort ook meer hop. In principe hoef je daarom geen correctie uit te voeren.

Meekoken is niet nodig. Wat je kunt doen is de inhoud van het blik tegen het einde van het koken toevoegen. Het kokende wort kun je gebruiken voor het uitspoelen van het blik. Gebruik wel dikke rubberen handschoenen om je handen te beschermen.

Annemie

Dank u, zo ga ik het dan proberen  :D
Ben heel benieuwd voor het resultaat!  :proost:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.