Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schneeweizchen - Een weizen met citroen

Gestart door Nerro, 05-06-2017 00:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Nerro

Onderstaand het recept van een Weizen met citroenschillen die ik vandaag heb gebrouwen. Bij de basis van een normale weizen is citroenschil toegevoegd om zo een echt zomerbier te brouwen.

De schillen zijn de gele delen van bio-citroenen die van te voren een nacht ingevroren zijn geweest om zo eventueel schadelijke bacteriën af te doden. Ze zijn in een redelijk hoge dosis toegevoegd om de echte smaak te krijgen en zijn 5 minuten meegekookt.

De gebruikte hop is El Dorado, een hoog-alfazuur hop met tropisch fruitige smaken en aroma's; een onconventionele keuze voor een weizen maar hopelijk wel lekker samen met de citroen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSchneeweizchen
Brouwdatum02-06-2017
BierstijlWeizen
Volume20.2 l
Begin SG1.053 SG
Eind SG1.008 SG
Schijnbare vergistingsgraad84.9%
Alcoholgehalte5.9 vol.%
Berekende kleur (Mosher)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)15 IBU
Brouwzaalrendement79.6 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20.00 lWater uit Maastricht
1.30 gCaCl2
4.40 mlMelkzuur
7.57 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
69 mg/l13 mg/l20 mg/l120 mg/l59 mg/l53 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.70 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC59.7 %
1.62 kgPilsmoutWeyermann3 EBC35.8 %
0.20 kgCara 20Dingemans20 EBC4.5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
40.0 °C1 min.10 min.4.4 l/kg
62.0 °C30 min.30 min.4.4 l/kg
62.0 °C1 min.20 min.4.4 l/kg
72.0 °C1 min.5 min.4.4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7.1 gEl Doradobellen12.9%60 min.10.0 IBU
5.8 gEl Doradobellen12.9%20 min.5.0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
60.00 gCitroenschilspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2.0 l starterSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting26.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting30.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting26.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.008 SG
Schijnbare vergistingsgraad84.9%
Temp. nagisting25.0 °C
Temp. lagering26.0 °C

Mario72

Dit recept ff onthouden. Klinkt goed.

Esterenbrouw

Nerro

Hij zit op fles, de eind SG was 1.007 of 1.008, dat is met een refractometer en inherent troebel bier moeilijk om helemaal exact te bepalen. We zullen zien hoe het bier wordt. De eerste slokken waren nog wel erg jong (lees acetaldehyde), dat zou na een paar warme dagen wel weggetrokken moeten zijn.

hansHalberstadt

lLat maar even weten als je komende week nog gaat proeven. Volgend weekend 17 juni  ga ik weizen brouwen met 3068 gist. Kan dan nog een citroentje meenemen, mocht eea bij jou erg goed smaken.

Serge VL

El dorado en witbier is een goede combinatie ik heb al enkel witbiertjes met deze hop gebouwen, al dan niet met toegevoegde zoete sinaasappelschil.
Meestal gebruik ik dan wel geen bitterhop toevoeging maar enkel aroma hop toevoegingen op 20 en 10 min om zo toch voldoende hop te kunnen toevoegen om een uitgesproken hoparoma te hebben en de gewenste IBU's te bereiken.

Adrie

Citaat van: Nerro op 05-06-2017  00:18 uDe schillen zijn de gele delen van bio-citroenen die van te voren een nacht ingevroren zijn geweest om zo eventueel schadelijke bacteriën af te doden. Ze zijn in een redelijk hoge dosis toegevoegd om de echte smaak te krijgen en zijn 5 minuten meegekookt.

Als je de schillen meekookt worden eventueel aanwezige bacteriën gedood. Invriezen is overbodig.

Nerro

Ik verwacht ook dat het werkt als "kneuzing". Door de cellen te bevriezen barsten ze open en komt de smaak er beter uit.

Nerro

Nou dames en heren, daar is ze dan!

Schuimt goed met goede schuimstabiliteit en ze heeft de goede kleur van een echte hefeweizen.

Qua smaak is het bier nog jong (acetaldehyde) wat de fijne noten wat domineert. In het algemeen is het geen extreem citrussig bier, de citroen is vooral herkenbaar in een frisse ondertoon die het bier de nodige doordrinkbaarheid geeft. In een volgende versie gaan de schillen er vanaf het begin van de kook in zodat het nog iets meer wordt. Het bier zou zelfs een beetje koriander nog wel verdragen denk ik.

Dit is ook de eerste keer dat ik mout van Gulpener gebruik (ze verkopen sinds kort pils-, cara- en roostmouten en ik woon er 20 min vandaan). De mout geeft een goede moutigheid die in een weizen nog wel een tandje minder mag, ik denk dat ik volgende keer nog iets hoger ga in de tarwemout, bv. 66%. (Voor bv. een blonde is het waarschijnlijk wel hele goede mout!)

De fruitigheid van de hop schijnt al een beetje door maar is niet overheersend, in het algemeen is het een zeer doordrinkbare Weizen geworden met veel smaak.

JOhtheo

Vergelijkbare Topics (7)

44612

Reacties: 8
Gelezen: 1675

20634

Reacties: 12
Gelezen: 5177

745

Reacties: 8
Gelezen: 6744

38364

Reacties: 16
Gelezen: 3988

24928

Reacties: 4
Gelezen: 1757

7481

Reacties: 17
Gelezen: 6424

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.