Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Berekenen toevoegen suiker voor koolzuurdeken?

Gestart door rajd, 21-05-2018 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

rajd

Dag allen,

Ik heb recentelijk een RIS gebrouwen. Nu wil ik deze middels houtsnippers gaan oak-agen, echter is mijn fles die ik daarvoor wil gebruiken wezenlijk groter dan de hoeveelheid bier. Om oxidatie wil ik een koolzuurdekentje over het bier laten ontstaan en dat wil ik doen middels wat suiker. De vraag is echter.. hoeveel suiker moet ik toevoegen / oplossen?

Het gaat om 10 liter bier met ~11% alcohol. Eind SG bedraagt 1030. De fles die ik wil gaan gebruiken is 19 liter qua volume.

Bedankt!

brouwerwaldonk

De formule van omzetting suiker in koolzuur is 100 gram glucose omgezet in 51,1 gram alcohol, 48,9 gram koolzuur en 51,1 kJ
Volgens mij heb je genoeg aan 1 tot 2 gram suiker om een deken koolzuur gas te bekomen op je bier als je weet dat 1cm3 of 1ml Koolstofdioxide   0,002 g weegt.
2 gram suiker geeft  0,489 gram koolzuurgas wat overeenkomt met 489 cm3 of 0,489L

Drents Hopbier

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-05-2018  11:04 uDe formule van omzetting suiker in koolzuur is 100 gram glucose omgezet in 51,1 gram alcohol, 48,9 gram koolzuur en 51,1 kJ

Waarbij dan rekening gehouden moet worden dat dit voor pure glucose geldt en glucose meestal verkocht wordt als glucose.H2O

Hopbier

brouwerwaldonk

Die formule is ook geldig bij gewone kristalsuiker, want daar zitten geen vreemde stoffen in, enkel hoogstens 1% water als vocht.

hansHalberstadt

En ook er rekening mee houden dat koolzuur en lucht gewoon mengen (diffusie) ook al is koolzuur zwaarder. Dus deze theorie gaat alleen op als je de koolzuurdeken veel sneller opbouwt dan het diffusie proces. Met alleen wat suiker in je bier kom je er daar niet mee vrees ik. Door de menging zal er lucht/koolzuurmengsel naar buiten komen, dus heb je veel meer suiker nodig, ik denk minstens het 3 dubbele. 

Ansius

En maar hopen dat je gist het nog aan kan.

brouwerwaldonk

Of lucht en koolzuurgas zomaar mengen betwijfel ik, omdat lucht een heel pak lichter weegt dan koolzuur.
Lucht weegt 0,0013 g/ml of 1,54 keer lichter
koolzuurgas weegt 0,002 g/ml

hansHalberstadt

Het is niet alleen maar een kwestie van verschil in dichtheid. Er is ook nog zoiets als 'brownse beweging van moleculen' elke molecuul lucht en CO2 trilt en kan hoge snelheden bereiken hoewel het gemiddeld op zijn plek blijft. Maar door die botsingen gaat het wel mengen. Werkt hetzelfde als suikeroplossing. als je stroop in water doet zinkt het eerst naar de bodem, maar na een paar dagen is alles toch keurig gemengt hoewel stroop zwaarder is dan water. Bij gassen gaat dit mengen veel sneller

brouwerwaldonk

Ook dat spreek ik tegen want ik herinner mij een uitspraak van mijn vader dat we geen eten niet mochten verspillen. Ik ben van 43 en kort na de 2de oorlog kregen we flink naar ons voeten als er een laagje suiker op de bodem van een kopje koffie lag. Als we flink roerden loste het ene koffielepeltje suiker helemaal op maar soms hadden de we kop niet leeggedronken en nadien lag er dan een dun laagje suiker op de bodem met lijfstraffen tot gevolg. 

Knobby

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-05-2018  14:17 uOok dat spreek ik tegen want ik herinner mij een uitspraak van mijn vader dat we geen eten niet mochten verspillen. Ik ben van 43 en kort na de 2de oorlog kregen we flink naar ons voeten als er een laagje suiker op de bodem van een kopje koffie lag. Als we flink roerden loste het ene koffielepeltje suiker helemaal op maar soms hadden de we kop niet leeggedronken en nadien lag er dan een dun laagje suiker op de bodem met lijfstraffen tot gevolg.
Hans zegt niet voor niets een paar dagen...

De wetenschap zuigt dit niet zomaar uit zijn duim hoor Waldonk.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-05-2018  14:17 uOok dat spreek ik tegen want ik herinner mij een uitspraak van mijn vader dat we geen eten niet mochten verspillen. Ik ben van 43 en kort na de 2de oorlog kregen we flink naar ons voeten als er een laagje suiker op de bodem van een kopje koffie lag. Als we flink roerden loste het ene koffielepeltje suiker helemaal op maar soms hadden de we kop niet leeggedronken en nadien lag er dan een dun laagje suiker op de bodem met lijfstraffen tot gevolg. 
Ja suiker diffunderen kost wel een dag of zo. Wees maar blij want wat dacht je dat er zou gebeuren met de koolzuur uit de atmosfeer als jij gelijk zou hebben? Dat zou dan een laagje van een paar 100 meter vlak boven het aardoppervlak gaan vormen. Waren wij er niet.

Markiej87

Dus 50 gram suiker erbij en dan is er niks aan de hand? Dat heeft toch praktisch geen invloed op de smaak van je bier in die hoeveelheden :)

chthon

Inderdaad. Brouwerwaldonk heeft het goed uitgerekend, ik reken op 4 g suiker/liter CO2 gas nodig, maar reken extra bij om zeker hoger te komen. 50 g geeft ongeveer 12,5 liter.

Ik probeer daar tegenwoordig rekening mee te houden en een gedeelte van de brouwsuiker uit het recept hiervoor te reserveren.

Haagse Wouter

Ik ga meer richting Hans.
Een CO2 deken werkt maar voor eventjes. Dagen, misschien? Weken, absoluut niet.

Overigens heeft het oplossen van suiker niet zoveel ermee te maken :P. Het vinden van wat suiker op de bodem van je glas heeft meer te maken met de kinetische oplosbaarheid van de kristallen. Dat is niet diffunderen maar oplossen.

rajd

Ok dank allen, ik ga dus voor iets van 50 g suiker. Additionele vraag: is het nuttig of noodzakelijk iets van (bottel)gist toe te voegen? Ik heb US05 gebruikt... met 11% alcohol denk ik dat ie redelijk uitgeput is..?

Haagse Wouter

Citaat van: rajd op 21-05-2018  22:49 uOk dank allen, ik ga dus voor iets van 50 g suiker. Additionele vraag: is het nuttig of noodzakelijk iets van (bottel)gist toe te voegen? Ik heb US05 gebruikt... met 11% alcohol denk ik dat ie redelijk uitgeput is..?

Als oxidatie je angst is dan kun je ook dit doen:
Week de snippers van te voren in sterke drank en voeg ze vervolgens direct aan het vat toe.

Jacques

Citaat van: rajd op 21-05-2018  10:46 uDag allen,

Ik heb recentelijk een RIS gebrouwen. Nu wil ik deze middels houtsnippers gaan oak-agen, echter is mijn fles die ik daarvoor wil gebruiken wezenlijk groter dan de hoeveelheid bier. Om oxidatie wil ik een koolzuurdekentje over het bier laten ontstaan en dat wil ik doen middels wat suiker. De vraag is echter.. hoeveel suiker moet ik toevoegen / oplossen?

Het gaat om 10 liter bier met ~11% alcohol. Eind SG bedraagt 1030. De fles die ik wil gaan gebruiken is 19 liter qua volume.

Bedankt!

Ik zie vaker hier op het forum voorbij komen dat na bij het overhevelen suiker wordt toegevoegd voor een koolzuurdekentje. Anders dan gedacht wordt heeft zo'n dekentje maar heel beperkte bescherming tegen oxidatie. Ten eerste neemt het bier sowieso zuurstof op door over te hevelen als het bier uitgegist is. Het is beter eerder over te hevelen wanneer het bier nog oververzadigd is met koolzuur. Je hoeft dan ook geen extra suiker toe te voegen. Omdat de vergisting nog een beetje bezig is wordt de zuurstof in het vat waarin het bier zit meteen verdreven.

De manier om oxidatie te voorkomen in het vat waarin je overgeheveld hebt is het gebruik van een terugslagklepje in combinatie met een waterslot. Koolzuur kan er dan wel uit, maar zuurstof niet in...

seed7

Citaat van: Jacques op 22-05-2018  22:18 uTen eerste neemt het bier sowieso zuurstof op door over te hevelen als het bier uitgegist is.

Ik blijf me er over verbazen hoe vaak ik deze opmerking overal op het internet tegen kom terwijl het probleem niet het overhevelen is maar de methode. Het gebruik van de 'verkeerde' methode wordt zelfs als argument tegen overhevelen gebruikt.

Vlak voor het overhevelen kun je het ontvangende vat spoelen met CO2, zeker als je een Dame Jeanne gebruikt gaat dat uitstekend. Daarmee reduceer je de zuurstofinslag enorm.

Ingo

rajd

Hmm ok dat kan ik redelijk volgen en is een goede les voor de volgende keer, echter, de situatie is nu dat ik een uitvergist bier in mijn gistvat heb dat ik over moet hevelen naar een ander vat enkele weken wil laten gaan staan... hoe doe ik dat het best? Ik heb koolzuurdekentruc enkele jaren geleden al eens gedaan met een soortgelijk bier (toen op goed geluk wat suiker erin gekieperd) en dat heeft goed uitgepakt (naar mijn mening), maar dat terzijde.

jaapz

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-05-2018  13:18 uOf lucht en koolzuurgas zomaar mengen betwijfel ik, omdat lucht een heel pak lichter weegt dan koolzuur.
Lucht weegt 0,0013 g/ml of 1,54 keer lichter
koolzuurgas weegt 0,002 g/ml

Diffusie is geen hekserij hoor:

Citaat van: seed7 op 23-05-2018  08:31 uIk blijf me er over verbazen hoe vaak ik deze opmerking overal op het internet tegen kom terwijl het probleem niet het overhevelen is maar de methode. Het gebruik van de 'verkeerde' methode wordt zelfs als argument tegen overhevelen gebruikt.

Vlak voor het overhevelen kun je het ontvangende vat spoelen met CO2, zeker als je een Dame Jeanne gebruikt gaat dat uitstekend. Daarmee reduceer je de zuurstofinslag enorm.

Ingo

Dat spoelen van het ontvangende vat heeft vanwege de diffusie dan ook alleen zin als je de deksel op het vat houdt.

Citaat van: rajd op 23-05-2018  09:18 uHmm ok dat kan ik redelijk volgen en is een goede les voor de volgende keer, echter, de situatie is nu dat ik een uitvergist bier in mijn gistvat heb dat ik over moet hevelen naar een ander vat enkele weken wil laten gaan staan.. hoe doe ik dat het best? Ik heb koolzuurdekentruc enkele jaren geleden al eens gedaan met een soortgelijk bier (toen op goed geluk wat suiker erin gekieperd) en dat heeft goed uitgepakt (naar mijn mening), maar dat terzijde.

Is op een zwaar bier zoals een RIS een klein beetje oxidatie dan zo erg? Ik dacht dat bij met name zware, lang gerijpte bieren juist een gewenste eigenschap was.

seed7

Citaat van: jaapz op 23-05-2018  09:51 uDat spoelen van het ontvangende vat heeft vanwege de diffusie dan ook alleen zin als je de deksel op het vat houdt.

Uiteraard. (Overigens ook de reden dat afvullen in blik niet zomaar beter is dan afvullen in een fles)

Nu nog een filmpje waarin Br in een vat wordt geblazen om te zien hoeveel lucht er verdrongen wordt :)

Ingo

seed7

Citaat van: rajd op 23-05-2018  09:18 uhoe doe ik dat het best?

Heb je een CO2 fles? Heeft het lagervat een nauwe hals of een in- en uitlaat (nc keg?).
Als brouwer kun je redelijk vlot een grote hoeveelheid CO2 maken, suikerwater in een jerrycan en wat voeding en gist erbij, 'uitlaat' op je lagervat aansluiten.

Ingo

Haagse Wouter

Citaat van: seed7 op 23-05-2018  08:31 uIk blijf me er over verbazen hoe vaak ik deze opmerking overal op het internet tegen kom terwijl het probleem niet het overhevelen is maar de methode. Het gebruik van de 'verkeerde' methode wordt zelfs als argument tegen overhevelen gebruikt.

Ingo

Het is toch niet zo gek dat wanneer je methodes bespreekt je de meest gebruikte variant bespreekt?
Ditzelfde geldt voor bijna alles wat we bespreken op dit forum.

Spetteren van wort geeft ook geen zuurtstofinslag. Mits je dit natuurlijk in een afgesloten ketel doet die geflushed is met een inert gas ;).

seed7

Je vergelijk gaat mank, je vergelijkt overhevelen met spetteren, je zou overhevelen met filteren/spoelen moeten vergelijken.

Waarom wordt er bij overhevelen altijd van uit gegaan dat het "niet goed" is? Waarom wordt het altijd gelijk gesteld met zuurstof in je bier?

Bij het filteren/spoelen wordt er niet automatisch van uit gegaan dat je dus ook spettert.

Als je consequent wilt werken en de zaken een beetje voorbereid kun je de CO2 van je gisting al door je tweede vat laten stromen en daar zo veel mogelijk zuurstof verdrijven. Dit wordt bv al heel erg lang in middelgrote (Duitse) brouwerijen gedaan, lagertanks worden standaard met CO2 van de gisting gevuld. Kost 'niets'.

Om een of andere vage reden is dit nooit tot het hobbybrouwen doorgedrongen.

Ingo

davyd

Oxidatie vermijden dmv een zogenaamd CO2-deken werkt niet echt, tenzij misschien op heel korte termijn. Van zodra de CO2 en de O2 dezelfde temperatuur hebben bereikt, vermengen zij zich: http://beerandwinejournal.com/can-CO2-form-a-blanket/ - indien dat niet het geval was zou zuurstofgebaseerd leven op aarde onmogelijk zijn, nietwaar. Het mengsel van CO2 en O2 zal dan ten gevolge van de wet van Henry in het bier worden opgelost, met oxidatie voor gevolg.

Toevoegen van suiker kan helpen bij het overhevelen van bier: de (opnieuw) actieve gist zal dan de in het bier terechtgekomen zuurstof onmiddellijk assimileren. Om een volledig zuurstofvrij resultaat te verkrijgen moet de transfer dan wel gebeuren naar een recipient die zelf volledig zuurstofvrij is. Een vat "spoelen" met CO2 zal ook niet alle zuurstof verwijderen. Dat kan bv wel in een keg die 100% wordt gevuld met een vloeistof, waarna de vloeistof uit de keg wordt geperst dmv CO2.

Misschien helpt het wel een beetje, dat weet ik niet. Wedden dat wanneer Brulosophy hierrond een experiment opzet, er geen statistisch relevant verschil wordt gemeten? ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.