Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RVS cct kopen bij Grainfather

Gestart door lier, 02-07-2017 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

lier

Ik ben overgestapt naar brouwen met de Grainfather en wil hier een bijpassende rvs conisch vergistingsvat bij kopen.
Batches zijn doorgaans 20 - 23 liter, welke maat cct heb ik hierbij minimaal nodig?

Heeft iemand een tip voor een goede keus?

Alvast bedankt,

Cheers

RoyB

Als je een conische RVS gisttank wilt voor bij je Grainfather heb je eigenlijk de volgende keuzes, voor zover mij bekend:

Van brewbuilder, huismerk, geen ervaringen online kunnen vinden. Voor een kleine meerprijs krijg je er vlinderkleppen op (aanrader!) en 15 GBP voor verzending naar NL. Mail ze even als je interesse hebt.
https://www.brewbuilder.co.uk/7gal-std-conical-fermenter.html

Daarna heb je de grainfather CCT, hier zit een warmte element ingebouwd en is een aansluiting voor een (peperdure) glycol koeling aanwezig. Vorige poster stuurde een goede link.

Dan is er nog het arsenaal van ss brewtech. Daarbij heb je voor de grainfather genoeg aan 7 gallon. Daarvan heb je de brewmaster en gewone editie. Verschil zijnde dat de eerste vlinderkleppen, koelspiraal, isolatiemantel en nog wat extra's heeft maar wel 250 euro duurder is.
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/ss-brewing-technologies/ss-brewing-fermenters.html

Vlinderkleppen zijn een stuk makkelijker schoon te maken, dus dat is wat mij betreft wel een extra investering waard. Ik vind de SS brewtech wel erg duur en zou zelf voor de brewbuilder CCT gaan.

muldereric

Of een 7 gallon vat genoeg is hangt van je brouwsels af. Met de Grainfather kan je maximaal 27 liter in 1 keer brouwen. Zittie wel tjokvol!
7 gallon is 26,5 liter. Als je nog 1/3e aan kopruimte wil heb je dus 36 liter nodig in je vat. Weet alleen niet of die 7 gallon van de ss brewtech de maximale inhoud beschrijft of niet.

beermenke

Fastferment is 30 liter dus brouwsel grainfather 23 liter zou net kunnen

Brouwers

Ss brewtech cct is 7 gallon dus 26.5 liter netto inhoud.
Verder is het echt aan te raden om meteen vlinderkleppen aan te schaffen, die 3-delige kranen zijn een gedoe om schoon te maken. En dan moet je niet vergeten de bouten van de kraan goed aan te draaien weet ik uit ervaring.
Je moet wel realiseren dat zo'n cct de bijkomstigheid heeft dat je meer moet poetsen en je bier er niet beter van wordt.

lier

Schoonmaken:
Ik dacht juist dat het poetsen eenvoudiger werd omdat er geen geurtjes in rvs trekken. mijn huidige gistemmer is van kunststof en die moet ik altijd minimaal 2 dagen laten weken en weer uitsoppen voor ik de ingetrokken geurtjes kwijt ben.

Volume:
Wat beteft het volume, batch ca 23 liter (27 liter lijkt me wat veel want 30 liter voor koken dan is de GF ook tot de nok toe gevuld) betekend cct minimaal 35 liter, zeg 8 imperial gallons dan zit de CCT van brewbuilder redelijk in de roos.

Smaak:
Ik dacht juist dat je bier er beter van werd omdat er bij juist gebruik minder contact is tussen de 'dode' gistcellen en het jongbier door de conische vorm en door de mogelijkheid om die gist af te drainen (+ evt hergebruiken van de gist, maar dat is niet mijn reden voor de wens van een cct)

Maar als de smaak er niet beter van wordt, lijkt het mij de investering niet waard en toch doen vele brouwers het wel.

Brouwers

Citaat van: lier op 03-07-2017  20:02 uSchoonmaken:
Ik dacht juist dat het poetsen eenvoudiger werd omdat er geen geurtjes in rvs trekken. mijn huidige gistemmer is van kunststof en die moet ik altijd minimaal 2 dagen laten weken en weer uitsoppen voor ik de ingetrokken geurtjes kwijt ben.

Smaak:
Ik dacht juist dat je bier er beter van werd omdat er bij juist gebruik minder contact is tussen de 'dode' gistcellen en het jongbier door de conische vorm en door de mogelijkheid om die gist af te drainen (+ evt hergebruiken van de gist, maar dat is niet mijn reden voor de wens van een cct)

Maar als de smaak er niet beter van wordt, lijkt het mij de investering niet waard en toch doen vele brouwers het wel.
Voordeel van RVS is dat je het fatsoenlijk met een borstel kan schoonmaken en dat het geen geur opneemt, maar een cct heeft verschillende koppel punten en kranen die allemaal goed schoongemaakt moeten worden. Je bent bij het schoonmaken dus meer tijd kwijt.

Wat betreft smaak, als je bier en gist niet meer dan 2-3 weken in contact staan is het effect minimaal op de smaak, mits de gist vers en vitaal was natuurlijk. Een klein beetje autolyse kan zelf wat volmondigheid geven. Of dit het bier beter maakt is aan jou.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 03-07-2017  21:21 uVoordeel van RVS is dat je het fatsoenlijk met een borstel kan schoonmaken en dat het geen geur opneemt, maar een cct heeft verschillende koppel punten en kranen die allemaal goed schoongemaakt moeten worden. Je bent bij het schoonmaken dus meer tijd kwijt.

Wat betreft smaak, als je bier en gist niet meer dan 2-3 weken in contact staan is het effect minimaal op de smaak, mits de gist vers en vitaal was natuurlijk. Een klein beetje autolyse kan zelf wat volmondigheid geven. Of dit het bier beter maakt is aan jou.

Ik heb een CCT met vlinderklepkranen en het schoonmaken van mijn CCT is niet al te veel werk. Ik zet in mijn CCT een PBW-oplossing tot het niveau waarop de kranen zitten. Een tijdje laten inwerken en met een borstel de rest van de wanden van de CCT afdoen. De PBW-oplossing van ik op in een emmer en daarin gaan later de kranen die ik half openzet. Ondertussen even met een doek met schoonmaakazijn door de CCT en hij is als nieuw. Geen enkel geurtje zit dan niet in het vat.

Autolyse kan inderdaad wat volmondigheid geven. Dat geldt vooral voor bieren die heel ver zijn uitgegist en een lage pH waarde hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een geuze waarbij het bier lang op de gist blijft liggen. Echter dit is de uitzondering. In zijn algemeen is beter autolyse zo veel mogelijk te voorkomen.

lier

Ik word elke dag wijzer, bedankt voor het commentaar allemaal  :)

CeesM

Ik heb momenteel een FastFermenter en zit nu te twijfelen of ik overstap naar de SS Brewtech chronical fermenter 7 gal.https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewingtechnolgies/ss-brewing-fermenters/ss-brewtech-7-gal-chronical-fermenter.html De voordelen wat ik kan bedenken is dat het lucht en licht dicht is, wat kans op oxidatie verkleint. Ook zijn deze makkelijker te reinigen lijkt me. Wat zouden jullie me adviseren? Mijn batches met de Easybrew zijn doorgaans tussen de 20 en 25 liter. Is 7 gal er groot genoeg voor?
Voor de koeling wil ik dit gebruiken, maar ik weet niet of het tussen de witte ringen een wanddoorvoer is.http://www.bierbrouwervrij.nl/bierspiralen/bierspiraal-4-meter.html
Iemand hiermee bekend?

Tjardo

ik heb een Grainfather en een SS Brewtech 7 Gallon brewmaster edition CCT. Erg tevreden mee, grootste batch die ik erin vergist heb was 23 liter. Ik gebruik altijd een blowoff, deze is nog nooit vol gist (high krausen) gelopen...

Vergelijkbare Topics (7)

19018

Reacties: 15
Gelezen: 7223

33592

Reacties: 39
Gelezen: 8182

15996

Reacties: 123
Gelezen: 65043

30236

Reacties: 5
Gelezen: 2170

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.