Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Overhevelen/bottelen, hoe wat en wanneer?

Gestart door Kassie, 19-12-2017 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Kassie

Hoi,

Ik weet dat hier al veel over geschreven is maar toch hoor ik graag even of mijn idee over het bottelen van mijn eerste bier ok is?

Vergisting: Mijn IPA zit nu is een gistvat (mayonaise-emmer met kraantje). 2e dag nu en het borrelt mooi. Ik ben van plan om het vanaf dag 6/7 dagelijks even te meten. Via het kraantje een klein beetje aftappen. Kraantje maak ik goed schoon telkens met alcoholdoekjes. Als het SG constant is, laat ik het nog even een paar dagen rusten. Het zal dus al met al een week of 2 in het vat zitten schat ik in.

Overhevelen: Ik heb nog zo'n vat met ook een kraantje. In dat vat doe ik een suikeroplossing 7 gram per liter. Ik laat via het kraantje waaraan ik een siliconenslang doe, het bier overlopen in het vat met de suikersubstantie. Volgens mij zit het gist straks op de bodem en blijft dat automatisch achter in het hoofdvat. Belangrijk om alles goed schoon te hebben. Ook lees ik dat het bier niet moet kletteren en zo rustig mogelijk in het bottelvat moet komen.

Bottelen: Ik heb een vulpijpje wat op het vat past. Vullen van de flessen met ongeveer 2 cm ruimte tot de kroonkurk. De fesjes laat ik eerst een half uur weken in een chloorwater en spoel ik goed schoon met warm water. Ik laat ze drogen op een flesboom.

Het gaat mij vooral even om het volgende:
- Hoe zorg ik dat er zo min mogelijk troep meekomt van het gistvat in het bottelvat? Drijft er geen troep bovenop dit meekomt bij het overhevelen?
- Heeft het zin om het hoofdvergistingsvat een paar dagen nog koud te zetten? Wordt het dan meer helder?
- Is de timing goed: Kan ik echt bottelen als het bier een paar dagen uitgegist is.
- Kan dit zo, zonder dat ik het nog een tussen stop geef in een vat om na te gisten of te lageren?

Graag jullie hulp!

Groet

brouwerwaldonk

Uit de gistemmer het bier laten lopen via het kraantje is geen goede optie want je gaat uw bier beluchten en zo oxideren. Gebruik een hevel met een droesemkapje onderaan de buis zo krijg je geen bezinksel mee.

Als ik jou was zou ik toch na het gisten een of twee weken lageren.
Na het lageren nogmaals overhevelen met een droesemkapje naar een bottelemmer en daar pas de suiker toevoegen.

Kassie

Dank voor je reactie. Ik doe aan het kraantje een siliconen slang, dan moet het goedkomen toch?

Groet

pippakillinova

Citaat van: Kassie op 19-12-2017  16:36 uDank voor je reactie. Ik doe aan het kraantje een siliconen slang, dan moet het goedkomen toch?

Groet

Zo doe ik het ook altijd. Nooit problemen mee gehad.

Het kraantje afdeppen met alcohol na het meten is naar mijn ervaring niet nodig. Gewoon een schone tissue werk ook prima.

:brouwen:

Neetje

Citaat van: Kassie op 19-12-2017  15:51 u....
Overhevelen: Ik heb nog zo'n vat met ook een kraantje. In dat vat doe ik een suikeroplossing 7 gram per liter. Ik laat via het kraantje waaraan ik een siliconenslang doe, het bier overlopen in het vat met de suikersubstantie. Volgens mij zit het gist straks op de bodem en blijft dat automatisch achter in het hoofdvat.
........
- Hoe zorg ik dat er zo min mogelijk troep meekomt van het gistvat in het bottelvat? Drijft er geen troep bovenop dit meekomt bij het overhevelen?
....

Dat bedoelt Brouwerwaldonk met de hevel.
Een aantal gisten komen soms wel met het kraantje mee. (Deels afhankelijk van de hoogte vh kraantje en aftapsnelheid).

Fermon

Iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier. De een zegt wel lageren de ander zegt dit is niet nodig. Wanneer je zeker weet dat je bier is uitvergist (minimaal 3 dagen dat je SG niet meer veranderd)  kan je in principe gaan bottelen.

Je vat koud zetten voor het bottelen kan, het voordeel is dat je gist bezinkt, en de eiwitten die eventueel mee zijn gekomen in je gistvat.

Je bier wordt uiteindelijk vanzelf wel helder in de fles, dat duurt soms even. Ik voeg tijdens het maischen calciumchloride toe, dit bevordert het helder worden.

Kassie

Ok dank jullie zover!!

We gaan het gewoon zo doen 😅

brouwerwaldonk

ik heb graag mooi helder bier in mijn glas, daarom neem ik de moeite om 2 weken te lageren na de hoofdgisting.
Na het lageren doe ik steevast 2 ml verse giststarter bij elke 8L te bottelen bier. Nooit verassingen met plat bier of gushers en een mooie schuimkraag.

Als je aan zo een kraantje een nogal brede slang zet kan het zijn dat het bier langs de wand van uw slang stroomt en ook nog lucht blijft bevatten, dit zal uw bier doen oxideren.
Ook rekening houden met het feit dat de meeste kranen niet open kunnen om binnenin grondig te reinigen, wat in dat geval altijd een mogelijke bron van infecties kan zijn. De slang en de buis van een hevel kan je binnenin perfect reinigen.   

NaahedetleJ

Ik heb bij de laatste brouwsels ook gebruik gemaakt van de hevel met droesemkap ipv het aftapkraantje. Merk hier toch wel een mooie winst.
Hierdoor geen enkel bezinksel meer in de bottelemmer en dus een heerlijk helder biertje op fles :)

Verder is denk ik de soort gist die je gebruikt van invloed op wanneer het jongbier klaar voor bottelen is. Ik gebruik korrelgist. Deze is meestal na 2/3 dagen al klaar met de hoofdgisting, dan de temperatuur iets omhoog voor de nagisting. Op 6/7 hevel ik de boel over in een petfles (fermonster) en laat alles dan een week staan. Op dag 14/15 via de hevel met droesemkap overhevelen in bottelemmer en bottelen maar!

Fermon

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-12-2017  11:02 uik heb graag mooi helder bier in mijn glas, daarom neem ik de moeite om 2 weken te lageren na de hoofdgisting.
Na het lageren doe ik steevast 2ml verse giststarter bij elke 8L te bottelen bier. Nooit verassingen met plat bier of gushers en een mooie schuimkraag.

Zonder te lageren:

brouwerwaldonk

Kassie

Misschien toch maar zo'n hevel kopen.. Hoewel ik biertjes die een beetje troebel zijn, mooier vind dan biertjes die op gewone pils lijken.
Groet!

beermenke

Ik vul zo ongeveer tussen dag 16 en 20 vanuit mijn fastferment naar bottelvat. Suiker erbij. 10 dagen hergisten en dan de kelder in. Na 6 mnd op zn best maar na 6 weken al regelmatig proeven en dan zijn ze ook al heel helder.

Neetje

Citaat van: Fermon op 20-12-2017  11:27 uZonder te lageren:
...

Bier op fles wordt na enige/langere tijd altijd wel helder.
Met lageren wordt je depot in fles minder.

Fermon

Citaat van: Neetje op 20-12-2017  19:08 uBier op fles wordt na enige/langere tijd altijd wel helder.
Met lageren wordt je depot in fles minder.

Citaat van: Fermon op 19-12-2017  17:32 uIedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier. De een zegt wel lageren de ander zegt dit is niet nodig. Wanneer je zeker weet dat je bier is uitvergist (minimaal 3 dagen dat je SG niet meer veranderd)  kan je in principe gaan bottelen.

Je vat koud zetten voor het bottelen kan, het voordeel is dat je gist bezinkt, en de eiwitten die eventueel mee zijn gekomen in je gistvat.

Je bier wordt uiteindelijk vanzelf wel helder in de fles, dat duurt soms even. Ik voeg tijdens het maischen calciumchloride toe, dit bevordert het helder worden.

Neetje

Citaat van: Fermon op 19-12-2017  17:32 uIedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier. De een zegt wel lageren de ander zegt dit is niet nodig. Wanneer je zeker weet dat je bier is uitvergist (minimaal 3 dagen dat je SG niet meer veranderd)  kan je in principe gaan bottelen.

Is een goed verhaal.
Met mijn post wil ik opmerken dat het depot wat minder is na langer lageren. (Hier minimaal 2 weken).

Persoonlijk maakt het mij minder uit hoe groot het depot is (ik houd rekening met uitschenken), maar bij een weggevertje weet je niet of die persoon dat ook doet. Bij het laatste restje uitgieten waardoor een kwakkie gist in zijn bier valt, vind ik minder.

Fermon

Citaat van: Neetje op 20-12-2017  19:49 uPersoonlijk maakt het mij minder uit hoe groot het depot is (ik houd rekening met uitschenken), maar bij een weggevertje weet je niet of die persoon dat ook doet. Bij het laatste restje uitgieten waardoor een kwakkie gist in zijn bier valt, vind ik minder.

Inderdaad mee eens. En dan wordt het fles ook liggend koud gelegd door sommigen. Dan heb je alle gist in je bier.  :biersmile:

Underdike

Wij doen het volgende en hebben altijd helder bier:
- wegzetten in de gistkast op de lage kant van de temperatuur-range die voor de betreffende gist geld (dus staat er op ideaal tussen 12 en 15, zetten we hem op 12 weg).
- na de hoofdvergisting (ergste schuimvorming), meestal een dag of 3, verhogen we de temperatuur naar 20 graden om de gist even de kans te geven nog wat restsuikers weg te eten.
- als het SG stabiel is (week a 10 dagen) zetten we de temperatuur op 7 graden (cold-crash).
- na een 3 a 4 dagen koud is het jongbier helder, en hevelen we over naar de bottel-emmer, checken hoeveel liters het is, roeren er (in gekookt en teruggekoeld water opgeloste) suiker toe, roeren voorzichtig en laten even kwartiertje rusten (tot zeker goed gemengd), en bottelen via een bottelpijpje.

Kassie

Klinkt goed en logisch.

Dat schuim is bij mij nu na 3 en halve dag nog ongeveer 3 cm. Dat verdwijnt toch vanzelf?

Groet

Fermon

Citaat van: Kassie op 21-12-2017  10:53 uKlinkt goed en logisch.

Dat schuim is bij mij nu na 3 en halve dag nog ongeveer 3 cm. Dat verdwijnt toch vanzelf?

Groet

Ja

CeesM

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-12-2017  11:56 u:proost2: 10 op 10 voor helderheid.
Helderheid is tegenwoordig niet meer noodzakelijk. Ongefilterd is nu de hype. ;)

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 21-12-2017  17:10 uHelderheid is tegenwoordig niet meer noodzakelijk. Ongefilterd is nu de hype. ;)
Geef mij toch maar liever een helder biertje CeesM  :nut: :nut: :nut: :proost: :proost: :brouwen: :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

20273

Gestart door NSWS

Reacties: 6
Gelezen: 3416

25454

Reacties: 7
Gelezen: 2308

38997

Reacties: 59
Gelezen: 8664

3475

Reacties: 33
Gelezen: 17393

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.