Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zware RIS stop halverwege met vergisting

Gestart door bramvandersommen, 26-04-2018 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

bramvandersommen

Hoi iedereen,

Na wat topics en tags heb afgestruind over gestokte vergisting heb ik toch maar besloten zelf een topic te openen met mijn eigen verhaal en wat vragen over mijn geplande aanpak.

Iets meer dan twee weken geleden heb ik een zware RIS op het gistvat gezet met een SG van 1.095 (13,8L met twee zakjes US-05).
In de eerste dagen van vergisting merkte ik al direct dat de agressiviteit van het waterslot zeer beperkt was vergeleken met andere zware bieren die ik heb gebrouwen.

Na iets meer dan 1 week de vergistingsgraad nogmaals te checken stond deze op 1.050, toen besloot ik nog een half zakje US-05 toe te voegen en het vat te zwenken en de klimaatkast van 18 graden langzaam te verhogen naar 23.
5 dagen later was de SG 5 punten gezakt naar 1.045, andere helft van het zakje US-05 toegevoegd maar zonder resultaat. Hij staat na 4 dagen nog steeds op 1.045.

Na wat lezen op het forum zijn er een aantal opties die ik kan doorlopen om een gestokte vergisting te voorkomen / verhelpen:

Preventief:
✓ Wort goed beluchten (3 minuten met een gistvat schudden tot er een dikke schuimlaag onstaat)
✓ Voldoende gist enten: 2 zakjes US-05 voor 13,5L

Reactief:
✓ Nog wat vitaal gist toevoegen
✓ Temperatuur iets verhogen
✓ Zwenken, Check (meerdere malen gedaan)
? Gistvoeding toevoegen, Staat in bestelling voor aflevering a.s. zaterdag

Ik heb bij mijn bovenstaande uitdaging dus nog enkele vragen:
1. Heb ik aan bovenstaande goed gedaan? Zie ik iets over het hoofd?
2. Zaterdag (over 2 dagen) krijg ik gistvoeding binnen "Tronozymol", hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Heb zelf geen ervaring met giststarters en heb geen moutextract liggen.
3. Herbeluchten? Ik belucht normaal door het gistvat te schudden voorafgaande aan de vergisting, als ik dit nu zou doen heb ik kans op oxidatie. Klopt dit?
4. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om het gistingsproces weer op gang te krijgen of ben ik gedoemd?

Alvast bedankt voor alle reacties!  :groots:

bramvandersommen

Mark GA

Een snelle berekening laat zien dat je alsnog op 6+% uitkomt dus
Citeerof ben ik gedoemd?
lijkt me niet van toepassing.
Het ergste dat zou kunnen gebeuren is dat je minder alcohol in je bier hebt.

Lijkt me dat hij echt niet verder gaat vergisten, dus volgende keer wel een starter met gistvoeding maken?

Biertje1985

Brett (Clausenii)  toevoegen dan gaat het bier wel weer rustig verder.

Of je die smaken wilt is een ander verhaal.

NaahedetleJ

Citaat van: Mark Green Anchor op 26-04-2018  13:52 uEen snelle berekening laat zien dat je alsnog op 6+% uitkomt dus  lijkt me niet van toepassing.

Gedoemd dus bij een RIS! ;)

@Bram. Vervelend!
Ben ook benieuwd naar de eventuele vervolgstappen in jouw geval, Heb een soortgelijk recept op de planning met us-05.  Dus ik lees mee

Chilobrachys

Citaat van: bramvandersommen op 26-04-2018  13:33 uLink naar het volledige recept: https://www.brewtoad.com/recipes/engine-oil

Dat is een recept voor 17 liter zie ik, heb je de hoeveelheid lactose ook aangepast?
Je zou een deel uit het gistvat apart kunnen nemen en hieraan wat gistvoeding toevoegen om te zien of dit nog iets uit haalt voor het eind SG.

@Mark, nee het ergste is niet dat je minder alcohol in je bier hebt. Je krijgt een volledig ander bier die waarschijnlijk bijzonder slecht doordrinkbaar is.

Mark GA

Citaat van: Chilobrachys op 26-04-2018  14:32 uDat is een recept voor 17 liter zie ik, heb je de hoeveelheid lactose ook aangepast?
Je zou een deel uit het gistvat apart kunnen nemen en hieraan wat gistvoeding toevoegen om te zien of dit nog iets uit haalt voor het eind SG.

@Mark, nee het ergste is niet dat je minder alcohol in je bier hebt. Je krijgt een volledig ander bier die waarschijnlijk bijzonder slecht doordrinkbaar is.
Waarom zou het bijzonder slecht doordrinkbaar zijn?
Gewoon lekker een tijd laten staan en eventueel bottelen. Kijken wat het doet.
In het ergste geval wordt het alsnog gootsteen.

Ik heb mijn tweede brouw verkloot door totaal geen suiker toe te voegen, het gevolg was een extreme bitter, die ik eigenlijk vergeten was (stond in een kast). Uiteindelijk als test toch maar een paar flessen gebotteld en paar weken later geproefd. De extreme bitterheid viel mee en het was waarschijnlijk een prima biertje op een snikhete dag.
Ik bedoel hiermee te zeggen: je weet het niet totdat je het probeert en proeft.

JanEric

Even de klassieke vraag: heb je met een refractometer gemeten en omgerekend?

bramvandersommen

Citaat van: Chilobrachys op 26-04-2018  14:32 uDat is een recept voor 17 liter zie ik, heb je de hoeveelheid lactose ook aangepast?

Yes. Heb ik naar rato van de verwachte hoeveelheid in de kookketel aangepast net zoals de hopgift. Hou daar altijd rekening mee

bramvandersommen

Citaat van: JanEric op 26-04-2018  14:51 uEven de klassieke vraag: heb je met een refractometer gemeten en omgerekend?

Nope. Met een hydrometer, zag deze klassieke fout ook in eerdere gestokte-gistingtopics

bramvandersommen

Citaat van: Mark Green Anchor op 26-04-2018  13:52 uEen snelle berekening laat zien dat je alsnog op 6+% uitkomt dus  lijkt me niet van toepassing.

Lijkt me dat hij echt niet verder gaat vergisten, dus volgende keer wel een starter met gistvoeding maken?

Hij vergist dus ook niet meer verder als ik nu nog gistvoeding aan het gistvat toevoeg en de gistkoek met een steriele spatel door het jongbier roer?

hansHalberstadt

Al vaker besproken, maar wat ik in zo'n geval doe is het bier van de gist afhevelen, dan de gist opnieuw opkweken met een verste starter incl beluchten en als de starter weer goed gist het vastgelopen bier er weer bij doen. En dan ook de temperatuur op 21 of 22 graden brengen. Is bij mij in alle gevallen succesvol gebleken.

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2018  18:16 uAl vaker besproken, maar wat ik in zo'n geval doe is het bier van de gist afhevelen, dan de gist opnieuw opkweken met een verste starter incl beluchten en als de starter weer goed gist het vastgelopen bier er weer bij doen. En dan ook de temperatuur op 21 of 22 graden brengen. Is bij mij in alle gevallen succesvol gebleken.

Is ook mijn methode. Met succes.  :brouwen:

bramvandersommen

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2018  18:16 uAl vaker besproken, maar wat ik in zo'n geval doe is het bier van de gist afhevelen, dan de gist opnieuw opkweken met een verste starter incl beluchten en als de starter weer goed gist het vastgelopen bier er weer bij doen. En dan ook de temperatuur op 21 of 22 graden brengen. Is bij mij in alle gevallen succesvol gebleken.

Kan ik een gisstarter maken van bier uit mijn gistvat en een nieuw pakje us-05 ? Of kom ik dan nieuw wort te brouwen?

Heb nog nooit een giststarter gemaakt namelijk.
Alle tips zijn dus welkom, morgen komt in ieder geval mijn bestelde gistvoeding binnen.

William

Citaat van: bramvandersommen op 29-04-2018  15:32 uKan ik een giststarter maken van bier uit mijn gistvat en een nieuw pakje us-05 ? Of kom ik dan nieuw wort te brouwen?

Als ik een niet al te sterk bier heb gebrouwen vang ik de slurrie na de hoofdgisting op in een steriele fles en bewaar deze in de koelkast tot de volgende brouw (binnen 2 maanden). De volgende brouw is dan meestal een veel sterke versie die past bij die type gist. Na het brouwen gooi ik gewoon de hele fles (of 3/4 deel) bij het nieuwe wort. Voor dooie gist e.d. hoef je niet bang te zijn. De gist is nog superpotent en het bier is binnen no-time uitvergist.

EBC

US-05 is een gist die maar moeilijk onder de 20 °C vergist. Beter 20-21 °C instellen en aan het einde iets verhogen.

Jacques

Citaat van: EBC op 29-04-2018  20:46 uUS-05 is een gist die maar moeilijk onder de 20 °C vergist. Beter 20-21 °C instellen en aan het einde iets verhogen.

Bij 18 ºC werkt hij prima. Je moet dan wel wat meer enten.

bramvandersommen

Bedankt voor alle fijne tips. Kan ik in de toekomst zeker wat mee.
Het enige waar ik dus nog mee zit is hoe ik mijn RIS de aanstaande week het beste kan redden:
1. Gistvoeding bij mijn jongbier gooien en het gist van de bodem door het jongbier mengen met een steriele spatel?
2. Een giststarter van mijn eigen jongbier maken met gistvoeding?
3.  Nieuw wort brouwen, dat met verse US-05 tot een giststarter maken en bij high krausen erbij mikken?

Ik heb in de avonden ook beperkte tijd dus een enigszins gemakkelijke oplossing is natuurlijk het mooist.
Uiteraard komt bij het brouwen van een goed bier geduld en werk kijken dat begrijp ik.

Jeukstaardt

Citaat van: bramvandersommen op 29-04-2018  15:32 uKan ik een gisstarter maken van bier uit mijn gistvat en een nieuw pakje us-05 ? Of kom ik dan nieuw wort te brouwen?

Heb nog nooit een giststarter gemaakt namelijk.
Alle tips zijn dus welkom, morgen komt in ieder geval mijn bestelde gistvoeding binnen.

Nieuw wort maken. Je bier bevat al alcohol en niet bijster veel voedingstoffen meer voor je gist. Niet zo'n ideale omgeving voor gist. Maak een flink vitale starter en voeg die op zijn top van de vergisting bij je bier.

hansHalberstadt

Citaat van: bramvandersommen op 29-04-2018  15:32 uHeb nog nooit een giststarter gemaakt namelijk.
Zoals al gezegd het bier van de gist afhevelen in een schoon vat en de gist op de bodem wat verse wort bijdoen, bijvoorbeeld gerstemoutstroop (natuurwinkel) 15 g stroop op 100 ml starter (SG ca 1040-1050) even opkoken, af laten koelen tot onder 25 ºC en bij de gist op de bodem van je vat doen en paar keer beluchten, bv elke 3 uur tot het gist. Gebruik ca 1 liter starter per 10 liter bier.

bramvandersommen

Citaat van: hansHalberstadt op 30-04-2018  15:44 uZoals al gezegd het bier van de gist afhevelen in een schoon vat en de gist op de bodem wat verse wort bijdoen, bijvoorbeeld gerstemoutstroop (natuurwinkel) 15 g stroop op 100 ml starter (SG ca 1040-1050) even opkoken, af laten koelen tot onder 25 ºC en bij de gist op de bodem van je vat doen en paar keer beluchten, bv elke 3 uur tot het gist. Gebruik ca 1 liter starter per 10 liter bier.

Super! Bedankt voor je reactie Hans!
Hier kan ik wat mee, morgen even gerstemoutstroop oppikken. Scheelt ook een hoop werk vergeleken met het brouwen van nieuw volmout wort op een doordeweekse avond.
3 vraagjes nog:
1. Opkoken is gewoon een volledige 60 min kook?

2. De hoeveelheid wort dat ik moet maken moet net zo veel zijn als de hoeveelheid starter die ik nodig heb? (Excl gistslurrie hoeveelheid) van mijn starter

3. Ik heb ook nog een nieuw pakje US-05. Is het verstandiger om deze te gebruiken? Of is de slurrie voldoende?

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 30-04-2018  15:44 uZoals al gezegd het bier van de gist afhevelen in een schoon vat en de gist op de bodem wat verse wort bijdoen, bijvoorbeeld gerstemoutstroop (natuurwinkel) 15 g stroop op 100 ml starter (SG ca 1040-1050) even opkoken, af laten koelen tot onder 25 ºC en bij de gist op de bodem van je vat doen en paar keer beluchten, bv elke 3 uur tot het gist. Gebruik ca 1 liter starter per 10 liter bier.

Hallo Hans,
Even een leermomentje voor mij: waarom zou je de gist van de bodem (waar toch al flink wat dode cellen bijzitten) opkweken en kun je niet gewoon nieuwe gist (zakje US 05) toevoegen aan het eventueel schoon gehevelde bier?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 30-04-2018  20:53 uHallo Hans,
Even een leermomentje voor mij: waarom zou je de gist van de bodem (waar toch al flink wat dode cellen bijzitten) opkweken en kun je niet gewoon nieuwe gist (zakje US 05) toevoegen aan het eventueel schoon gehevelde bier?

Dat kan natuurlijk. Ben je wel iets meer geld kwijt.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 30-04-2018  20:53 uHallo Hans,

De gist van de bodem is al in de juiste hoeveelheid aanwezig, maar alleen verzwakt door gebrek ergens aan, terwijl een zakje waarschijnlijk minder gist bevat en eerst nog verder moet opschalen wat normaalgesproken tijdens de logfase van de hoofdgisting gebeurt, maar daar is nu niet genoeg starter voor. 

hansHalberstadt

Citaat van: bramvandersommen op 30-04-2018  20:19 uSuper! Bedankt voor je reactie Hans!
Hier kan ik wat mee, morgen even gerstemoutstroop oppikken. Scheelt ook een hoop werk vergeleken met het brouwen van nieuw volmout wort op een doordeweekse avond.
3 vraagjes nog:
1. Opkoken is gewoon een volledige 60 min kook?

2. De hoeveelheid wort dat ik moet maken moet net zo veel zijn als de hoeveelheid starter die ik nodig heb? (Excl gistslurrie hoeveelheid) van mijn starter

3. Ik heb ook nog een nieuw pakje US-05. Is het verstandiger om deze te gebruiken? Of is de slurrie voldoende?

1) Opkoken is alleen nodig om micro organismen te doden. Er slaat wel eiwit neer. Wat je dus kunt doen is 10 minuutjes opkoken in een pan en dan een paar uur af laten koelen met deksel erop eiwit klonten zakken dan naar de bodem en dan kun je voorzichtig de heldere wort afgieten in je gistingsvat met gistlaag op de bodem.

2) Ik heb zelf ca 1.5 liter verse wort per 20 liter bier gebruikt en dat werkte goed.

3) Alleen slurry moet genoeg zijn, die ga je immers weer van voldoende voedingsstoffen voorzien. Als je die slurry weer flink aan het gisten krijgt zou ik niet de korrelgist gebruiken. Bij het teruggieten van het vastgelopen brouwsel is het wel het beste om dat in stappen te doen, bv eerst 1 liter half uurtje wachten dan 2 liter, half uurtje wachten, 4 liter etc. Zo kan de gist weer rustig wennen aan de gewijzigde omstandigheden. 

Vergelijkbare Topics (7)

37156

Reacties: 6
Gelezen: 1995

20053

Reacties: 3
Gelezen: 4740

02-05-2012 17:16 u
door Erick
1470

Reacties: 13
Gelezen: 15713

39148

Reacties: 12
Gelezen: 1697

31991

Reacties: 5
Gelezen: 2591

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.