Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

The Yeast Bay gisten

Gestart door Biertje1985, 01-02-2018 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Ben jij bekend met the Yeast Bay gisten

Nee, nooit van gehoord
Ja, maar nog niet gebruikt
Ja, Ik heb deze gisten/culturen al gebruikt
Geen intresse

Biertje1985

Sinds een tijdje zijn de gisten en bacterien van The Yeast Bay ook te krijgen bij een populaire Nederlandse thuisbrouwwinkel.

Helaas vind ik nog bijna niets op dit forum over deze gisten en ik kan me niet voorstellen dat er niet mee gebrouwen wordt, daarom heb ik dit topic geopend.

The yeast bay gisten en culturen zijn samengesteld door het team van Nick Impellittiri en worden gekweekt bij White Labs.
Zo worden geleverd in de welbekende vials waar de White Labs gisten voorheen ook in geleverd werden.

https://www.theyeastbay.com/

Biertje1985

Om meteen de spits af te bijten ben ik op dit moment bezig met het opkweken van de Hessian Pilsener gist.
Ik heb deze slechts 2 uur geleden gepitcht op de magneetroerder in een starter van 2L SG 1030.

De best before date op de vial is 22-Feb-18, dit betekend dat de gist al meer den 3 maanden geleden is gekweekt en in de vial is gestopt
Erg vers is de gist dus al niet meer. De best before datum is exact 4 maanden na de productiedatum die niet vermeld word.

Ik heb voor deze gist gekozen omdat ik op hun site deze zeer overtuigende tekst vond tussen de beschrijving van de gist :

It exhibits everything you want in a great Pilsner yeast: it's a clean fermenter with relatively low ester formation, exhibits a short lag time, ferments wort quickly and attenuates well, even at the low end of the temperature range.

De aanbevolen vergistingstemperatuur is zelfs voor een ondergister laag. 7 tot 9 graden celcius.

Omdat ik dit weekend een pilsener ga brouwen met deze gist zal het even duren voordat ik het resultaat kan delen, uiteraard ga ik daar verslag van uitbrengen in dit topic.

Ik vind de vials nog steeds ideaal!

Thamerdal

Citaat van: Biertje1985 op 01-02-2018  22:30 uIk vind de vials nog steeds ideaal!
De verpakking is inderdaad fijn. ik heb een aantal keren met Yeast bay gist gebrouwen (o.a. Yeast Bay Wlp4000 - Vermont Ale en de Yeast Bay Wlp4627- Funktown Pale Ale) en het zijn inderdaad mooie gistjes!
Wel prijzig. Ik had er slurry van moeten bewaren  ::)

Biertje1985

Citaat van: Thamerdal op 02-02-2018  09:15 uDe verpakking is inderdaad fijn. ik heb een aantal keren met Yeast bay gist gebrouwen (o.a. Yeast Bay Wlp4000 - Vermont Ale en de Yeast Bay Wlp4627- Funktown Pale Ale) en het zijn inderdaad mooie gistjes!
Wel prijzig. Ik had er slurry van moeten bewaren  ::)
Zie je wel ik kon het haast niet voorstellen dat er geen intresse is in deze gisten.
Die Funktown Plale ale staat bij mij ook op de wishlist. De omschrijvingen van de gisten spreken me wel aan.

Als je zoekt op het forum vind ik echter geen recepten waarbij deze gisten worden gebruikt, vreemd.
Dat de gisten doorgaans wat duurder zijn is wel een nadeel inderdaad, zouden de gisten daarom minder in trek zijn?

Serge VL

Ik heb en aantal van TYB gisten maar voornamelijk een aantal van hun brettjes (voor bottle conditioning)
Trouwens niet alle gisten worden geleverd in die oude vails van whitlabs, maar ook in gewone plastiek flesjes!

Ondertussen al in huis en in de diepvriezer in de gistbank:
Vermont-ale
Amalgamation – Brett Supper Blend
Amalgamation II – Brett Supper Blend
TYB184 Brettanomyces Bruxellensis
TYB207 Brettanomyces Bruxellensis
TYB261 Brettanomyces Bruxellensis

Biertje1985

Citaat van: Serge VL op 02-02-2018  09:35 uTrouwens niet alle gisten worden geleverd in die oude vails van whitlabs, maar ook in gewone plastiek flesjes!!

Mooie collective.

Ik vind dat er wel wat knullig uitzien met een stukje tape rond de dop. Maar goed het maakt verder ook niet uit zolang het maar luchtdicht is. Het oogt wel ambachtelijk.

Jeukstaardt

Citaat van: Thamerdal op 02-02-2018  09:15 uWel prijzig. Ik had er slurry van moeten bewaren  ::)

Afgezien daarvan, ik zag op hun site bij een van de gisten staan; 58 billion cells/vial. Als dat inderdaad klopt dan is dat toch bijna de helft van hun Wyeast en White labs collega's per verpakking? Of is dat uitsluitend bij de 'wilde' varianten?
Ik weet niet of dat bij alle gisten zo is trouwens hoor. Misschien weten gebruikers dat?

https://www.theyeastbay.com/wild-yeast-and-bacteria-products/funktown-pale-ale

Knobby

Ik heb nu een NEIPA staan gisten met de Vermont Ale.
Heb hem ook in mijn gistbank bewaard.

Deze had ik overig bij Humle.se besteld. die was de 2e dag na verzending binnen.
Maar je mag best zeggen welke webshop dat is hoor.
Ik juich het alleen maar toe als er meer keuze is in gisten.

Ah, het is unibrew/vanderkooy. Zo te zien voornamelijk 'specialty' gisten (brett en kveik) en mengculturen. Vermont ale hebben ze bijvoorbeeld niet. Funktown weer wel.

Vond het al apart dat van der Kooy meer gisten in assortiment zou nemen terwijl de white labs oud ligt te worden omdat deze niet zo veel verkoopt.

Thamerdal

Citaat van: Knobby op 02-02-2018  11:37 uMaar je mag best zeggen welke webshop dat is hoor.
Ik juich het alleen maar toe als er meer keuze is in gisten.
ik bestel Yeast bay gist hier: https://www.brewuk.co.uk/
Goede ervaringen mee, ze hebben vaak ook leuke aanbiedingen voor hop, en hop soorten die hier slecht verkrijgbaar zijn.

Serge VL

Citaat van: Jeukstaardt op 02-02-2018  11:30 uAfgezien daarvan, ik zag op hun site bij een van de gisten staan; 58 billion cells/vial. Als dat inderdaad klopt dan is dat toch bijna de helft van hun Wyeast en White labs collega's per verpakking? Of is dat uitsluitend bij de 'wilde' varianten?
Ik weet niet of dat bij alle gisten zo is trouwens hoor. Misschien weten gebruikers dat?

https://www.theyeastbay.com/wild-yeast-and-bacteria-products/funktown-pale-ale

Het antwoordt op het aantal gist cellen:
CiteerPRODUCT INFORMATION
Cell Counts. Saccharomyces single strains and blends will contain ~80 billion cells per vial. Brettanomyces single strains and blends and Lactobacillus and Pediococcus single strains and blends will contain ~2 billion cells per vial.

Saccharomyces/Brettanomyces/Lactobacillus/Pediococcus blends will contain a variable number of cells depending on the blend, and the approximate cell count will be listed on the ordering page.
bron: https://www.theyeastbay.com/policies-and-product-information/ onderaan bij procuct information.

Biertje1985

Ik ben daar niet zo thuis in, maar volgens mij is de pitch rate van bacterien en brett erg laag.

(Zou het daarom zijn dat het een half jaar duurt soms)

Serge VL

Citaat van: Biertje1985 op 02-02-2018  12:47 uIk ben daar niet zo thuis in, maar volgens mij is de pitch rate van bacterien en brett erg laag.

(Zou het daarom zijn dat het een half jaar duurt soms)
Voor brett:
60 to 88 mil. cells per mL/°P  bij gebuikt in in primaire vergisting
In secundaire fermentatie volstaan 10.000 tot 50000 cellen/ml of zelf nog lager
Brett is zeer vergevingsgezind wat betreft de pichingrate.

El Pastor Belga (MaJa)

Dus 1 zo´n flesje is genoeg voor 50l in de nagisting?

Serge VL

Citaat van: MaJa op 02-02-2018  17:43 udDus 1 zo´n flesje is genoeg voor 50l in de nagisting?
Voor de brett's?
2 miljard cellen in een potje en je hebt per ml er maar 10.000 nodig = 200L !!!
https://www.facebook.com/groups/MilkTheFunk/permalink/1361655847195959/

Biertje1985

Vandaar dat als je ongewenst, Brett in je bier krijgt dat dit zoveel problemen kan geven.

Goed, ik kan verder op internet niet veel eenduidige informatie over brett vinden, ik ga jou waardes in mijn aantekeningen bewaren.  bedankt. :proost:

seed7

Citaat van: Biertje1985 op 03-02-2018  17:19 uGoed, ik kan verder op internet niet veel eenduidige informatie over brett vinden, ik ga jou waardes in mijn aantekeningen bewaren.  bedankt. :proost:

Omdat de variatie in "brett" een veelvoud is van die in Sacch.

Veel info op het Milk The Funk wiki

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

33381

Reacties: 3
Gelezen: 2059

247

Reacties: 38
Gelezen: 33839

27176

Gestart door jake99

Reacties: 19
Gelezen: 7437

45209

Reacties: 1
Gelezen: 743

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.