Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zurige smaak bij alle brouwsels tot nu toe

Gestart door Ollie1986, 23-03-2018 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Ollie1986

Hallo forumleden,

Ik heb nu een 5 tal verschillende brouwsels gebrouwen gekopieerd van bestaande recepten of bestaande recepten met een kleine eigen aanpassing (andere hopsoort, meer of minder hop).

Het brouwproces op zich gaat naar mijn mening goed alle materialen worden gedesinfecteerd (beter teveel dan te weinig desinfecteren:D).
De vergisting vindt plaats in een glazen gistfles en deze staat in een ruimte waar het constant 20 graden is.
Overhevelen na de hoofdvergisting doe ik niet uit angst voor infectie en oxidatie, is dit een probleem?

Het bottelen doe ik uiteraard ook met goed gedesinfecteerde flessen, beugels en gereedschappen.
Na het bottelen blijft er altijd een beetje bier over wat ik in een glas doe en proef. Hier valt mij op dat er altijd een zelfde soort zurige smaak aan het bier zit met een beetje een wrange nasmaak.
Het hergisten op de fles gaat goed en er komt na een week of 2 al een goed schuimend en koolzuurhoudend biertje uit. Ook hier proef ik diezelfde zurige smaak.

Dit proef ik dus bij alle brouwsels die ik tot nu toe heb gemaakt en ik kan op dit forum niet echt een zelfde topic vinden en ik weet dus ook echt niet waar dit vandaan zou kunnen komen.
Flessen die een maand of 2 staan hebben de smaak iets minder maar nog steeds is hij aanwezig.

Hebben jullie enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik hoor het graag, alvast bedankt

Groeten
Alwin

jaapz

Gebruik je kraanwater, en wat is het pH daarvan (je kan een testrapport opvragen bij je waterbedrijf)? Wat voor bieren brouw je, donkere mouten brengen het pH van water harder naar beneden dan lichte mouten. Ik heb op een stout eens veels te veel zwarte mouten gebruikt zonder daarvoor te compenseren met iets alkalisch waardoor daar ook een flinke zurige smaak aan zat.

Wrang kan ook door tannines komen maar dat is meer een mondgevoel.

Oscar II

Hoi Ollie.
Ik ben niet de meest handige brouwer en maak zelf de nodige fouten maar ik kan me een tweetal mogelijkheden bedenken waar het probleem vandaan zou kunnen komen:
1. Het koelen van het wort na het koken. Gaat dat snel genoeg? Kook je de koelspiraal (indien je die gebruikt) de laatste tien minuten mee voordat je gaat koelen?
2. Ik weet dat licht ook slechte invloed kan hebben op de smaak. Je vertelt dat je een glazen gistfles gebruikt. Staat die fles tijdens het vergisten onder een lamp of, erger nog, voor een raam waar zonlicht door naar binnen schijnt? Afdekken zou al veel verschil kunnen uitmaken.

Geen idee of je iets hebt aan deze tips. De meer ervaren brouwers kunnen je wellicht verder helpen.

Ollie1986

Hoi Jaapz en Oscar II

Ja ik gebruik kraanwater en de pH van het water hier is volgens Brabant water tussen de 7,72 en 7,88.
Ik heb tot nu toe, Belgisch Blond, IPA, Weizen, Dunkel Weizen en een donker kerstbier gebrouwen.

Omdat het een klein volume is (4l) koel ik deze terug in de kookpan in de gootsteen gevuld met water en ijsklontjes. Hiermee koel ik in 20-25min terug.
De gistfles staat altijd in een donkere ruimte op zolder.

davyd

De pH van het water op zich speelt geen rol. Het feit dat al je bieren zowel zuur als wrang smaken voor het bottelen is verdacht, en zou kunnen wijzen op een infectie.  Hoe doe je de vergisting  (welke gist, hoe hevel je over enz.), in wat voor fles of vat, en hoe reinig je?

Olaf H

Ik zou goed kijken naar de gebruikte gist, schoonmaak en naspoelen, hop (hoeveelheid en welke).

seed7

Wrang. Wrang, zwarte thee is wrang, bevat veel tannines, met wat licht zurigs. Dat zuur is niet het brilliante van melkzuur, meer op de achtergrond? Het duid ook op droog, ver uitgegist (StartSG, eind SG?)(droog maischschema?)(WB-06?).

Tannines kunnen uit een overmaat aan hop komen (laag alfazuur?) of uit diep uitspoelen van het bostel. (SG voor spoelen, SG laatste afloop?)

Puur op het woord wrang denk ik aan kaamgist contaminatie, hoewel dat niet direct bij je werkwijze lijkt te passen. Dit maakt een bier dun waardoor hop bitterheid en het zuur dat altijd in bier zit meer de overhand krijgt tov de restsuikers. (Verder zou ik als 'beginner' ver weg blijven bij de diverse vormen van Weizen, want zeer weinig hop en dus beduidend grotere kans op contaminatie.)

Heb je een brouwclub in de buurt, zelfs als je geen lid bent kun je het daar eens aan ervaren proevers voorleggen,

Ingo

brouwerwaldonk

Olie,
Beschrijf eens in detail hoe je na het maischen het beslag filtert, hoe je spoelt?
In wat vang je het filtraat op?
Hoelang kook je en is het wel degelijk stevig koken met grote borrelende luchtbellen?
Hoe koel je het gekookte wort na het koken.
Hoe breng je  het gekoelde wort over naar het gistvat.
Hoe en met wat belucht je het gekoelde wort.
Allemaal in detail beschrijven aub.

Jacques

Citaat van: Ollie1986 op 23-03-2018  15:38 uHallo forumleden,

Ik heb nu een 5 tal verschillende brouwsels gebrouwen gekopieerd van bestaande recepten of bestaande recepten met een kleine eigen aanpassing (andere hopsoort, meer of minder hop).

Het brouwproces op zich gaat naar mijn mening goed alle materialen worden gedesinfecteerd (beter teveel dan te weinig desinfecteren:D).
De vergisting vindt plaats in een glazen gistfles en deze staat in een ruimte waar het constant 20 graden is.
Overhevelen na de hoofdvergisting doe ik niet uit angst voor infectie en oxidatie, is dit een probleem?

Het bottelen doe ik uiteraard ook met goed gedesinfecteerde flessen, beugels en gereedschappen.
Na het bottelen blijft er altijd een beetje bier over wat ik in een glas doe en proef. Hier valt mij op dat er altijd een zelfde soort zurige smaak aan het bier zit met een beetje een wrange nasmaak.
Het hergisten op de fles gaat goed en er komt na een week of 2 al een goed schuimend en koolzuurhoudend biertje uit. Ook hier proef ik diezelfde zurige smaak.

Dit proef ik dus bij alle brouwsels die ik tot nu toe heb gemaakt en ik kan op dit forum niet echt een zelfde topic vinden en ik weet dus ook echt niet waar dit vandaan zou kunnen komen.
Flessen die een maand of 2 staan hebben de smaak iets minder maar nog steeds is hij aanwezig.

Hebben jullie enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik hoor het graag, alvast bedankt

Groeten
Alwin

Hallo Alwin,

Het is de vraag of je bier echt zuur is. Als het bier jong is heeft het vaak veel acethaldehyde. Veel mensen verwarren die smaak met zuur. Na verloop van tijd wordt die smaak minder. Je schrijft dat de smaak minder wordt. Bij een infectie wordt de zure smaak meestal sterker.

Zoals ik in jouw voorsteltopic schreef ben je van harte welkom om eens te komen kijken bij De Roerstok. Vanuit Waalwijk ben je daar snel.
Neem een paar flesjes mee en laat die proeven. Er zijn bij De Roerstok bierkeurmeesters, biersommeliers en heel veel hobbybrouwers met jarenlange ervaring.

Ollie1986

Hallo Allemaal,

Bedankt voor het reageren en meedenken.

@ Brouwerwaldonk
Na het maischen ga ik als volgt te werk.
Daar het een kleine hoeveelheid is die ik telkens brouw (max 4 liter) kan ik het nog af met standaard keuken apparatuur.
- Ik leg een fijne keukenzeef bovenop een soeppan van 6 liter, daarin stort ik het beslag.
- op het beslag leg ik een klein dekseltje waarop ik het spoelwater laat lopen zodat het filterbed niet teveel beschadigd.
- dit laat ik doorlopen en herhaal deze stappen zodat ik het beslag uiteindelijk een keer of 4 spoel.
- het wort kook ik afhankelijk van het recept 60 tot 90 minuten stevig. Hierbij kook ik vaak wel meer weg dan ik zou willen. ik wil meestal 4 liter overhouden maar dit zijn er vaak 3 tot 3,5.
- de kookpan zet ik uiteindelijk in de gootsteen en de gootsteen is gevuld met water met daarin ijsklontjes. Hierin koel ik het uiteindelijk in 25 minuten al roerend terug tot de gewenste temperatuur. Alles is hierbij gereinigd en ontsmet.
- het wort giet ik uiteindelijk via een fijne zeef via een trechter in het gistvat. Hierbij klettert het goed in het gistvat wat mijn inziens zorgt voor een goede beluchting. Ook hier is alles gereinigd en ontsmet.

@ Jacques
Ik heb momenteel een tripel op fles zitten die al zeker 3 maanden in de fles zit, ook hier zit nog steeds dezelfde smaak in alleen wel wat minder. Hoe lang duurt het doorgaans voor de acethaldehyde verdwenen is?
Ik heb de website van de Roerstok al een keer gevonden en bekeken en ben zeer geïnteresseerd om daar een keer te komen kijken en mogelijk lid te worden. Dus wellicht tot ziens :D

Jacques

Citaat van: Ollie1986 op 26-03-2018  20:47 u@ Jacques
Ik heb momenteel een tripel op fles zitten die al zeker 3 maanden in de fles zit, ook hier zit nog steeds dezelfde smaak in alleen wel wat minder. Hoe lang duurt het doorgaans voor de acethaldehyde verdwenen is?
Ik heb de website van de Roerstok al een keer gevonden en bekeken en ben zeer geïnteresseerd om daar een keer te komen kijken en mogelijk lid te worden. Dus wellicht tot ziens :D

Als de smaak er na 3 maanden nog in zit is het niet erg waarschijnlijk dat de acetaldehyde nog onder de smaakdrempel komt. Zijn de bieren toevallig allemaal vergist met dezelfde gist? Er zijn gisten die wat meer acetaldehyde aanmaken dan andere gisten.

Ollie1986

Citaat van: Jacques op 26-03-2018  21:54 uAls de smaak er na 3 maanden nog in zit is het niet erg waarschijnlijk dat de acetaldehyde nog onder de smaakdrempel komt. Zijn de bieren toevallig allemaal vergist met dezelfde gist? Er zijn gisten die wat meer acetaldehyde aanmaken dan andere gisten.
Allemaal met korrelgist van Gozdawa en Fermentis. Kan de hoeveelheid gist nog van invloed zijn?

Jacques

Citaat van: Ollie1986 op 26-03-2018  22:00 uAllemaal met korrelgist van Gozdawa en Fermentis. Kan de hoeveelheid gist nog van invloed zijn?

Als je te weinig gist ent kan dat zorgen voor meer acetaldehyde.
Zie ook https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-acetaldehyde/

Maar meer acetaldehyde kan ook komen doordat je het bier te lang op de gist hebt laat staan.
Zie http://www.stonebrewing.com/blog/stochasticity-lab/2014/guide-flavors-acetaldehyde

davyd

Acetaldehyde is redelijk gemakkelijk te herkennen: het is een geur van onrijpe groene appels. Is het dat wat je waarneemt?

En hoeveel gist gebruik je?

Jacques

Citaat van: davyd op 27-03-2018  19:51 uAcetaldehyde is redelijk gemakkelijk te herkennen: het is een geur van onrijpe groene appels. Is het dat wat je waarneemt?

Heel wat proevers hebben bij acetaldehyde een associatie met zuur... Komt waarschijnlijk omdat onrijpe appels een zurige smaak hebben. Overigens associeer ik acetaldehyde met net gemaaid gras. Er zijn meerdere associaties mogelijk bij smaakstoffen.

Ollie1986

Ik kan niet echt zeggen dat ik de geur associeer met onrijpe groene appels of vers gemaaid gras. Ik vind het een moeilijk te definieren geur en smaak.
Binnenkort zal ik eens gaan kijken bij de Roerstok en neem ik enkele van mijn brouwsels mee.

Jacques

Citaat van: Ollie1986 op 02-04-2018  10:42 uIk kan niet echt zeggen dat ik de geur associeer met onrijpe groene appels of vers gemaaid gras. Ik vind het een moeilijk te definieren geur en smaak.
Binnenkort zal ik eens gaan kijken bij de Roerstok en neem ik enkele van mijn brouwsels mee.

Lijkt mij een goed plan.

Vergelijkbare Topics (7)

15026

Reacties: 13
Gelezen: 3626

34952

Reacties: 5
Gelezen: 2604

20259

Reacties: 18
Gelezen: 5692

40016

Reacties: 20
Gelezen: 4038

23847

Reacties: 15
Gelezen: 4925

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.