Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

oud biervat

Gestart door Henke, 28-12-2005 17:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Henke

Hallo allen

Zo de kerstborrel weer achter de knopen. :proost2:
Op één van die borrels een oud RVS biervat gekregen van dertig liter, 
het is een Bavaria-st.pauli uit 1985.
Ik zag me zelf al heel simpel van mijn 5 liter ketel naar deze van 30 
liter gaan.
Helaas :-[ was de vreugde van korte duur want de dop/ plug/ vulopening 
ging er niet uit.
Heeft er iemand van jullie ervaring met het openmaken van biervaten?

gr. henke

Mens sana non potest vivere in corpore sicco
Een gezonde ziel kan niet leven in een droog lichaam

jeroentjecross

als je hem om wilt bouwen tot brouwketel kan je simpel de bovenkant eruit slijpen en hoef je de vuldop er niet af te draaien  :pan:

Henke

Ik wil er mee gaan stoken ,het mooiste zou zijn als ik de plug er uit kon draaien of zo iets, maar ik weet niet of er wel schroefdraad op zit of dat het er op geperst is.
Er moet ter zijne tijd een distilleerkolom van ongeveer vijf centimeter doorsnee op komen die demontabel moet zijn zodat het vat gevuld en geleegd kan worden.
Ik weet dat dit niets met brouwen te maken heeft maar wie moet ik anders vragen over biervaten, ik heb enkele van jullie bouwwerken gezien en was hevig onder de indruk,
ik hoop dan ook dat jullie me wat verder kunnen helpen. >:D

Alvast bedankt.

jeroentjecross

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1493.0.html

hier een link wellicht dat je hiermee verder kunt SUC6  :pan:

Cisdevésser

Hoi,

Stoken is natuurlijk een beetje of-toppic , maar als je daar info over zoekt, kijk dan op   http://www.homedistiller.org/

groetjes....Cis

Drents Hopbier

Citaat van: Cisdevésser op 30-12-2005  12:23 uStoken is natuurlijk een beetje of-toppic , maar als je daar info over zoekt, kijk dan op   http://www.homedistiller.org/
Er staat wel een leuk plaatje op die site over enzymwerking. Bij introduction, grains, how the mash makes wort.

Hans Hans

KJ!

Nog zo'n site:  www.stillcooker.com   Ziet er ook erg mooi uit...

Jokke

Citaat van: Henke op 29-12-2005  23:32 uIk wil er mee gaan stoken ,het mooiste zou zijn als ik de plug er uit kon draaien of zo iets, maar ik weet niet of er wel schroefdraad op zit of dat het er op geperst is.
Er moet ter zijne tijd een distilleerkolom van ongeveer vijf centimeter doorsnee op komen die demontabel moet zijn zodat het vat gevuld en geleegd kan worden.
Ik weet dat dit niets met brouwen te maken heeft maar wie moet ik anders vragen over biervaten, ik heb enkele van jullie bouwwerken gezien en was hevig onder de indruk,
ik hoop dan ook dat jullie me wat verder kunnen helpen. >:D

Alvast bedankt.

volgens mij is het niet mogelijk om de vulopening er uit te draaien, want brouwerijen gooien de vaten weg waar de vulopening van beschadigd is, als je zo'n vat met beschadigde vulopening terug binnenbrengt krijg je daar ook geen statiegeld meer op. Dus die redenering volgend zullen die vaten niet zo gemaakt zijn dat je die vulopening kunt demonteren zonder al te veel schade...

Hans (Lagos)

volgens een vriend van mij draaide hij de vuldop er met een zware tang (moordenaar) er simpelweg af.

Gelukkig nieuwjaar allemaal !  :proost2:

Hans

Celocelava

Citaat van: Jokke op 31-12-2005  11:55 uvolgens mij is het niet mogelijk om de vulopening er uit te draaien, want brouwerijen gooien de vaten weg waar de vulopening van beschadigd is, als je zo'n vat met beschadigde vulopening terug binnenbrengt krijg je daar ook geen statiegeld meer op. Dus die redenering volgend zullen die vaten niet zo gemaakt zijn dat je die vulopening kunt demonteren zonder al te veel schade...

En hoe kan de brouwer die vaten dan schoonmaken? Of controleren dat ze wel goed schoon zijn? Ieder vat is te openen het is alleen een kwestie van het juiste gereedschap.

Peerrrr.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.