Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelen na bottelen?

Gestart door rutgeri, 24-07-2017 07:22 u

Vorige topic - Volgende topic

rutgeri

Allen, ik heb redelijk gezocht op het forum maar hier niet echt een antwoord op gevonden.

Ik heb vier weken geleden mijn eerste bier gebrouwen (een Saison), en dit twee weken geleden gebotteld. Als ik het nu open dan word ik van de smaak nog niet heel blij, echter zit er meer dan voldoende druk op de flesjes.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, moet ik ze nu koelen om het gistingsproces te stoppen?
Als ik ze koel, ontwikkeld de smaak zich dan eventueel wel nog verder?
En over wat voor temperatuur hebben we het dan, een nachtje buiten bij 15 graden, of in de koelkast?

Kortom, nog een aantal detail vraagjes van een beginnend brouwer.

Easywoods

Ik zet zelf inderdaad ook de flesjes net iets boven kamertemperatuur weg totdat er voldoende koolzuur is ontstaan, dat is met de huidige temperaturen makkelijk  ;D Daarna zet ik ze gewoon ergens weg waar ze niet in de weg staan, nu in de zomer is het daar niet veel koeler maar ook in de winter scheelt dat niet veel meer dan een graad of 5. Pas een dag of wat voor ze aan de beurt zijn om opgedronken te worden gaan ze de koelkast in bij mij. :proost:

GeBaxke

Nee dat is niet nodig. Gist gaat niet dood door te koelen. Gist stopt met het aanmaken van koolzuur als de suiker op is. Dus in de koelkast gaat ie lekker door maar op een lagere snelheid.
Dus wat easywoods schrijft werkt prima.

rutgeri

Dank, ik laat het dan gewoon maar even gaan. Eens kijken of die smaak nog gaat verbeteren >.>  Ondertussen de volgende bieren maar brouwen  ;D

Thamerdal

Het is zeker beter om je bier op fles op lagere temperatuur te lageren dan op kamertemperatuur. Dus na de hergisting op de fles (ik doe altijd twee weken op 23 graden) lekker koel en donker wegzetten. (ik zet het in mijn kelderkast op 15 graden, maar in de koelkast kan ook zeker)

JaMo

Waarschijnlijk is de smaak weer verbeterd als je een week later weer een open trekt. Geduld is een schone zaak  :P
Je kan op de dag dat je weer gaat proeven even 1 in de koelkast leggen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.