Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Advies voor eerste recept gezocht

Gestart door KoningWillem, 25-12-2017 17:44 u

Vorige topic - Volgende topic

KoningWillem

Hallo!

Dusver heb ik enkel 2 maal een bier gebrouwen te beginnen van ingeblikte wort. Dit is beide keren zeer goed gelukt, dus heb ik mij wat materiaal in huis gehaald om eens een poging met mout te doen. Wat extra tips, en iemand die mijn recept eens wil nakijken zou echter super welkom zijn.

Mijn  materiaal:
- Een goede oude kookpot waar zo'n 14L in kan tot aan de rand
- Een 'brouwzak' (aka brew in a bag)
- Een kleine platenkoeler
- Een groot gistingsvat (30L)
- Een klein gistsingsvat (10L)

Mijn ingrediënten:
- Brewferm pilsmout
- Weyermann CaraAmber
- Hallertau Herbrucker (100g)
- SafAle US-05

Misschien had het verstandiger geweest om gewoon een voorgekauwd recept te kopen, maar dat is meestal voor 20 L. Daardoor ben ik gewoon om wat ingrediënten gegaan zonder mezelf veel vragen te stellen. Ik sta open voor een experiment  :D

Het volgende recept is wat ik zou proberen:
11 L water
2.3 kg pilsmout
200 g CaraAmber
40 g hop
11 g gist
100 g suiker

Zou dat iets kunnen worden? Of ga ik helemaal de mist in? Ik weet ook niet echt wat voor maischschema ik best gebruik. Alle advies welkom!

Oscar

Download ff wat Brouwsoftware en brouw dan het volgende recept:

Pilsmout tot gewenst SG
CaraAmber tot maximaal 5 % van de stort.

Het totaal opvoeren tot gewenst SG

De hop tot ± 25 IBU verdelen over bitterhop (begin koken) en aromahop (einde koken)

Inmaischen met 3,5 liter per kilo  30 min 63 en 30 min 72 daarna opstoken tot ± 75°C
Spoelen tot gewenst volume voor koken!

Daar komt vast wel iets smakelijks uit...  :brouwen:

Succes!

Benlaro

Gewoon op hobbybrouwen.nl kijken, daar staan heel veel recepten, inclusief alle maischschema's vaak ook voor 10 liter.
Maar je heb hier wel heel veel kennis, dus je kan hier op het forum ook naar recepten zoeken.
En gebruik een van de brouwsoftware's om te kijken wat je waarden gaan worden.

Fermon

Je kan ook een 1 staps maischschema gebruiken, lekker simpel.
Een uur op 67C°, daarna door verwarmen naar 78C° en 10 min op deze temperatuur houden. Daarna spoelen en 1 uur koken. De hoeveelheid hop kan je het best berekening met brouwsoftware.

KoningWillem

Bedankt voor de tips!

Ik probeer 'BrouwHulp' te gebruiken voor het recept. Daarmee bekom ik volgende cijfers:
IBU: 32
Begin SG: 1.065

Heb de pilsmout wat verhoogd om dit hoger SG te krijgen en de hoeveelheid CaraAroma dichter naar de 5% te brengen. Dit is 5.3% nu.

Is het een probleem dat ik maar 1 hop heb? Kan ik die er gewoon in doen voor de volledige kooktijd?

Sietze K

Zoals oscar al aangeeft,
Citaat van: Oscar op 25-12-2017  18:45 uDe hop tot ± 25 IBU verdelen over bitterhop (begin koken) en aromahop (einde koken)

Daar komt vast wel iets smakelijks uit...  :brouwen:

Succes!
Een soort hop kan goed, Als je het in verdeeld in 2 porties . een 60 min. koken (bitterhop) het andere portie bv. 15 min koken voor het aroma.
 :degroeten:

CeesM

Citaat van: KoningWillem op 25-12-2017  17:44 uMisschien had het verstandiger geweest om gewoon een voorgekauwd recept te kopen, maar dat is meestal voor 20 L.
Bestaande recepten voor 20 liter kan je ook schalen naar jouw gewenste volume.
Gewicht van receptingredienten delen door receptvolume en dat vermenigvuldigen met gewenst volume. ;)

KoningWillem

Citaat van: Sietze K op 26-12-2017  11:13 uZoals oscar al aangeeft,Een soort hop kan goed, Als je het in verdeeld in 2 porties . een 60 min. koken (bitterhop) het andere portie bv. 15 min koken voor het aroma.
 :degroeten:

Aha op die manier, dezelfde hop in 2 porties... Ik had het begrepen als 2 verschillende soorten. Klinkt als een goed plan! :D Gewoon 50/50 dan of beter een andere verdeling.

Citaat van: CeesM op 26-12-2017  11:32 uBestaande recepten voor 20 liter kan je ook schalen naar jouw gewenste volume.
Gewicht van receptingredienten delen door receptvolume en dat vermenigvuldigen met gewenst volume. ;)

Lang leve de regel van drie  8)
Heb ik ook aan gedacht, maar besliste uiteindelijk om eens  :nut: te doen.

marc0871

Citaat van: KoningWillem op 26-12-2017  12:05 uAha op die manier, dezelfde hop in 2 porties... Ik had het begrepen als 2 verschillende soorten. Klinkt als een goed plan! :D Gewoon 50/50 dan of beter een andere verdeling.

50/50 kan.
Misschien iets meer hop gebruiken.

CiteerLang leve de regel van drie  8)
Heb ik ook aan gedacht, maar besliste uiteindelijk om eens  :nut: te doen.

Heb het even in BrouwHulp ingeklopt voor je
Zo zou ik het doen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk10
Naam recept
Brouwdatum26-12-2017
BiertypePale Ale (American)
Volume10,2 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,00 lWater uit Zutphen
6,48 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,300 kgPilsmoutWeyermann3 EBC92,0 %
0,200 kgCara-amberWeyermann70 EBC8,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%60 min.20,2 IBU
25,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%10 min.4,0 IBU

KoningWillem

Citaat van: marc0871 op 26-12-2017  12:33 uHeb het even in BrouwHulp ingeklopt voor je
Zo zou ik het doen.

Super! Bedankt! Vreemd dat het zoveel spoelwater is. Maar dat zie ik wel op het moment zelf. Kwestie van aanlengen tot iets meer dat 10L als ik het goed begrepen heb.

Morgen ga ik hem maken :)  Spannend!

Easywoods

Citaat van: KoningWillem op 26-12-2017  17:25 uSuper! Bedankt! Vreemd dat het zoveel spoelwater is. Maar dat zie ik wel op het moment zelf. Kwestie van aanlengen tot iets meer dat 10L als ik het goed begrepen heb.

Morgen ga ik hem maken :)  Spannend!

Je zult er snel genoeg achterkomen waar dat water blijft, o.a. je moutstort blijft een hoop in achter  ;)

Heel veel succes en voornamelijk veel plezier  :biersmile: :brouwen:

marc0871

Citaat van: Easywoods op 26-12-2017  18:40 uJe zult er snel genoeg achterkomen waar dat water blijft, o.a. je moutstort blijft een hoop in achter  ;)

Heel veel succes en voornamelijk veel plezier  :biersmile: :brouwen:

Dat, en er verkookt een hoop.
Een van mijn eerste fouten, die ik niet snel meer zal herhalen.

Jaap W

Ook op de site   www.maischemalzundmehr.de  staan heel veel recepten, van allerlei biersoorten.  :brouwen: :biersmile: :proost:

KoningWillem

Het zit erop... Leuke dag gehad :)

Omdat ik de cijfers toch liever naar een iets hoger SG en meer bitterheid zag heb ik nog een klein beetje gewijzigd. Dit is hem geworden:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKoning Willem
Brouwdatum27-12-2017
BierstijlTripel
Volume10,0 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,50 lWater uit Zutphen
2,17 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,30 kgPilsmoutWeyermann3 EBC85,2 %
0,40 kgCara-amberWeyermann70 EBC14,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%60 min.22,2 IBU
20,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%10 min.3,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Even paniek gehad bij het maischen. Toen ik 67 graden had bereikt stopte mijn temperatuur niet met stijgen tot 71 graden. Daarna is hij in ongeveer 10 minuutjes terug naar 67 gezakt. Omdat ik wat schrik had dat ik niks vergistbare suikers meer ging overhebben heb ik er dan bij het koken nog 50g suiker bij gegooid. Geen idee of dat goed of slecht gedaan zal hebben, maar dat was mij instinct :P

Uiteindelijk heb ik na koelen zo'n 8.5L in mijn gistingsvat met een SG van 1.068 (!). Dat is blijkbaar een beetje uit de hand gelopen. De suiker misschien?

Nu afwachten maar. Iedereen bedankt voor de tips!

pippakillinova

No worries. Het is blijkbaar goed gegaan, want je SG is hoger dan je recept. 50 gram suiker zal het hem niet doen.

Sietze K

Citaat van: KoningWillem op 28-12-2017  16:26 uHet zit erop... Leuke dag gehad :)

Omdat ik de cijfers toch liever naar een iets hoger SG en meer bitterheid zag heb ik nog een klein beetje gewijzigd. Dit is hem geworden:

Even paniek gehad bij het maischen. Toen ik 67 graden had bereikt stopte mijn temperatuur niet met stijgen tot 71 graden. Daarna is hij in ongeveer 10 minuutjes terug naar 67 gezakt. Omdat ik wat schrik had dat ik niks vergistbare suikers meer ging overhebben heb ik er dan bij het koken nog 50g suiker bij gegooid. Geen idee of dat goed of slecht gedaan zal hebben, maar dat was mij instinct :P

Uiteindelijk heb ik na koelen zo'n 8.5L in mijn gistingsvat met een SG van 1.068 (!). Dat is blijkbaar een beetje uit de hand gelopen. De suiker misschien?

Nu afwachten maar. Iedereen bedankt voor de tips!

Je hebt nu 8.5 L in je vergistingsvat, met een sg van 1068 De bedoeling was 10 l met een sg van 1060, misschien had je beter de 71 graden snel met wat koud water kunnen afkoelen, dan was je dichter bij het doel gekomen.  :degroeten:

KoningWillem

Citaat van: Sietze K op 28-12-2017  17:25 uJe hebt nu 8.5 L in je vergistingsvat, met een sg van 1068 De bedoeling was 10 l met een sg van 1060, misschien had je beter de 71 graden snel met wat koud water kunnen afkoelen, dan was je dichter bij het doel gekomen.  :degroeten:

Koud water toevoegen had inderdaad een goede optie geweest. Onthoud ik voor volgende keer. Het extra toegevoegde water kan er ook makkelijk terug uit door even langer te koken, niet?

Vergelijkbare Topics (7)

21252

Reacties: 23
Gelezen: 6130

17698

Reacties: 12
Gelezen: 5969

29863

Gestart door Brouwers

Reacties: 0
Gelezen: 1777

16203

Gestart door goom

Reacties: 21
Gelezen: 6138

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.