Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kölsch Gist

Gestart door Jack, 10-01-2006 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Jack

Hallo Forum.

Vrijdag 311-05 heb ik een bier gebrouwen,
Pilsmout+een beetje rijst,
Sg was 1045,
Gist Wyeast 2565 Kölsch Yeast, Giststarter gemaakt, wort belucht, vergistings temp. 1e dag 24°C, rest van de week 14°C-16°C, open vergisting.

Vloeistof ziet er melkwit uit en als ik denk dat er erg veel koolzuur aanwezig is.

Na 1 week (05-01-06) is Sg gedaald naar 1022.
Is dit een normaal tempo ?

Adrie

Bij 14 tot 16 graden verloopt de vergisting een stuk langzamer dan bij 25 graden, dus ik zou me nog geen zorgen gaan maken. De Kölsch gist kan deze lage temperaturen wel aan, maar probeer toch een iets hogere temperatuur aan te houden. Ik heb deze gist een aantal keren gebruikt en vergist bij 20 graden en gelagerd bij 15 graden. Dat werkte uitstekend, het werd een mooie, zuivere vergisting.

MO

ik heb deze gist gebruikt bij 18-19 grC en ging in drie dagen van 1046 naar 1020;anderhalve week later zat ik op 1012 (90 min 68 grC gemaischt). Het is dus een prima doorvergister, ik zou als ik jou was de temperatuur (van het bier niet van de omgeving) naar 20 grC brengen.
Je bent nog maar vier dagen verder dus jouw vergisting gaat net zo hard als de mijne ging.

Hoeveel liter ben je aan het brouwen? Heb je nog een giststarter gemaakt?

De melkwitte kleur wordt niet veroorzaakt door koolzuur, CO2 is kleurloos, maar door gist en eiwit (vnl gist)

Jack

Adri - Mo.

In het verleden heb ik deze gist ook gebruikt bij een blond bier en vergist bij 18°C.
Het resultaat smaakte erg naar bloemen- fruit.
De opzet is nu een licht - goed doordrinkbaar bier te maken. Hiervoor wil ik zo koel mogelijk vergisten om geen er uitspringende smaken te krijgen.

Ik heb wel een giststarter gemaakt. Eerst gist pack laten opbollen, Hierna een starter continue belucht 3 dagen - 3 x 0.5ltr Sg1020 toegevoegd.

MO

drie dagen is wel een beetje veel van het goede, maar met zo'n goede giststarter zou je inderdaad ook de vergisting bij lage temperatuur kunnen doorzetten. Het is een beetje een plakgist: nadat ik mijn gistend jongbier had verplaatst van gang naar badkamer (en dus een beetje had geschud) vloog de gist me om de oren! Mocht de vergisting wat inzakken, dan wil flink schudden dus ook wel helpen.

Adrie

Bij 18 graden zou deze gist erg clean moeten vergisten, dus geen fruit/bloemen. Het kan te maken hebben met de hoeveelheid toegevoegde gist. Bij weinig gist produceert hij meer bijsmaakjes dan bij veel toegevoegde gist. Ook kan de hop er wellicht iets mee te maken hebben. Bloemensmaken komen vaak ook uit de hop.

boister

de gist van Wyeast 2565 is een hybride onder/ bovengist en werkt het best bij 15-18 graden.
Een eigenschap van Koelsch is dat het altijd ietwat zwavelig smaakt.
De totale gisting heeft zo´n 14 dagen totaal geduurd als ik het goed begrijp dus dat lijkt me geen probleem te zijn.

Gegroet

EBC

Op 27-12-05 met 2565 gebrouwen. Begin SG 1050. Gekoeld naar 16C. Gist toegevoegd. 02-01-06 eind SG 1014. Het is een echte bovengist, 30% headspace is nodig.
Heerlijk clean en zwavelig, maar toch ook bovengistsmaakjes. Gist flocculeert weinig, wordt langzaam helder.

Jack

Forum.

Gisteren gemeten, SG is nu 1010 ( na 2½ week). De vergistingings temperatuur was wel erg laag 12°C, maar e.e.a. is toch voorspoedig verlopen. Vloeistof is wel héél erg troebel, dus wil de fles nog een tijd bij 12°C laten staan. Er heeft zich opnieuw een gislaag gevormd op de bodem. Moet ik opnieuw overhevelen of kan dit geen kwaad? Wat is jullie mening. ( heb al overgeheveld van hoofdvergisting naar fles onder waterslot).

Groeten

jack   

MO

ik zou niet meer hevelen maar gewoon gaan lageren, buiten of zo, bij nog lagere temperatuur. Je zou ook kunnen gaan bottelen (afgesloten is het allerbeste), dan trekt het bier wel helder in de fles.

Jack

Hoi Martin.

Nu al op de fles vind ik minder omdat ik dan veel bezinksel krijg wat weer smaak verandering kan veroorzaken.

Iets anders. Kan ik deze gist opnieuw op kweken voor de navergisting op fles waar over in een andere threat wordt gesproken. Zo ja ho en hoeveel??

Groeten
Jack

MO

dat is eigenlijk alleen eenvoudig te doen als je in een gistvat zit met een aftap onderin het vat. Het lijkt me toch lastig hoor. Als je twijfelt kun je misschien beter een korrelgist voor de navergisting gebruiken. Ik durf het je bijna niet te adviseren omdat je al problemen hebt met de navergisting met twee andere bieren, maar als het bier nog wat troebel is, dan is er meestal wel genoeg gist voor navergisting aanwezig.

Vergelijkbare Topics (7)

35433

Reacties: 4
Gelezen: 1392

30956

Reacties: 10
Gelezen: 3323

27008

Reacties: 13
Gelezen: 3761

25821

Reacties: 10
Gelezen: 4515

21218

Reacties: 2
Gelezen: 1947

45066

Reacties: 12
Gelezen: 748

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.