Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over Fawcett Maris Otter Malt 4-6

Gestart door remolen, 27-02-2018 10:11 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Beste forum mensen.

ik heb wat gezocht maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.

Voor het forum heb ik voor het forumtreffen gebrouwen met maris otter pale mout golden promise.

Nu wilde ik nog een keer brouwen volgens het recept en heb ik wat contact met andere hobbybrouwers.

100% stort van pale mout golden promise leverde een heerlijk biertje op. Niet te moutig.
Hoe kan dit.. Als ik van een ander merk palemout gebruik.. krijg ik een TE moutig bier.

Wat snap ik niet? Is er verschil tussen pale mout en pale ale mout.. is dat iets geheel anders? En is de palemout vergelijkbaar met pilsmout ... of ...

Ik moet een toegankelijk bier brouwen voor een breed publiek voor een safieren bruiloft. Vandaar dat ik even wat meer onderzoek doe. Het bier dat ik gebrouwen had voldeed prima aan mijn eisen. Als ik geen maris otter tot mijn beschikking heb  moet ik het denk maar bestellen.

groet REne

Mijn vraag is dus kort samengevat:
is maris otter pale mout een afwijkende moutsoort of is dit gewoon een soort pale ale mout? En waarom wordt dit bier niet te moutig? Of kan dit nog aan de gebruikte gist liggen ? Mangrove jack m36...

Ik ben nogal onduidelijk maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

tdp

TF Golden Promise is een heerlijke mout om 100% in de stort te gebruiken, gecombineerd met bijvoorbeeld Fuggles of EKG. Ik moet zeggen dat die M36 mij ook positief verrast heeft.

En qua verschil: in dit topic heeft Ingo (Seed7) e.e.a. uitgezet.

BrouwMark

Maris otter en Golden promise zijn beide gerstrassen. 'Maris otter golden promise' bestaat niet (tenzij er een mengsel in de verpakking zit?).

Er zijn zomer- en winterrassen, die behoorlijk van smaak verschillen. Elk ras heeft zijn specifieke smaak, en zo kun je onder het kopje 'pale ale mout' diverse smaken hebben.

Misschien is het volgende draadje interessant om te lezen. Hier zet iemand de smaken van de verschillende gerstrassen naast elkaar ter vergelijking:

https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/2-row-vs-maris-otter-vs-golden-promise-vs-halcyon-vs-pearl-vs-optic.439642/

Succes met je bruiloftsbier!

Jacques

Citaat van: remolen op 27-02-2018  10:11 uBeste forum mensen.

ik heb wat gezocht maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.

Voor het forum heb ik voor het forumtreffen gebrouwen met maris otter pale mout golden promise.

Nu wilde ik nog een keer brouwen volgens het recept en heb ik wat contact met andere hobbybrouwers.

100% stort van pale mout golden promise leverde een heerlijk biertje op. Niet te moutig.
Hoe kan dit.. Als ik van een ander merk palemout gebruik.. krijg ik een TE moutig bier.

Wat snap ik niet? Is er verschil tussen pale mout en pale ale mout.. is dat iets geheel anders? En is de palemout vergelijkbaar met pilsmout ... of ...

Ik moet een toegankelijk bier brouwen voor een breed publiek voor een safieren bruiloft. Vandaar dat ik even wat meer onderzoek doe. Het bier dat ik gebrouwen had voldeed prima aan mijn eisen. Als ik geen maris otter tot mijn beschikking heb  moet ik het denk maar bestellen.

groet REne

Mijn vraag is dus kort samengevat:
is maris otter pale mout een afwijkende moutsoort of is dit gewoon een soort pale ale mout? En waarom wordt dit bier niet te moutig? Of kan dit nog aan de gebruikte gist liggen ? Mangrove jack m36...

Ik ben nogal onduidelijk maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Palemout en pale ale mout zijn hetzelfde.
Met alleen palemout kun je uitstekende bieren brouwen. Veel Engelse bieren zijn met 100% palemout gebrouwen. Deze bieren hebben ondanks een laag alcoholgehalte een mooie volle smaak.

Te moutig kan in principe niet. Maar als je een pils wilt brouwen kunje het beste pilsmout gebruiken en geen palemout, hoewel een klein percentage palemout er wel voor kan zorgen dat het bier voller smaakt en wat donkerder van kleur is.

De beleving van moutigheid ligt inderdaad ook aan de gebruikte gist. Sommige gisten benadrukken een moutige smaak. Dat kan gewenst zijn bijvoorbeeld bij een Vienna of een bockbier.

jaapz

Als ik door de specsheets van Briess, Thomas Fawcett, Swaen en Weyermann heen kijk valt het mij op dat Briess, Swaen en Weyermann bij Pale Ale mout gelijkwaardige waardes hebben staan voor vocht (~4.5%) en proteine (~11.5 (eenheid?)). Thomas Fawcett daarintegen geeft voor beide een iets lagere waarde aan, namelijk <4.0% vocht en niet meer dan 10 (eenheid?) proteine.

De cijfers zeggen in ieder geval dus wel dat de gerstrassen (en de plek waar de gerst verbouwd word) dus wel degelijk verschil maken in het uiteindelijke product. Of daar je smaakverschil vandaan komt durf ik niet te zeggen, maar vond het wel geinig dat eigenlijk alleen Thomas Fawcett afwijkt van de rest, zelfs met "normale"/niet-maris otter pale ale mout.

seed7

Pale mout is niet zonder meer pale ale mout. Helaas begint zowel hier als aan de andere kant van het grote water van alles door elkaar te lopen. Pale mout is de lichtste bier mout van een mouterij, vergelijk pils mout. Het wordt op vergelijkbare wijze gemout. Als je in de VS om pale mout vraagt heb je zelfs kans op mout van 6-rijige gerst.
Engels mouters beginnen hun lichtste mout steeds vaker lager malt te noemen ipv pale malt.

Het voornaamste verschil tussen pils/pale en pale ale is dat de laatste in principe de lichtste broeimout is. Pilsmout ondergaat geen broeifase. Tijdens het broeien wordt zuurstof aan de omgeving ontrokken waardoor het kiemen stopt en er voorlopers gevormd worden die later bij het eesten voor wat meer smaak en bruining zorgen.

Ieder mouter doet het net even anders en de mouten smaken dan ook anders.

Mouten worden van granen, gerst cultivars gemaakt die ieder ook weer een eigen smaak hebben. Hoe ouder de cultivar hoe moutiger.

Ingo

Jacques

Bedankt voor jouw genuanceerd antwoord Ingo.

Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat de lichte Amerikaanse mouten niet hier gebruikt worden omdat we goede pilsmout hebben in Europa en mout uit Amerika altijd duurder is door de verzendkosten.
En de hele lichte mouten uit Engeland worden inderdaad lager malt genoemd.

EBC

En dan is er nog Vienna, dat dan weer de continentale variant van pale ale is. Vienna past prima in het rijtje thuis.

seed7

Jacques,

Het probleem is niet zo zeer dat de granen/mouten hier wel of niet verkrijgbaar zijn maar dat alle terminologie verhaspeld wordt omdat er heel erg veel naar de Amerikanen gekeken wordt die al van alles verhaspelen wat ze van de Duitsers, Engelse en Belgen pikken. Met het "vertalen" van recepten gaat dat dus fout en pakken we hier Pale-Ale als er Pale staat en we Pils zouden kunnen gebruiken. Hoewel ik denk dat je vaak nog beter distilleerdersmout of een mengsel daarvan met pils kunt pakken.

EBC,

Ja, da's ook een bijzondere, of was het, het is een soort 'proto-cramout' er is een heel klein beetje verglazing wat de mout het kleine beetje karamel smaak geeft. Vaak wordt het, ten onrechte, gezien als een lichte muenchner, wat het niet is omdat de kiem-en broeitijden veel korter zijn.

Ingo

tdp

Ben altijd onder de indruk van je kennis over de grondstoffen, Ingo, ik maak hiervoor een diepe buiging :)  :groots:

Jacques

Citaat van: seed7 op 01-03-2018 &nbsp;09:24 uJacques,

Het probleem is niet zo zeer dat de granen/mouten hier wel of niet verkrijgbaar zijn maar dat alle terminologie verhaspeld wordt omdat er heel erg veel naar de Amerikanen gekeken wordt die al van alles verhaspelen wat ze van de Duitsers, Engelse en Belgen pikken. Met het "vertalen" van recepten gaat dat dus fout en pakken we hier Pale-Ale als er Pale staat en we Pils zouden kunnen gebruiken. Hoewel ik denk dat je vaak nog beter distilleerdersmout of een mengsel daarvan met pils kunt pakken.

Daarin heb je gelijk. Het is daarom van belang altijd te kijken naar de kleur. Als die omgerekend uitkomt op een waarde onder de 4,5 à 5 EBC hoor in plaats van palemout pilsmout te gebruiken.

EBC = SRM × 1.97

Herman

Citaat van: Jacques op 01-03-2018 &nbsp;21:07 uDaarin heb je gelijk. Het is daarom van belang altijd te kijken naar de kleur. Als die omgerekend uitkomt op een waarde onder de 4,5 à 5 EBC hoor in plaats van palemout pilsmout te gebruiken.
Dat is ook wat kort door de bocht, er zitten ten slotte ook nog behoorlijk smaakverschillen tussen bijv. een pilsmout en een pale mout als bijv. TF Maris Otter.

Jacques

Citaat van: Herman op 01-03-2018 &nbsp;21:27 uDat is ook wat kort door de bocht, er zitten ten slotte ook nog behoorlijk smaakverschillen tussen bijv. een pilsmout en een pale mout als bijv. TF Maris Otter.

Ok. ik had moeten schrijven onder de 4 EBC.

seed7

Kleur en smaak zitten maar ten dele aan elkaar vast. Komt de kleur b.v. door het broeien of puur door het eesten?

50 EBC, Biscuit, Aromatic, Cara, Crystal, Melanoidine. Allemaal de zelfde kleur die anders tot stand komt en anders smaakt. Zelf tussen gelijksoortige mouten als cara/crystal of mela/aroma zijn er duidelijke verschillen.

Hoe lichter de mout hoe geringer het verschil, natuurlijk. (over lichte mout, afgelopen week was ideaal voor windgedrooge witte mout, zonnetje, frisse bries en droge lucht)

De invloed van de mouter is ook best groot, als ik de grootindustriele mouten vergelijk met bijvoorbeeld wat van Swaen komt. Die laatste is vaak zeer smaakvol.

Door het aanbod van Thomas Fawcett kun je een aantal zaken mooi vergelijken. Maris Otter (hoewel altijd een mengsel) is er in een lichte en donkere variant, hier kun je het pils en het pale proces vergelijken. Dan natuurlijk de verschillende cultivars die ze in pale aanbieden.

Ook een leuke, als je een stapje donkerder gaat, vergelijk eens de Mild van Thomas Fawcett, Muntons en Warminster. Die van Muntons is extreem moutig, zoetig.

Ander vergelijk, de Ambermout van Thomas Fawcett tegenover de overige Engelse aanbieders is veel gebrander in smaak, toch maar 100 EBC.

Ingo

remolen

Ik snap nu dat pale mout iets heel anders is dan Pale Ale mout. Dank daarvoor.
Wat betreft het recept: zou onderstaande iets drinkbaars opleveren voor een breed publiek? Ik zie trouwens dat ik me nog over het maischschema moet buigen. Maar dat lijkt me niet ingewikkeld.. 1 staps maisch lijkt me prima voor dit bier. Zo op 67 graden. 

Wat betreft de hop er staat beschreven dat dit om een aroma hop gaat. moet ik dan voor het bittere nog een bitterhop toevoegen en de eerste gift aurora weglaten ? BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerka
Naam receptbruiloftstbier
Brouwdatum02-03-2018
BierstijlPale Ale (Belgisch)
Volume29,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC86,0 %
0,93 kgPale Ale moutDingemans7 EBC14,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
24,9 gAurorabellen8,2%60 min.21,1 IBU
12,6 gAurorabellen8,2%15 min.2,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Jacques

Citaat van: remolen op 02-03-2018 &nbsp;11:13 uIk snap nu dat pale mout iets heel anders is dan Pale Ale mout. Dank daarvoor.

Niet echt. Je palemout en palemout. Pale ale mout als zodanig bestaat niet.
De mout die je van Europese mouterijen koopt als palemout is prima geschikt om er pale ale mee te brouwen. De verwarring zit hem er in dat in Amerika pilsmout wordt verkocht als palemout.

Je kunt overigens met palemout tal van bieren brouwen. Palemout doet het bijvoorbeeld goed in een bockbier naast munichmout.

Waarom gebruik je geen Thomas Fawcett palemout in je recept nu je goede ervaringen daarmee hebt opgedaan?

Jacques

Citaat van: seed7 op 02-03-2018 &nbsp;09:14 uKleur en smaak zitten maar ten dele aan elkaar vast. Komt de kleur b.v. door het broeien of puur door het eesten?

50 EBC, Biscuit, Aromatic, Cara, Crystal, Melanoidine. Allemaal de zelfde kleur die anders tot stand komt en anders smaakt. Zelf tussen gelijksoortige mouten als cara/crystal of mela/aroma zijn er duidelijke verschillen.

Hoe lichter de mout hoe geringer het verschil, natuurlijk. (over lichte mout, afgelopen week was ideaal voor windgedrooge witte mout, zonnetje, frisse bries en droge lucht)

De invloed van de mouter is ook best groot, als ik de grootindustriele mouten vergelijk met bijvoorbeeld wat van Swaen komt. Die laatste is vaak zeer smaakvol.

Door het aanbod van Thomas Fawcett kun je een aantal zaken mooi vergelijken. Maris Otter (hoewel altijd een mengsel) is er in een lichte en donkere variant, hier kun je het pils en het pale proces vergelijken. Dan natuurlijk de verschillende cultivars die ze in pale aanbieden.

Ook een leuke, als je een stapje donkerder gaat, vergelijk eens de Mild van Thomas Fawcett, Muntons en Warminster. Die van Muntons is extreem moutig, zoetig.

Ander vergelijk, de Ambermout van Thomas Fawcett tegenover de overige Engelse aanbieders is veel gebrander in smaak, toch maar 100 EBC.

Klopt helemaal. Kleur is inderdaad niet alles bepalend. Maar het kan wel een indicatie zijn of je te maken hebt met pilsmout of met palemout. Door het broeien komen er meer aminozuren vrij waardoor je meer Maillardproducten krijgt en daarmee ook meer kleur.

Het is overigens heel interessant om mouten van verschillende mouterijen met elkaar te vergelijken. Zo zijn er meerdere mouterijen die een mout produceren met als voorbeeld de oude Special B van De Wolfs-Cosyns. Daar zitten flinke verschillen in niet zo heel vreemd want dit is een zeer complexe mout. De originele Special B is niet meer verkrijgbaar om mouterij De Wolfs-Cosyns de nodige jaren geleden gesloten is. Destijds heb ik nog een aardige voorraad kunnen kopen.

remolen

Citaat van: Jacques op 02-03-2018 &nbsp;16:55 uNiet echt. Je palemout en palemout. Pale ale mout als zodanig bestaat niet.
De mout die je van Europese mouterijen koopt als palemout is prima geschikt om er pale ale mee te brouwen. De verwarring zit hem er in dat in Amerika pilsmout wordt verkocht als palemout.

Je kunt overigens met palemout tal van bieren brouwen. Palemout doet het bijvoorbeeld goed in een bockbier naast munichmout.

Waarom gebruik je geen Thomas Fawcett palemout in je recept nu je goede ervaringen daarmee hebt opgedaan?

Jacques, deze grondstoffen  heb ik liggen.
Maar kan dit recept wat worden of moet ik gewoon gaan bestellen.

groet REne

seed7

remolen,

Die paar procent pale tov pils gaan je niets brengen.
Vraag je af wat je wilt, net iets meer of iets minder moutig. 100% pale is net wat moutiger.

Als de pale is om het tekort in de voorraad aan pils aan te vullen, gewoon doen.

T.a.v. hop prima zo. Er zijn maar heel weinig bitterhoppen in de zin van alleen maar bitter en geen enkel aangenaam aroma. Met die Aurora zit je gewoon goed. Misschien nog 1 a 2 g/l in de whirlpool voor wat meer aroma.

Gist keuze is ook prima, licht fruitig. Maar... te weinig. Twee, liever drie pakjes.
Niet te warm vergisten geeft een bier met niet al veel esters, zit je te warm kan het kwa banaan richting Weizen gaan. Probeer op ~18-19°C te starten en laat het dan oplopen tot 20°C.

Ingo

Jacques

Citaat van: remolen op 02-03-2018 &nbsp;21:15 uJacques, deze grondstoffen  heb ik liggen.
Maar kan dit recept wat worden of moet ik gewoon gaan bestellen.

Het wordt altijd bier.  :)

Maar als je aangenaam verrast was door het bier dat je voor het forumtreffen gebrouwen hebt zou ik Thomas Fawcett Maris Otter bestellen. Zoals Ingo ook al schrijft doet 14% palemout niet zo heel veel.
Er is een leveranciers die deze mout snel kan leveren, maar dat hoef ik je niet uit te leggen...  ;)

remolen

Citaat van: Jacques op 02-03-2018 &nbsp;22:56 uHet wordt altijd bier.  :)

Maar als je aangenaam verrast was door het bier dat je voor het forumtreffen gebrouwen hebt zou ik Thomas Fawcett Maris Otter bestellen. Zoals Ingo ook al schrijft doet 14% palemout niet zo heel veel.
Er is een leveranciers die deze mout snel kan leveren, maar dat hoef ik je niet uit te leggen...  ;)

Sorry hoor mensen ik ben een enorme twijfelaar. Als ik een plan heb staat het meestal niet vast. Jullie feedback heeft me in elk geval weer erg geholpen.

Ik ga Thomas Fawcett Maris Otter halen.
Ik weet in elk geval iets nieuws. Dat Maris Otter geen merk is, maar een soort mout. En dat die onder andere geleverd wordt door Thomas Fawcett en ook door Dingemans. Verder heb ik nog niet gezocht. Maar ga nu voor de Thomas Fawcett.

groet Rene

Jacques

Om precies te zijn Maris Otter is geen soort mout maar het gerstras waarvan de mout gemaakt is. Vaak wordt deze mout gebruikt om palemout te maken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Maris_Otter

Vergelijkbare Topics (7)

1940

Reacties: 28
Gelezen: 19321

28012

Gestart door braaf

Reacties: 14
Gelezen: 14781

20890

Reacties: 40
Gelezen: 12688

44214

Reacties: 7
Gelezen: 1413

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.