Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelen voor beluchten of na beluchten

Gestart door Gerrit007, 19-12-2005 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit007

Ik heb een vraag je! ik zag op een website dat bij een industriele installatie dat het brouwsel wordt gekoeld voordat er belucht wordt. en in de cursus word er pas gekoeld na de beluchting!

wat is het verschil of is dit een fout in de opslelling? zie website: http://www.hofbraeu-muenchen.de/brewery/overview.html

Ik hoor het graag!

groetjes Ger :gistsmile:

MO

bij hoge temperatuur lost nog minder zuurstof op dan bij lage. bij hoge temperatuur (en weer niet te hoog) zijn veel oxidatie-enzymen te actief. Zie hier twee redenen waarom je moet beluchten NA koelen. Je cursus (welke cursus, de cursus ken ik niet) heeft het dus verkeerd.
Bij Hofbrau weten ze al een paar honderd jaar hoe ze uitstekende bieren kunnen brouwen (bv hun oktoberfest bier en hun dunkel zijn geniaal!)

Gerrit007

Het is de cursus van deze site.  :pan:

Oke perfect harstikke bedankt!

Oscar

Indien je gaat beluchten terwijl je wort nog heet is, krijg je oxidatie van je wort ! en dat komt je bier niet ten goede ! :neenee:
Daarom dien je het wort ook voorzichtig in het gistvat te laten lopen tijdens het filteren (aannemende dat deze dan nog heet is).
Na het filteren en koelen dien je dus pas te beluchten zoals al gemeld werd.

groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Citaat van: Gerrit007 op 19-12-2005  11:55 uHet is de cursus van deze site.  :pan:

Er staat anders duidelijk:

CiteerVoor een goede gistgroei is het namelijk noodzakelijk dat het afgekoelde wort goed belucht wordt. Nadat het wort is afgekoeld tot kamertemperatuur dienen we het wort te beluchten met een aquariumpompje en een slangetje.

en

CiteerAls het wort koud is verloopt het oxidatieproces veel langzamer en lost er veel meer zuurstof op in de vloeistof. Om een goede vergisting te krijgen moet er zelfs zuurstof in het wort oplossen. Gist heeft namelijk zuurstof nodig om zich goed te vermenigvuldigen.

Ik zie nergens waar jij vandaan haalt dat je voor het koelen moet beluchten. Heb je wel goed gelezen?

Gerrit007

Citaat van: Adrie op 19-12-2005  13:12 uEr staat anders duidelijk:

en

Ik zie nergens waar jij vandaan haalt dat je voor het koelen moet beluchten. Heb je wel goed gelezen?

Ik zie al waar het probleem zit bij hofbrau hebben ze voor de koeling een wirlpool zitten dat heb ik gezien als beluchtingsketel!!
 :pan:

Vergelijkbare Topics (7)

25395

Reacties: 24
Gelezen: 7544

33033

Reacties: 6
Gelezen: 2619

40763

Reacties: 11
Gelezen: 1255

32343

Reacties: 5
Gelezen: 3745

39298

Reacties: 9
Gelezen: 1986

12167

Reacties: 77
Gelezen: 23446

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.