Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grauwe kleur van onze eerste weizen?

Gestart door Edwin brouwt, 20-08-2017 19:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwin brouwt

We hebben gisteren ons zesde bier gebrouwen, een weizen.

Alles ging goed, maischen, filteren, koken, whrilpoolen en sg.

Dit is het recept:
Maischwater 16,3
Spoelwater 7,4
2,6 kg lichte tarwemout van Brewferm (nog niet eerder gebruikt)
2,1 kg pilsmout (eerder gebruikt, geen problemen mee gehad)
8 gram Hallertau Perle 90 min.
4 gram Hallertau Perle 30 min.
4 gram Hallertau Perle 15 min.
En zakje fermentis wb-06

Maischschema: 40, 50, 64, 72 graden (10, 25, 20, 1 minuut)

Op het moment dat we begonnen te maischen zag het wordt er heel melkig uit, een soort champignon/asperge soep.

Maar die kleur...hmmm. ik vind het er niet heel appetijtelijk uitzien. Heeft iemand misschien een idee hoe dat is gekomen? Kan dat door te fijn schroten, want dat is het enige waar we onze twijfels over hadden. Of het merk van de mout?

Knobby

Dat beslag ziet er heel normaal uit voor een weizen.

Edwin brouwt

Dank je Knobby, dat stelt me gerust. Ook het uiteindelijke wort ziet er goed uit?

Knobby

Citaat van: FREDwin op 20-08-2017  20:40 uDank je Knobby, dat stelt me gerust. Ook het uiteindelijke wort ziet er goed uit?
Qua kleur wel, nog een hoop vaste deeltjes op de bodem lijkt me.
Das op zich niet zo erg, maar volgende keer het wort wat vaker over het filterbed laten lopen zou ik zeggen.

Edwin brouwt

Wat je daar ziet liggen zijn eiwitten: dit was het eerste wat uit de kookketel kwam. Als het goed is, is dat niet in het gistvat gekomen :-)

Adbrouwt

Het klopt dat de kleur wat wittig is. Bij het filteren kan de bovenkant zelfs grauw grijs worden. Niets om je zorgen over te maken. Heeft waarschijnlijk met de hoeveelheid tarwe te maken. Tarwe heeft geen vliesje en volgens mij geeft het vliesje de kleur aan je beslag. De kleur moet dan van je pilsmout komen. Hoe donkerder het vliesje des te meer kleur.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.