Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verliezen tijdens brouwen

Gestart door billiebob, 22-05-2018 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

billiebob

Beste allemaal, graag zou ik wat ervaringen willen delen m.b.t. verliezen tijdens het gehele brouwproces. Eerst mijn ervaring. Ik brouw zelf op het fornuis, batches van maximaal 10 liter (streven). Hierbij gebruik ik 2 pannen van 9 liter inhoud, waarbij ik in beide tegelijk maisch/kook. Ik wissel per brouw van 'recept' en exacte hoeveelheden kunnen hierdoor verschillen, maar gemiddeld komen mijn hoeveelheden en verliezen op het volgende neer:

3000 g mout.
+9 liter maischwater (meestal factor 3).
ketelverlies en minimale verdamping tijdens 60 min. maischen: ca. -200 ml.
moutverlies: ca. -3,3 liter (ik zit altijd op wat meer dan 1:1)
rest: 5,5 liter.

+8 liter spoelwater (wat nodig is, is nodig, maar ik probeer altijd met minder te spoelen dan te maischen).
koken begin: 13,5 liter.
verdamping tijdens 70-80 min. koken: ca. -2,4 liter (18%).
ketelverlies en trub (eiwitten, hop, kruiden): ca. -1 liter.
koken eind: 10,1 liter.

korrelgist'starter': +100 ml.
naar gistvat: 10,2 liter.
vatverlies en trub: ca. -1 liter.

bottelsuikeroplossing: +200 ml.
naar flesjes: 9,4 liter.

van de 17,3 liter toegevoegd water, blijft dus effectief 9,4 liter bier over. dat is dus overall 46% verlies. doordat ik in de keuken brouw en mijn batches relatief klein zijn, snap ik dat mijn verliezen relatief groot zijn. maar is dit niet erg veel? ik ben erg benieuwd naar input/discussie/tips.

Omdat mijn streven meestal 10 liter is en ik dat bijna nooit haal, voeg ik vaak ook nog water toe net voor de vergisting. meestal in de vorm van ijsklontjes; dat helpt weer met het snel terugkoelen :)

Ik weet dat 18% kookverlies aanzienlijk is en dat daar wel een optimalisatie mogelijk is. Ik kook al met deksel op een kier en niet met het vuur voluit, maar met een zeer lichte borrel/kolk in het water. Maar doordat ik met 2 relatief kleine pannen werk, is er nou eenmaal veel verdampingsoppervlak. Veel minder dan 15% zal dit dus niet worden voor mij.

Aan de andere kant heb ik altijd flinke verliezen door trub/derrie. Zowel na het koken als na de hoofdvergisting. Over deze hoeveelheden wordt maar zeer weinig gesproken. wat is jullie indruk over deze hoeveelheden? Doe ik ergens iets heel ergens verkeerd, of klinken mijn hoeveelheden wel reëel?

Bedankt alvast!

emiel1

Ik vind het niet vreemd klinken. De verliezen komen behoorlijk overeen met wat ik zelf heb en volgens mij is 2x meer brouwwater dan uiteindelijke opbrengst vrij normaal

marc0871

Ik had gisteren 5 kilo mout op 20 liter maischwater.
Daar heb ik ongeveer 9 liter water als spoelwater bij gebruikt.
Voor het koken zat er bijna 25 liter in de ketel.
Eind koken (1 uur) ruim 20.
Er bleef deze keer wat meer wort achter in de ketel dan normaal. Ik denk ruim een liter.
Ik schat dat er zo'n 19 liter het gistvat in is gegaan.

Op de 29 liter water had ik dus zo'n 10 liter verlies in de maisch, het koken en in de trub.

Afgaande op voorgaande brouwsels, zal ik het toegevoegde volume aan water/suiker oplossing, weer verliezen tijdens het bottelen.

brouwerwaldonk

Mijn batchen zijn groter en mijn verliezen veel en veel kleiner
Batchgrootte 42 L bier
Brouwwater 32 L
Spoelwater 31 L
Kooktijd 70 minuten zonder deksel, gasbrander 9 kWh volle bak open
Gebotteld 42,8 L
Totaal verlies 32%

Knobby

Verliezen klinken mij niet heel vreemd in de oren, maar als je 2 pannen hebt heb je ook 2x ketel verlies, en inderdaad extra verdampingsoppervlak.

Waldonk: jij perst je bostel ook uit geloof ik? Dan heb je dus ook veel minder dan de standaard 1,1 l/kg mout verlies.

seed7

Verdampingsoppervlak is 'niet' van belang, je verdamping wordt volledig bepaald door de energie die je er in stopt en de verliezen door b.v. slechte isolatie.

Als je de verdamping wilt beperken, domweg het vlammetje (nog) lager zetten. Tussen de 7-12% over de volledige kookduur is prima.

Ingo

hansHalberstadt

Je spreekt normaal gesproken over verlies als je een deel van je opgeloste stoffen kwijtraakt, bv suiker of bitterstof. Maar indampen is feitelijk geen verlies. Je moet redelijk doorkoken om ongewenste stoffen zoals DMS uit te dampen.

chthon

Nadat ik heb overgeheveld naar het gistvat, giet ik de trub nog in een ontsmette filterzak en zorg dat mijn handen ook ontsmet zijn, en dan pers ik dit restje nog eens uit vooraleer ik het bij het gistvat doe. Dit scheelt meestal nog een liter.

Ik brouw batches tussen 6 en 10 liter, en je verliezen herken ik.

Om te koken gebruik ik nu wel een draagbare inductiekookplaat die aangesloten is op een wattmeter. Bij een vermogen van 1500 watt is mijn verdamping 2,1 liter/uur.

Voor mijn absorptie in de maish heb ik de cijfers van Brewtarget gebruikt, die rekent met 1.089 l/kg.

hansHalberstadt

Ik zou niet met de handen in het wort gaan om de laatste beetjes eruit te persen. Je handen krijg je nooit helemaal bacterievrij.

billiebob

Bedankt voor alle reacties. Ik concludeer dat de verliezen wel wat minder kunnen, maar dat het niet heel extreem is. Met kleinere batches en met meerdere pannen is er nou eenmaal meer verlies, dat moet ik maar accepteren.

Als reactie op de laatste berichten: ik heb het idee dat er vaak wel heel erg panisch wordt gedaan over besmetting en hygiëne. Ik werk zo schoon mogelijk hoor, maar ik maak ook altijd wel contact met het vocht als het het gistvat in gaat. Ook ik werk met een doek om de trub eruit te filteren en deze wring/duw ik uit, waar best wel eens (hand)contact bij is. Al mijn bieren zijn goed gelukt en ik heb nog nooit een infectie o.i.d. gehad. Nu is het wel zo dat als ik brouw, ik ook 100% brouw. Ik ga niet tussendoor nog tuinieren of een broodje pindakaas smeren of zo, dus de kans op vieze handen is heel klein. En tussendoor was en spoel ik zoveel af, dat tegen de tijd dat ik het gistvat vul, mijn handen al 10 keer gewassen zijn ;)

Aanvullende vraag: kun je -na het koken- ook té goed filteren? Stel dat je tig keer filtert door een steeds fijner filter en een glashelder vocht overhoudt in het gistvat.. is dat wenselijk of kun je juist ook 'goede' stoffen wegfilteren? Ofwel; hoeveel aandacht besteden jullie aan het 'helder maken'  in deze fase? En in hoeverre geldt dit dan (ook) voor het filteren na de hoofdvergisting?

hansHalberstadt

Citaat van: billiebob op 22-05-2018  22:34 uBedankt voor alle reacties. Ik concludeer dat de verliezen wel wat minder kunnen, maar dat het niet heel extreem is. Met kleinere batches en met meerdere pannen is er nou eenmaal meer verlies, dat moet ik maar accepteren.

Als reactie op de laatste berichten: ik heb het idee dat er vaak wel heel erg panisch wordt gedaan over besmetting en hygiëne. Ik werk zo schoon mogelijk hoor, maar ik maak ook altijd wel contact met het vocht als het het gistvat in gaat. Ook ik werk met een doek om de trub eruit te filteren en deze wring/duw ik uit, waar best wel eens (hand)contact bij is. Al mijn bieren zijn goed gelukt en ik heb nog nooit een infectie o.i.d. gehad. Nu is het wel zo dat als ik brouw, ik ook 100% brouw. Ik ga niet tussendoor nog tuinieren of een broodje pindakaas smeren of zo, dus de kans op vieze handen is heel klein. En tussendoor was en spoel ik zoveel af, dat tegen de tijd dat ik het gistvat vul, mijn handen al 10 keer gewassen zijn ;)

Aanvullende vraag: kun je -na het koken- ook té goed filteren? Stel dat je tig keer filtert door een steeds fijner filter en een glashelder vocht overhoudt in het gistvat.. is dat wenselijk of kun je juist ook 'goede' stoffen wegfilteren? Ofwel; hoeveel aandacht besteden jullie aan het 'helder maken'  in deze fase? En in hoeverre geldt dit dan (ook) voor het filteren na de hoofdvergisting?

Vooral na het koelen en voordat de gisting begint moet je heel erg oppassen met besmetting. Niet alleen met je handen afblijven van alles wat in contact komt met wort maar ook je gistingsvat en slangen goed ontsmetten. Zou zonde zijn als je toch een keer besmet bier hebt. overal zitten bacterien op, je handen, deurkrukken, geld, etc.

brouwerwaldonk

Na het koken bekom ik altijd glashelder wort wat ik overhevel naar het gistvat via een droesemkapje op de hevelbuis.

Mijn grote winst haal ik niet met het uitpersen van het draf, dat geeft ongeveer 0,5 tot 1 liter dunne spoeling extra op 63 L water. Maar uit de trub na het overhevelen van het ingekookte wort uit de ketel haal ik nog tussen 1,5 tot 2 liter glashelder wort met hoog SG zonder uitpersen (met handen of filterdoekjes).

Ik werk met losse hopbellen met laag alfazuur, waardoor ik een redelijke massa nodig heb, waar ik de trub doorheen filter. Ik leg de kookketel op zijn zijkant en schraap alle hopbellen naar voor als een dam die ik aandruk met een schuimspaan. Zet een opvangpan onder de rand, zet een blokje onder de achterkant en laat de ketel langzaam leegdruppen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.