Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koudhoppen van Ace of Chinook

Gestart door Martijnv, 26-07-2017 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijnv

Afgelopen weekeinde de Ace of Chinook van Brewdog gebrouwen (#227 in de 2017 gids). De hoofdvergisting loopt op zijn eind waarna de volgende stap het koudhoppen zal zijn. Er moet veel hop bij 187,5 gram op 20 liter. Het recept vermeldt niet hoe lang dit moet duren, na wat lezen op het forum dacht ik aan een dag of 5 tot 6. Of moet dit langer?

Voor het koudhoppen zelf was ik van plan om een hopzakje uit te koken en daar de hop met een lepeltje voor het gewicht in te doen. Kan je dit het beste doen vlak na de hoofdvergisting of zo uitmeten dat je koudhop klaar is bij het bottelen?

Alvast weer bedankt voor jullie hulp.

DoubleW

Prima, hoe langer je koudhopt (drooghopt) hoe meer aroma je meegeeft. Als echter de gisting nog actief is verlies je ook weer aroma. 180 gr op 20 liter is wel veel vind ik (bel of pellet?) kijk nog even goed.

William

Citaat van: Martijnv op 26-07-2017  21:49 uAfgelopen weekeinde de Ace of Chinook van Brewdog gebrouwen (#227 in de 2017 gids). De hoofdvergisting loopt op zijn eind waarna de volgende stap het koudhoppen zal zijn. Er moet veel hop bij 187,5 gram op 20 liter. Het recept vermeldt niet hoe lang dit moet duren, na wat lezen op het forum dacht ik aan een dag of 5 tot 6. Of moet dit langer?

Voor het koudhoppen zelf was ik van plan om een hopzakje uit te koken en daar de hop met een lepeltje voor het gewicht in te doen. Kan je dit het beste doen vlak na de hoofdvergisting of zo uitmeten dat je koudhop klaar is bij het bottelen?

Alvast weer bedankt voor jullie hulp.

Ik zou het eerder korter (3 tot 4 dagen) dan langer doen (anders te veel kans op grassigheid) en dan net onder kamertemperatuur en de laatste dag flink koelen om de aroma's goed op te lossen.

Los toevoegen kan best als je in staat bent om de hop er goed uit te filtreren (bv via hevel met rvs sponsje).

Ik zou het toevoegen na de hoofdvergisting, eventueel na overhevelen.

Als de hop in een zakje doet en daarna in een mandfles dan weet je zeker dat het moeilijk word de hop te verwijderen omdat het klem komt te zitten.

Klinkt lekker hoor!

Martijnv

Ah, dus niet te kort en niet te lang  8) ;D

Ik heb nog niet eerder overgeheveld, ik laat het bier eigenlijk altijd gewoon 2 weken in het vat zitten. Is het voor koudhoppen beter om dit wel te doen?

Koelen kende ik nog niet, goede tip. Ik heb nog geen gistkast, dus ik zal wel iets met ijsklontjes gaan verzinnen. ::)

William

Citaat van: Martijnv op 26-07-2017  22:11 uAh, dus niet te kort en niet te lang  8) ;D

Ik heb nog niet eerder overgeheveld, ik laat het bier eigenlijk altijd gewoon 2 weken in het vat zitten. Is het voor koudhoppen beter om dit wel te doen?

Koelen kende ik nog niet, goede tip. Ik heb nog geen gistkast, dus ik zal wel iets met ijsklontjes gaan verzinnen. ::)

Nadeel van koudhoppen in het hoofdvergistingsvat is dat het neerslaan van de gist op de hop de extractie vermindert.

Koelen is een optie, vooral handig als je de hop los toevoegt. Door te koelen komt de gist wat vaster op de bodem te liggen waardoor het afhevelen wat gemakkelijker gaat.

Echter, al die genoemde zaken zijn niet nodig. Ik zou niet teveel dingen anders doen die je nog niet eerder gedaan hebt.

Houd er met zoveel hop rekening mee dat je aardig wat jongbier verliest.

Vergelijkbare Topics (7)

30214

Reacties: 26
Gelezen: 7859

20560

Reacties: 11
Gelezen: 4377

42337

Reacties: 51
Gelezen: 5888

32866

Reacties: 17
Gelezen: 3960

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.