Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lactose vraag

Gestart door KC, 08-05-2018 17:45 u

Vorige topic - Volgende topic

KC

Ik heb rondgekeken op het forum, maar het is me niet 100% duidelijk. Ik wil in een nieuw recept 5% lactose toevoegen tegen het eind van het koken. In BrouwVisie is het nergens terug te vinden.
Wat is de rekensom wat betreft begin en eind SG. Het telt blijkbaar wel mee voor het begin SG. Het eind SG is echter hoger, omdat de lactose onvergistbaar is.

Knobby

Citaat van: KC op 08-05-2018  17:45 uIk heb rondgekeken op het forum, maar het is me niet 100% duidelijk. Ik wil in een nieuw recept 5% lactose toevoegen tegen het eind van het koken. In BrouwVisie is het nergens terug te vinden.
Wat is de rekensom wat betreft begin en eind SG. Het telt blijkbaar wel mee voor het begin SG. Het eind SG is echter hoger, omdat de lactose onvergistbaar is.
Naar mijn mening is verreweg de beste manier van lactose toevoegen om het niet te doen!  ;D
Grapje.
Ik zou het pas bij het bottelen toevoegen. Zoals je zelf al zegt vergist het niet, dus het enige wat het doet is de gist extra osmotische stress opleveren en de sg berekening lastiger maken. Gewoon je bier brouwen en vergisten zonder lactose. Dan bij botteling kan je even een afgemeten hoeveelheid lactose aan een afgemeten hoeveelheid jongbier toevoegen en zo naar smaak bepalen hoeveel je echt wilt toevoegen. Dat kan je dan samen met je bottelsuiker toevoegen.
Je kan er zelfs een experimentje van maken door bij verschillende flesjes verschillende hoeveelheden toe te voegen!

Jacques

Citaat van: KC op 08-05-2018  17:45 uIk heb rondgekeken op het forum, maar het is me niet 100% duidelijk. Ik wil in een nieuw recept 5% lactose toevoegen tegen het eind van het koken. In BrouwVisie is het nergens terug te vinden.

Wat lactose doet op het begin SG is eenvoudig te bepalen door 10 g lactose af te wegen. Lost dit op in 75 ml water. Vul de oplossing aan met water totdat je 100 ml oplossing hebt. Roer er even doorheen en meet het SG met een hydrometer.

brouwerwaldonk

Als ik een biertje zoeter wil maken gebruik ik stevia extract wat ik aankoop bij www.esstevia.nl
Met dat poeder maak ik een oplossing van 1 gram poeder op 4 ml water wat ik in een druppelflesje doe.
Normaal gebruik ik dat om koffie of thee aan te zoeten a rato van 2 druppels in een gewoon kopje of 4 druppels in een grote kop.
Voor bier, 1 druppel in een glas van 33cl. De druppel in een leeg glas, een beetje bier erbij en even walsen, daarna de rest van het flesje en nogmaals even walsen.

Haagse Wouter

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-05-2018  09:55 uAls ik een biertje zoeter wil maken gebruik ik stevia extract wat ik aankoop bij www.esstevia.nl
Met dat poeder maak ik een oplossing van 1 gram poeder op 4 ml water wat ik in een druppelflesje doe.
Normaal gebruik ik dat om koffie of thee aan te zoeten a rato van 2 druppels in een gewoon kopje of 4 druppels in een grote kop.
Voor bier, 1 druppel in een glas van 33cl. De druppel in een leeg glas, een beetje bier erbij en even walsen, daarna de rest van het flesje en nogmaals even walsen.

Tja je kan elk zoetmiddel gebruiken.

Lactose is onhandig omdat je er zoveel van nodig hebt. Maar Lactose is superhandig qua smaak. Zit veel dichterbij de smaak van tafelsuiker dan stevia of aspartaam. Maar tot hoe verre je dat merkt kun je je afvragen natuurlijk.

hansHalberstadt

Lactose heeft een dichtheid van 1.52 g/ml en sucrose 1.59 g/ml, maltose=1.54 g/ml ligt dus allemaal zo dicht bij elkaar dat je in de praktijk net kunt doen alsof het gelijk is, zeker als je er maar weinig van gebruikt kun je het verschil tov andere suikers niet meten. 

hansHalberstadt

Als je zoeter bier wilt hebben kun je beter tijdens het maischen daarop sturen door een hele korte 63 graden stap te doen en langer op 72 graden tot alles is omgezet.

snowdog2006

Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2018  10:11 uAls je zoeter bier wilt hebben kun je beter tijdens het maischen daarop sturen door een hele korte 63 graden stap te doen en langer op 72 graden tot alles is omgezet.

@Hans, ik lees altijd dat onvergistbare suikers niet zoet smaken? Alleen dat je meer volmondigheid/body hebt. Of is dat met een kanttekening?

hansHalberstadt

Citaat van: snowdog2006 op 10-05-2018  10:24 u@Hans, ik lees altijd dat onvergistbare suikers niet zoet smaken? Alleen dat je meer volmondigheid/body hebt. Of is dat met een kanttekening?
Niet zo zoet als gewone suiker inderdaad, maar ik ken nog wel een recept van een zwaar donker bier met 63 gradenstap van maar enkele minuten en dat geeft toch een zoet bier.

Maar lactose heeft ook maar een relatieve zoetkracht van 0.16 tov sucrose en ook eiwit draagt bij aan de volmondigheid en smaakt niet zoet. Esters geven ook een zoete indruk en die ontstaan bij hogere vergistingstemperaturen in de 2e helft van de gisting, bv 23 of 24 graden. Dat zou dus ook een alternatief kunnen zijn. Zoethout of stevia kan ook, maar dat geeft weer een andere smaak, maar misschien als je er weinig van toevoegt valt dat niet op, maar is het wel iets zoeter. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2018  10:11 uAls je zoeter bier wilt hebben kun je beter tijdens het maischen daarop sturen door een hele korte 63 graden stap te doen en langer op 72 graden tot alles is omgezet.

Als je een zoeter bier wilt kun je beter op zoek gaan naar een gist die een niet al te hoge vergistingsgraad heeft en veel esters aanmaakt... Niet ontkent kan worden dat het maischproces invloed heeft op de vergistbaarheid maar de invloed van de gist is groter.

Haagse Wouter

Maar jullie zeggen nu wel "dan kun je beter", maar waarom dan?
Wat is volgens jullie het nadeel van het aanzoeten?

Als het enige is wat je wilt een zoeter bier is, zonder wat dan ook extra, is aanzoeten natuurlijk de superieure methode. Dan verander je behalve het aanzoeten vrij weinig aan het bier, geeft dus meer controle over de uitkomst.

Jacques

Zelf ben ik geen liefhebber van lactose omdat het een smaakje geeft dat ik in veel bierstijlen niet vind passen.

hansHalberstadt

Zoethout of stevia zou je dan kunnen nemen, als je tenminste niets hebt tegen de smaak daarvan die anders is dan van suiker.
Lactose zou ik zelf ook nooit gebruiken vanwege de bijsmaak en lage zoetkracht. Zoethout heb ik in het verleden wel veel gebruikt.
En ik denk dat het maischen wel degelijk veel kan doen, mits je het een beetje extreem doet, zoals bv de 62 graden stap vrijwel overslaan, eea gebaseerd op een oud recept van Triple_W (Wally's bier) waar die stap bewust maar 5 minuten neemt en wat een zoet bier oplevert. 

SKABRAM

Ik heb ooit flink wat gegoogeld en ben toen hier op uitgekomen:

1 sg punt = 2,85 gram lactose per liter

KC

Bedankt voor alle info. Het gaat me niet alleen om zoet, dit regel ik liever met mijn maischschema. Blijkbaar doet het meer dan alleen zorgen voor een zoete smaak. Het geeft onder andere ook body.

Nu vond ik net dit leuke artikel:

https://byo.com/article/milk-stout-it-does-a-body-good/

Grappig dat vooral vrouwen in het verleden dit bier ook lekker vonden. Zoet is natuurlijk een allemansvriend.

hansHalberstadt

Citaat van: SKABRAM op 10-05-2018  12:17 uIk heb ooit flink wat gegoogeld en ben toen hier op uitgekomen:

1 sg punt = 2,85 gram lactose per liter

Dat zal behoorlijk goed kloppen.

Vergelijkbare Topics (7)

6817

Reacties: 5
Gelezen: 3367

35665

Reacties: 2
Gelezen: 1171

22083

Gestart door KC

Reacties: 13
Gelezen: 5173

13437

Gestart door Anton

Reacties: 4
Gelezen: 2096

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.