Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm Ambiorix opwaarderen

Gestart door Fruitbiertje, 15-08-2017 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Fruitbiertje

Vorig jaar een keer in een aanbieding 3 blikken Brewferm Ambiorix gekocht om met andere gist en hop erbij te kijken wat het met het bier zou doen qua smaak.
Nou vond ik het eerste brouwsel met de standaard gist een beetje mwah, en daarna eigenlijk niet meer doorgegaan met het proefje omdat ik eerst maar een gistkast wilde maken.
Dit heeft allemaal iets langer geduurd dan van tevoren gedacht, met als gevolg dat de blikken nu over de datum zijn.
Eentje is bbe dec 2016, en de andere jun 2017.
Neem aan dat de houdbaarheid hoofdzakelijk geldt voor de gist, en wat minder voor het extract.

Nu heb ik toendertijd ook hop en gist gekocht waar ik nu van denk, had ik niet beter eerst naar de recepten kunnen kijken voordat je wat koopt?
bijvoorbeeld fermentis k97 gist en el dorado hop en warrior hop.

Zou ik deze voor het blik Ambiorix kunnen gebruiken, of is dit een totaal verkeerde combi, en zoja wat is beter?
Of gewoon lekker de blikken weggooien, en de tijd, energie en geld in het moutbrouwen stoppen?

CeesM

Als het korrelgist is kan je wel proberen een starter te maken. De moutextract is zeker nog wel goed. Ik ga een biertje maken van moutextract dat al 20 jaar over de datum is. Zit ook in blik.

brouwmus

Of je koopt nieuwe Arsegan Top-gist :)

Is niets mis mee als je vergist op gecontroleerde temperatuur, 19 of 20 graden.

(Of andere neutrale gist zoals Mangrove Jack Workhorse.)

Extra hop zou ik niet doen, wel 500 of 1000 gram licht moutextractpoeder in plaats van de suiker uit het recept.

Als de blikken gewoon koel en droog bewaard zijn, komt dit vast goed.

EBC

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.