Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter

Gestart door lier, 17-12-2017 00:23 u

Vorige topic - Volgende topic

lier

Als ik in BrouwHulp uitreken dat ik een giststarter nodig heb van zeg 1,5 liter gooi ik dan die 1,5 liter
(die niet op smaak gemaakt is net als de rest van mijn brouwsel waar ik net zo mijn best op heb gedaan) in mijn brouwsel?

Of laat ik die 1,5 liter starter afkoelen en uitzakken, giet het vocht boven de cellen af tot op een cm of zo en doe dat bij mijn jongbier?

Mthijs

Yep, dat laatste. Is al veel over geschreven...

lier

Brouwers

Ja, de eerste optie
En er is inderdaad heel veel over geschreven.
Of je afgiet of niet is een keuze. De afgieters zeggen dat starter smaakt zuur/vies dus het beinvloedt de smaak van je bier. De niet afgieters daarentegen zeggen dat de smaak niet wordt beïnvloed en dat je met afgieten toch nog veel gistcellen weggooid.

Niet afgieten vergt wel een iets strakkere planning. Ik maak meestal een kleine starter die ik een paar dagen van te voren maak. De avond van te voren schaal ik hem op tot de hoeveelheid die ik nodig heb. Dan kan ik een lekker verse starter toevoegen als ik klaar ben met brouwen.

hansHalberstadt

Nu al een aantal brouwsels de afgietmethode gebruikt (3 liter starter voor 40 liter wort SG 1075).
Maar dan toch ook nog het wort 2x belucht. Laatste keer de starter afgegoten en het wort maar kort belucht en prompt halerwege vastgelopen. Waarschijnlijk was de starter helemaal uitgegist voor ik hem in de koelkast zette, terwijl hij maar 75% uitgegist mag zijn anders gaat hij weer interen. Komt dus nogal kritisch lijkt het en als je de keuze hebt smorgens voor het werk of 's avonds na het werk koel wegzetten blijft dat een compromis. Volgende keer maar weer eens de hele starter erbij bij maximale activiteit.   

davyd

Starter afgieten, na het koken een litertje wort aftappen, onmiddellijk afkoelen, wort in gistvat gieten en gist enten. Wanneer je een paar uur later na het koelen, whirlpoolen, en bezinken de grote hoeveelheid wort overhevelt in het gistvat, is de gist al actief. Dan beluchten.

hansHalberstadt

Citaat van: davyd op 17-12-2017  11:56 uStarter afgieten, na het koken een litertje wort aftappen, onmiddellijk afkoelen, wort in gistvat gieten en gist enten. Wanneer je een paar uur later na het koelen, whirlpoolen, en bezinken de grote hoeveelheid wort overhevelt in het gistvat, is de gist al actief. Dan beluchten.
Dit heb ik ook vaak gedaan. Dan ben je in feite je gist verder aan het opschalen, dus deels laat je dan het principe los dat je geen opschalende gist in je wort wilt vanwege de zuren met (zoals men zegt) slechte smaak.
Zelf geloof ik niet zo veel van die slechte smaak omdat de zuren tijdens de gisting waarschijnlijk weer afgebroken worden.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-12-2017  12:06 uZelf geloof ik niet zo veel van die slechte smaak omdat de zuren tijdens de gisting waarschijnlijk weer afgebroken worden.

Door de vergisting worden juist meer zuren aangemaakt. Het gaat overigens niet zo zeer om de zuren maar andere vergistingsproducten en stoffen die vrijkomen door autolyse waardoor een starter minder prettig smaakt.

Door verdunning wordt de smaak beter. Dit komt doordat dan de smaakdrempel van een aantal stoffen niet wordt gehaald.

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 17-12-2017  12:06 uDit heb ik ook vaak gedaan. Dan ben je in feite je gist verder aan het opschalen, dus deels laat je dan het principe los dat je geen opschalende gist in je wort wilt vanwege de zuren met (zoals men zegt) slechte smaak.
Zelf geloof ik niet zo veel van die slechte smaak omdat de zuren tijdens de gisting waarschijnlijk weer afgebroken worden.
Dat begrijp ik niet. Je begint gewoon de gist een uurtje of zo vroeger te activeren met het wort van je uiteindelijke bier.

Jacques

Citaat van: davyd op 17-12-2017  11:56 uStarter afgieten, na het koken een litertje wort aftappen, onmiddellijk afkoelen, wort in gistvat gieten en gist enten. Wanneer je een paar uur later na het koelen, whirlpoolen, en bezinken de grote hoeveelheid wort overhevelt in het gistvat, is de gist al actief. Dan beluchten.

Na het koelen tap ik het wort af uit mijn Braumeister. Deze gaat in mijn CCT waar al de gist in zit. Bij het aftappen uit de Braumeister blijft een redelijke hoeveelheid hete trub in de ketel. Na een paar uur tap ik een klein beetje tub dat dan nog bezonken is af. Werkt prima. Een litertje wort met een overmaat aan gist is meer de gist plagen dan dat je er iets mee opschiet.

mbroek

Ik doe het iets anders, aan het begin van de kook tap ik een liter wort af en koel dat snel voor bij de afgegoten giststarter. Die blijft dan op de roerder staan roeren tot ik het wort naar het gistvat laat lopen.

Knobby

Citaat van: mbroek op 17-12-2017  12:59 uIk doe het iets anders, aan het begin van de kook tap ik een liter wort af en koel dat snel voor bij de afgegoten giststarter. Die blijft dan op de roerder staan roeren tot ik het wort naar het gistvat laat lopen.
Ik doe het nog eerder, voor het koken neem ik een liter die ik in een aparte pan kook. Scheelt toch makkelijk een half uur voordat de grote ketel eindelijk kookt.

davyd

Citaat van: Jacques op 17-12-2017  12:35 uNa het koelen tap ik het wort af uit mijn Braumeister. Deze gaat in mijn CCT waar al de gist in zit. Bij het aftappen uit de Braumeister blijft een redelijke hoeveelheid hete trub in de ketel. Na een paar uur tap ik een klein beetje tub dat dan nog bezonken is af. Werkt prima. Een litertje wort met een overmaat aan gist is meer de gist plagen dan dat je er iets mee opschiet.
Blijkbaar houdt gist van plagen, want ik heb na vier uur actieve vergisting. Na een uur is zo goed als alle zuurstof opgebruikt.

Jacques

Citaat van: davyd op 17-12-2017  13:18 uBlijkbaar houdt gist van plagen, want ik heb na vier uur actieve vergisting. Na een uur is zo goed als alle zuurstof opgebruikt.

Het ligt er aan hoeveel gist je ent en hoe lang je de gist laat staan. Bij een overmaat aan gist is de hoeveelheid voeding snel opgebruikt. Als je dan de gist laat staan teert deze alweer in op de voorraad glycogeen.

Door je gist direct te enten in het wort heb je geen extra handelingen.

Overigens gaat ook bij mij de vergisting snel aan de gang. Dat is vooral een kwestie van de hoeveelheid gist die je ent.

davyd

<onverstoord> en het helpt ook de kans op oxidatie verminderen na beluchting omdat de gist al actief is en de zuurstof sneller opneemt. <onverstoord>

Jacques

Citaat van: davyd op 17-12-2017 &nbsp;13:41 u<onverstoord> en het helpt ook de kans op oxidatie verminderen na beluchting omdat de gist al actief is en de zuurstof sneller opneemt. <onverstoord>

Als de starter groot genoeg is geweest hoef je het wort niet te beluchten. Beluchten doe je om een grotere gistgroei te krijgen.

davyd

Niets moet. Twintig liter wort vergisten met een half zakje vervallen gist gaat ook. "Wort wants to become beer."

davyd

Citaat van: Jacques op 17-12-2017 &nbsp;13:51 uAls de starter groot genoeg is geweest hoef je het wort niet te beluchten. Beluchten doe je om een grotere gistgroei te krijgen.
Graag wetenschappelijke literatuur hierover. "Ik doe het zo en mijn bier is lekker" overtuigt mij niet.

Jacques

Citaat van: davyd op 17-12-2017 &nbsp;14:23 uGraag wetenschappelijke literatuur hierover. "Ik doe het zo en mijn bier is lekker" overtuigt mij niet.

Een plaatje uit de wiki behorende bij dit forum.

Het plaatje komt uit het boek Brewing Yeast and Fermentation van Chris Boulton en David Quain. Zeer de moeite waard.

davyd

Wiki telt niet. Dat is "confirmation bias". :)

Jacques

Citaat van: davyd op 17-12-2017 &nbsp;14:30 uWiki telt niet. Dat is "confirmation bias". :)

De bron is erbij geplaatst. Het komt uit een gedegen wetenschappelijke publicatie.

davyd

Ok leg mij aan de hand van dat plaatje eens uit wat de invloed van de hoeveelheid opgeloste zuurstof is op de vergistingssnelheid?

Jacques

Citaat van: davyd op 17-12-2017 &nbsp;14:38 uOk leg mij aan de hand van dat plaatje eens uit wat de invloed van de hoeveelheid opgeloste zuurstof is op de vergistingssnelheid?

Zowel beluchten als hoeveelheid gist hebben invloed op de snelheid van de vergisting. Naar mate de staaf hoger is duurt de vergisting langer.
Als je weinig gist ent maar wel intensief belucht dan is de staaf minder hoog dan wanneer je niet belucht maar wel veel gist ent.

En als je zowel veel gist ent en belucht gaat de vergisting razend snel. Je krijgt dan ook veel warmte-ontwikkeling. Verder werkt een te grote hoeveelheid gist negatief op de smaak van je bier. Dat wil je niet hebben.

Ik raad je aan het boek van Chris Boulton en David Quain te lezen. Er is meer goede literatuur dan alleen Kunze.

davyd

Citaat van: Jacques op 17-12-2017 &nbsp;14:50 uIk raad je aan het boek van Chris Boulton en David Quain te lezen. Er is meer goede literatuur dan alleen Kunze.

Boulton & Quain, "Brewing Yeast and Fermentation", ik heb hoofdstuk "6.1.2 Wort Oxygenation" bij de hand. Pagina 382-385. Toon mij de passage waar beluchting wordt afgeraden.

davyd

Citaat van: Jacques op 17-12-2017 &nbsp;14:50 uEn als je zowel veel gist ent en belucht gaat de vergisting razend snel. Je krijgt dan ook veel warmte-ontwikkeling. Verder werkt een te grote hoeveelheid gist negatief op de smaak van je bier. Dat wil je niet hebben.

Dat haal jij allemaal uit dat plaatje?

Vergelijkbare Topics (7)

35771

Reacties: 1
Gelezen: 966

10834

Reacties: 1
Gelezen: 2097

42125

Reacties: 7
Gelezen: 1044

28924

Reacties: 23
Gelezen: 7472

527

Reacties: 10
Gelezen: 16575

20520

Reacties: 29
Gelezen: 13190

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.