Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveelheid gistcellen

Gestart door Bertje Bier, 11-07-2017 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Bertje Bier

Ik probeer een schatting te maken van de hoeveelheid gistcellen die je in een bepaalde batch kunt krijgen.
Hoe meer ik er over lees, hoe minder ik er van snap.

Zo beweert Wyeast dat ze in een smackpack van 125 ml 100 miljard gistcellen leveren.
Maar ze hebben een foto van buisjes met gist waarbij in eentje 1e9, ofwel 1 miljard cellen zitten. Ik weet niet hoe groot zo'n buisje is maar ik schat al gauw 10 ml. Maar er zitten in een smackpack toch niet 100 van die buisjes?

Knobby

Hoe zij aan de 100 miljard komen weet ik niet, maar dit zijn 50 ml buizen
Waar heb je dit plaatje vandaan?

Edit: Even wat nummers opgezocht:
Een volgroeide cultuur in rijk medium kan tussen de 0,8 en 3*10^8 cellen per milliliter zijn. Ga uit van het hoogste nummer dan kan in de 125ml van de smackpack 37,5 miljard cellen zitten.

Echter is het kinderlijk eenvoudig om je volgroeide cultuur te centrifugeren en zo je cellen per ml drastisch te verhogen.

Bertje Bier

Dan zit je met twee van die buisjes van 40 % dus op ongeveer 100 miljard?

Komt van https://www.wyeastlab.com/pitch-rates
Uit de tekst haal ik ook niet meer info.

Edit,
Bij nader inzien zou het kunnen kloppen. Ze spreken namelijk ook over een rate van 6 miljoen per ml in wort.

Bertje Bier

Citaat van: Knobby op 11-07-2017  13:37 uHoe zij aan de 100 miljard komen weet ik niet, maar dit zijn 50ml buizen
Waar heb je dit plaatje vandaan?

Edit: Even wat nummers opgezocht:
Een volgroeide cultuur in rijk medium kan tussen de 0,8 en 3*10^8 cellen per milliliter zijn. Ga uit van het hoogste nummer dan kan in de 125ml van de smackpack 37,5 miljard cellen zitten.

Echter is het kinderlijk eenvoudig om je volgroeide cultuur te centrifugeren en zo je cellen per ml drastisch te verhogen.

Ze zeggen dat er 100 miljard in zitten na het smacken. Dus gewoon erin gegroeid.

Knobby

Citaat van: Bertje Bier op 11-07-2017  14:03 uZe zeggen dat er 100 miljard in zitten na het smacken. Dus gewoon erin gegroeid.
Dan zou er rond de 50 miljard inzitten voor het smacken, want met deze volumes geloof ik niet dat je meer dan 1 deling hebt...

Bertje Bier

Tja.
Maar als je dan ziet wat er uit zo'n pak komt dan ziet dat er echt niet meer concentreert uit dan het eerste buisje van 10 %.

Knobby

Citaat van: Bertje Bier op 11-07-2017  14:12 uTja.
Maar als je dan ziet wat er uit zo'n pak komt dan ziet dat er echt niet meer concentreert uit dan het eerste buisje van 10 %.
Daar vergis je je snel in. De optische dichtheid (troebelheid) van een suspensie is bij een gegeven niveau niet meer recht evenredig met het aantal cellen. Met andere woorden, op een gegeven punt zal een toename in aantal cellen niet meer leiden tot een toename in optische dichtheid.

Zonder eerst een verdunningsreeks te maken en daarvan de optische dichtheid te meten en weer terug te rekenen naar de originele concentratie kan je geen van deze buisjes van elkaar onderscheiden (wanneer de cellen in suspensie zijn, niet afgedraaid op de bodem zoals nu)

Bertje Bier

Daar heb je inderdaad gelijk in.

Uitgaande van jouw suggestie van 1 mljard per ml heb ik maar eens 6 gram gedroogde gist in 50 ml water gestopt om te laten bezinken. Omgerekend moeten dat er ongeveer 150 miljard zijn. 3 miljard per ml dus. Eens kijken hoe dat uitkomt met de foto's.

Knobby

Citaat van: Bertje Bier op 11-07-2017  14:45 uDaar heb je inderdaad gelijk in.

Uitgaande van jouw suggestie van 1 mljard per ml heb ik maar eens 6 gram gedroogde gist in 50 ml water gestopt om te laten bezinken.Omgerekend moeten dat er ongeveer 150 miljard zijn. 3 miljard per ml dus. Eens kijken hoe dat uitkomt met de foto's.
Wat ik heb gelezen lopen de aannames van hoeveel cellen er in een gram gistkorrels zitten ook heel erg uiteen

Bertje Bier

Ja dat is zo. Ik heb dus een paar tabellen van leveranciers gepakt die voor korrelgist en Wyeast adviseren en die van Wyeast zelf. En over elkaar heen gelegd. Het zal in elk geval het inzicht wat vergroten.
Nu zit ik met giststarter berekeningen van anderen die voor mij eigenlijk een blackbox zijn.

Het zou toch fijn zijn als je bij je giststarter een beetje intuïtief zou kunnen voelen of je goed zit.
Ik kan me ook voorstellen dat je een klein monstertje achterhoud om te laten bezinken zodat je achteraf kan zien welke hoeveelheid gist het was.

Drents Hopbier

Citaat van: Bertje Bier op 11-07-2017  14:03 uZe zeggen dat er 100 miljard in zitten na het smacken. Dus gewoon erin gegroeid.

Wyeast vertelde mij dat na stukdrukken van het binnenzakje de gistcellen geactiveerd worden. Er vindt hooguit 10 % vermeerdering plaats.

Hopbier

brouwerwaldonk

Met een microscoop en een telkamer kan je heel nauwkeurig weten hoeveel gistcellen je hebt in een suspensie.
Voor elk brouwsel maak ik een starter uit mijn gistbank vanaf de schuine buis.
Nu doe ik een telling als het wort 24u aan het gisten is.
Ik neem exact 1 ml gistend wort en verdun dat 2 of 3 maal met 1/10. Dan leg ik een druppel op de telkamer en tel hoeveel cellen ik zie in 25 vierkantjes. Met een goede verdunning zijn dat meestal tussen 100 en 200 cellen. Dat aantal vermenigvuldig ik met mijn verdunning en nogmaals met 10.000 om het equivalent te hebben voor 1ml
Meestal zijn dat dan tussen 200 en 300 miljoen in elke ml in mijn gistvat.
Zonder microscoop is het natte vinger werk. 

Hier een foto op het einde van de opkweek, 1500 ml starter

Bertje Bier

Zelfs mijn natte vinger doet het niet dus dat wordt tellen.

Nou had ik een stereomicroscoop maar heb die weggegeven dus ik zal achter een andere aan moeten.
Welke vergrotingen raad je aan?

brouwerwaldonk

Vergroting 10x40, dan zie je de cellen alsof ze 4 mm groot zijn.

Bertje Bier

Dat valt erg mee.
Bedankt!

Jacques

Citaat van: Bertje Bier op 11-07-2017  13:32 uIk probeer een schatting te maken van de hoeveelheid gistcellen die je in een bepaalde batch kunt krijgen.

Zo beweert Wyeast dat ze in een smackpack van 125 ml 100 miljard gistcellen leveren.
Maar ze hebben een foto van buisjes met gist waarbij in eentje 1e9, ofwel 1 miljard cellen zitten. Ik weet niet hoe groot zo'n buisje is maar ik schat al gauw 10 ml. Maar er zitten in een smackpack toch niet 100 van die buisjes?

Citaat van: Bertje Bier op 11-07-2017  13:56 uKomt van https://www.wyeastlab.com/pitch-rates
Uit de tekst haal ik ook niet meer info.

Dat zijn zogenaamde eppendorf cups. Die zijn klein. Je hebt ze in verschillende maten.
Het gaat in dat artikel om gist te teruggewonnen is. Door de slurry een tijdje te laten bezinken kun je een indruk krijgen van de hoeveelheid gistcellen die in de slurry zit.

Bertje Bier

Citaat van: Bertje Bier op 11-07-2017  14:45 uDaar heb je inderdaad gelijk in.

Uitgaande van jouw suggestie van 1 miljard per ml heb ik maar eens 6 gram gedroogde gist in 50 ml water gestopt om te laten bezinken. Omgerekend moeten dat er ongeveer 150 miljard zijn. 3 miljard per ml dus. Eens kijken hoe dat uitkomt met de foto's.

Een dag verder heb ik in 50 ml ongeveer 50 % bezinksel. Het eerste uur heb ik ongeveer 20 % water moeten bijvoegen omdat er enorm veel gas uit de gist kwam.
Gesteld dat de berekeningen van 150 mljard cellen kloppen zouden de buisjes dus 25 ml moeten zijn want ik dacht dat er geen bezinking zou zijn als ze 50 ml zouden zijn.
Eppendorfer dingussen zijn een stuk kleiner en zien er anders uit (een soort lange potjes van enkele ml met een aanhangend dekseltje).

Voorlopig ga ik er dan dus maar van uit dat 1000 ml giststarter die tot 10 % bezinkt ca 300 miljard cellen is , ofwel 3 smackpacks Wyeast. 

Zolang je geen microscoop hebt moet je toch wat. :-\

Bertje Bier

Citaat van: Drents Hopbier op 11-07-2017  15:28 uWyeast vertelde mij dat na stukdrukken van het binnenzakje de gistcellen geactiveerd worden. Er vindt hooguit 10 % vermeerdering plaats.

Hopbier

Dat klopt denk ik wel. Ik heb maar een pak geofferd.
Er zit ongeveer 90 ml gist slurry in en een zakje met ca 60 ml wort.
Dat kan inderdaad nooit veel aangroeien.

Jacques

Citaat van: Bertje Bier op 12-07-2017  15:30 uEppendorfer dingussen zijn een stuk kleiner en zien er anders uit (een soort lange potjes van enkele ml met een aanhangend dekseltje).

Eppendorf cups heb je in allerlei uitvoeringen. Er zijn er ook met schroefdopje met een siliconen o-ring en een voet zoals die te zien is op de foto. De nodige jaren geleden heb ik dergelijke cups in de VS besteld.

Op de foto is een maatindeling te zien maar ze zijn er ook zonder maatindeling.
Erg handig voor bepaalde testjes.

Zie ook http://www.ebay.com/itm/100Pcs-2ml-Conical-Micro-Centrifuge-Tubes-W-Caps-Plastic-Chemistry-Test-Vials-/401045493473

hansHalberstadt

Citaat van: Bertje Bier op 11-07-2017  13:32 uIk probeer een schatting te maken van de hoeveelheid gistcellen die je in een bepaalde batch kunt krijgen.

Leuk zo'n serie buisjes als ze er niet bij vertellen hoe groot ze zijn. Dan heb je er nog niets aan.

Jacques

Voor het doen van testjes heb ik net weer 100 buisjes gekocht.
€ 5 voor 100 stuks inclusief verzenden. Het is een habbekras...

http://www.ebay.nl/itm/100Pcs-2ml-Conical-Micro-Centrifuge-Tubes-W-Caps-Plastic-Chemistry-Test-Vials-/401045493473?hash=item5d602c96e1:g:5LYAAOSw~gRVp0Qo

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 12-07-2017  23:08 uLeuk zo'n serie buisjes als ze er niet bij vertellen hoe groot ze zijn. Dan heb je er nog niets aan.
Ik heb jaren lang dagelijks tientallen van deze buizen in de hand gehad, nog steeds. Dit zijn 50 ml Greinerbuizen

Bertje Bier

Dat klopt wel denk ik. Ze lijken er in elk geval gruwelijk op.
https://www.sycamorelifesciences.com/greiner-bio-50-ml-centrifuge-tube-clear-sterile.html

En 630 miljoen X 125 = 78 miljard (25 %) en 870 X 125=107 miljard (35%)
Bij 30 % bezinking op 100 ml zit je dan dus met ongeveer 100 miljard cellen.

Het Smackpack is nog niet geheel bezonken. In 100 ml staat nu 18 ml goed ingedikt en erboven ca 25 ml nog te bezinken spul. Uiteindelijk zal het ergens op 25 % uitkomen denk ik.
Overigens was het wort dat er bij zat 1,037. Als die nog en beetje groei geeft is dat tegen de 30 % voor 100 miljard.

En dat lijkt dan weer weer aardig overeen met de test met het gedroogde gist: 1000 ml giststarter die tot 10 % bezinkt is ca 300 miljard cellen.   

Komt dat een beetje overeen met wat de serieuze gisttellers onder ons ervaren?

hansHalberstadt

Als de koolzuurproductie evenredig is met het aantal gistcellen, kun je dan niet simpel de helling van je koolzuurproductiecurve  vlak na de gistingspiek nemen om het aantal actieve gistcellen af te schatten? Eea zou dan nog niet echt geremd worden door alcohol en bij een bepaalde temperatuur redelijk constant blijven?

Vergelijkbare Topics (7)

5261

Reacties: 10
Gelezen: 6261

33198

Reacties: 10
Gelezen: 2758

27897

Gestart door klan85

Reacties: 7
Gelezen: 3333

18210

Gestart door Ronald_

Reacties: 4
Gelezen: 2341

41604

Reacties: 3
Gelezen: 977

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.