Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blauwe bierfles!

Gestart door Michel71, 22-03-2018 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Michel71

Beste brouwers!

Ik zag bij Brouwmarkt blauwe bierflessen en vroeg me af of het een goed idee is om hier me bier in te bottelen, heb wel eens gehoord dat fleskleur invloed kan hebben op de smaak i.v.m. lichtinval. Nu is het zo dat mijn bier na het bottelen in het donker staat te hergisten en daarna de koeling in gaan, dus altijd in het donker. Hoofdzakelijk brouw ik ales mocht dat uitmaken. Waarom blauwe flessen? Omdat er steeds meer brouwerijen zijn die eigen flessen hebben met hun naam of iets dergelijk op de fles mee geblazen. Mijn bier is verkrijgbaar bij een café in de buurt en is dan makkelijker apart te houden zodat ik niet steeds de mooie gladde flesjes moet uitzoeken.

Groetjes Michel

https://www.brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/bier-bottelen/bierflessen/bierfles-ale-blauw-33-cl-doos-van-24-stuks.html

BrouwMark

Als het bier altijd in het donker staat, maakt het niet uit.
Echter, blauwe (en kleurloze) flesjes laten veel meer uv-a en blauw licht door, deze zorgen voor fotolyse (lichtsmaak) in het bier na een tijdje. In een café staan flesjes vaak in een door een tl verlichte koelkast, en een tl produceert nu juist veel uv- en blauw licht.
Groen glas is een betere optie, dat houdt iets meer van het schadelijke licht tegen. Bruin glas houdt het meeste tegen en is in dit rijtje het beste.

Als je op wilt vallen, én het beste voor je bier wilt, kun je overwegen de flesjes in een mooi papier te draaien, met een label op het papier. Aluminiumfolie moet ook goed werken. Je houdt veel licht tegen, het valt op, het flesje hoeft niet mooi te zijn, én het scheelt etiketten peuteren.  :biersmile:

Dees Dubbel

Heel mooi dat in een verpakkingspapiertje draaien, maar hopelijk heeft Michel dan geen plannen om die flessen à la Liefmans in hoeveelheden te verkopen.

Dat soort werk werd typisch door gepensioneerden, huisvrouwen ("moeders aan de haard") of werklozen verricht. Bij gebrek aan een rusthuis op zoek naar bezigheidstherapie in de buurt, werd dan in noodgeval ouders en dichte familie ingeschakeld. Kortom, ik ken maar 2 echte brouwerijen die 75cl of 37,5cl flessen wikkelen en ik geloof niet dat ze het vandaag nog zouden herdoen. Dus je valt wel op, maar weet waar je aan begint. Je klanten zullen geen andere verpakking meer aanvaarden, ook als je er duizenden moet wikkelen.

Ik zou een "sleeve" gebruiken, een krimpfolie in de gewenste kleur. En dan is blauw een zeldzame opvallende kleur voor bierflessen inderdaad.

BrouwMark

Ja, want dat is veel minder werk  :weetniet:

Dirtbag

Zwarte niet transparant zal vast en zeker ook te vinden zijn.

db

HuygenMeester

Citaat van: Michel71 op 22-03-2018  22:44 uBeste brouwers!

Ik zag bij Brouwmarkt blauwe bierflessen en vroeg me af of het een goed idee is om hier me bier in te bottelen, heb wel eens gehoord dat fleskleur invloed kan hebben op de smaak i.v.m. lichtinval. Nu is het zo dat mijn bier na het bottelen in het donker staat te hergisten en daarna de koeling in gaan, dus altijd in het donker. Hoofdzakelijk brouw ik ales mocht dat uitmaken. Waarom blauwe flessen? Omdat er steeds meer brouwerijen zijn die eigen flessen hebben met hun naam of iets dergelijk op de fles mee geblazen. Mijn bier is verkrijgbaar bij een café in de buurt en is dan makkelijker apart te houden zodat ik niet steeds de mooie gladde flesjes moet uitzoeken.

Groetjes Michel

https://www.brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/bier-bottelen/bierflessen/bierfles-ale-blauw-33-cl-doos-van-24-stuks.html
Blauw  wordt o.a. gebruikt bij Gulpener: Chateau Neubourg
 :proost: :degroeten:
Huygenmeester

Neetje

Citaat van: Michel71 op 22-03-2018  22:44 u..
en is dan makkelijker apart te houden zodat ik niet steeds de mooie gladde flesjes moet uitzoeken.
...

Misschien is een opvallend halslabel zowel mooi als snel herkenbaar in een krat.

Michel71

Het is vooral bedoeld om het sorteren makkelijk te maken. Achter de bar weten ze dan gelijk of de lege fles weg kan of bewaard moet blijven!
Verder staan ze toch altijd in het donker en het is weer eens wat anders.

EBC

Je weet toch dat je hobbybier niet mag verkopen...

Michel71

Verkopen :-\  Natuurlijk niet 8) Het is verkrijgbaar ;)

EBC

Pas maar op, de boetes zijn niet mis, en voor het cafe al helemaal niet.

CeesM

Citaat van: EBC op 01-04-2018  22:32 uPas maar op, de boetes zijn niet mis, en voor het cafe al helemaal niet.
In Nederland bestaat er iets als "gebrek aan handhaving" en "gedogen". ;)

Biertje1985

Citaat van: CeesM op 02-04-2018  11:37 uIn Nederland bestaat er iets als "gebrek aan handhaving" en "gedogen". ;)
Vooral het eerste is vaak aan de orde denk ik. Het probleem van gedogen dat gedogen een heel vreemd begrip is en ze opens kunnen bepalen iets niet meer te gedogen. Zeker als een andere brouwer financieel benadeeld wordt en het niet wilt tolereren.

Ik zou het niet durven.

Al zou ik best een paar flessen bij een café willen achterlaten om feedback te krijgen.

Brouwers

Citaat van: CeesM op 02-04-2018  11:37 uIn Nederland bestaat er iets als "gebrek aan handhaving" en "gedogen". ;)
Er is geen sprake van gedogen. Als de kroeg gecontroleerd wordt is hij nat en de brouwer ook. Het gaat gewoon om belastingcenten (accijns en btw) en daar is de staat zeer consequent in.
Hier een uitspraak van de rechtbank, dit geval gaat het om verkoop van zelfgestookte drank dus zal de straf wel iets hoger zijn. Maar 6500 euro + 6 maanden voorwaardelijk zijn geen kattepis https://www.bijzonderstrafrecht.nl/home/veroordeling-terzake-overtredingen-van-de-wet-op-de-accijns-en-het-bedriegen-van-klanten-art-329-sr-betreffende-het-illegaal-stoken-van-alcohol-en-het-als-echte-alcohol-verkopen-a

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwers op 02-04-2018  14:42 uEr is geen sprake van gedogen. Als de kroeg gecontroleerd wordt is hij nat en de brouwer ook. Het gaat gewoon om belastingcenten (accijns en btw) en daar is de staat zeer consequent in.
Hier een uitspraak van de rechtbank, dit geval gaat het om verkoop van zelfgestookte drank dus zal de straf wel iets hoger zijn. Maar 6500 euro + 6 maanden voorwaardelijk zijn geen kattepis https://www.bijzonderstrafrecht.nl/home/veroordeling-terzake-overtredingen-van-de-wet-op-de-accijns-en-het-bedriegen-van-klanten-art-329-sr-betreffende-het-illegaal-stoken-van-alcohol-en-het-als-echte-alcohol-verkopen-a

Overigens even lezen en er staat dit in:

CiteerHet is een feit van algemene bekendheid dat bij het zelf stoken van alcohol het risico bestaat dat het eindproduct geen ethylalcohol is, maar methylalcohol, een uiterst gevaarlijke vloeistof.

Ongelooflijk, dat ze gewoon in de strafoplegging een complete leugen vertellen. Ja dat is een bekende mythe, maar dat maakt het nog geen feit. Het is gewoon compleet niet waar. Er zijn eigenlijk compleet geen zaken bekend waarin methyl-alcohol vergiftiging voorkwam waarin de methyl alcohol het gevolg was van een fout in het process (wel dat er expres spiritus wordt gedronken). Alle verhalen die dit beweren zijn achterklap verhalen waarvan de feiten compleet niet te achterhalen zijn.

Als dat waar zou zijn, dan zou je van een halve krat huisgemaakte bier ook de pijp uit gaan ;).

Michel71

Uh, het gaat maar om een kratje hoor! Ik brouw maar 20 liter per keer en hooguit 6 x per jaar.

Brouwers

Citaat van: Michel71 op 06-04-2018  17:48 uUh, het gaat maar om een kratje hoor! Ik brouw maar 20 liter per keer en hooguit 6 x per jaar.
Dat maakt voor de belastingdienst niets uit hoor. Als je gepakt wordt moet je niet verwachten dat ze je op je blauwe ogen geloven. Nu schat ik de pakkans niet heel hoog, maar je bent in ieder geval gewaarschuwd over de gevolgen.

Vergelijkbare Topics (7)

14918

Reacties: 5
Gelezen: 3114

2572

Gestart door BuBS

Reacties: 15
Gelezen: 5930

32484

Reacties: 9
Gelezen: 5881

41266

Reacties: 28
Gelezen: 4375

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.