Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te kleine erlenmeyer giststarter

Gestart door skythinker, 03-06-2017 14:03 u

Vorige topic - Volgende topic

skythinker

Ik wil 23 liter brown porter brouwen met begin S.G. van 1049.  Heb een smack-pack Wyeast London 1028 met datum 13-03-2017.  Volgens mijn berekening heb ik 4,15 Liter giststarter nodig. Ik heb maar een Erlenmeyer van 2 liter. Kan ik de giststarter ook in 2 stappen doen? Dus eerst een giststarter van 2 liter maken. En van die slurry weer een starter maken?

mbroek

Citaat van: skythinker op 03-06-2017  14:03 uIk wil 23 liter brown porter maken met begin-S.G. van 1049.  Heb een smack-pack Wyeast London 1028 met datum 13-03-2017.  Volgens mijn berekening heb ik 4,15 Liter giststarter nodig. Ik heb maar een Erlenmeyer van 2 liter. Kan ik de giststarter ook in 2 stappen doen? Dus eerst een giststarter van 2 liter maken. En van die slurry weer een starter maken?

Ik denk dat jouw berekening niet klopt, ik kom op 1 liter (geroerd) en 2,3 liter ongeroerd.

brouwerwaldonk

Ik brouw telkens 45 liter bier, en ook telkens een starter. Hiervoor maak ik een starter van 1,5L in mijn erlenmeyer van 2 liter.

Omdat ik een microscoop heb en een telkamer weet ik op de dag dat ik de starter gebruik hoeveel actieve gistcellen in mijn starter zitten. Het zijn er altijd meer dan genoeg.

Als ik dan, 24u na het begin van de gisting een staal neem uit mijn gistvat en op dat staal van een druppel een telling doe, heb ik in elke ml wort van mijn bier in wording veel meer dan 100.000.000 gistcellen.

Dus als jij een beetje starter kan maken is een erlenmeyer van 2.000 ml groot genoeg.

skythinker

Citaat van: mbroek op 03-06-2017  14:20 uIk denk dat jouw berekening niet klopt, ik kom op 1 liter (geroerd) en 2,3 liter ongeroerd.

Als het verse gist is wel. Maar ik heb meer starter nodig omdat produktiedatum 13 maart is volgens mij. Mrmalty.com geeft aan dat de viability maar 39% is

mbroek

Citaat van: skythinker op 03-06-2017  14:26 uAls het verse gist is wel. Maar ik heb meer starter nodig omdat produktiedatum 13 maart is volgens mij. Mrmalty.com geeft aan dat de viability maar 39% is

Dan zou je een getrapte starter moeten maken. Die kun je met BrouwHulp of andere calculator als mrmalty wel berekenen. Je gebruikt geen roerder toch?

http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php of gewoon in BrouwHulp.

skythinker

Citaat van: mbroek op 03-06-2017  14:38 uDan zou je een getrapte starter moeten maken. Die kun je met BrouwHulp of andere calculator als mrmalty wel berekenen. Je gebruikt geen roerder toch?

http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php of gewoon in BrouwHulp.

Wat ik vreemd vind is dat BrouwHulp aangeeft dat ik aan 2 liter starter genoeg heb. De brewunited calculator geeft aan dat ik het in 2 stappen moet doen. Ik gebruik geen roerder. Ik wil het regelmatig schudden. Ik zou toch het liefst in 1 keer de starter willen maken. Kan ik BrouwHulp hierop vertrouwen?

mbroek

Citaat van: skythinker op 03-06-2017  14:54 uWat ik vreemd vind is dat BrouwHulp aangeeft dat ik aan 2 liter starter genoeg heb. De brewunited calculator geeft aan dat ik het in 2 stappen moet doen. Ik gebruik geen roerder. Ik wil het regelmatig schudden. Ik zou toch het liefst in 1 keer de starter willen maken. Kan ik BrouwHulp hierop vertrouwen?

Ik bereken het meestal met BrouwHulp, daar heb ik wel vertrouwen in. Ik neem aan dat je het starter type op "Simpel" hebt staan.

Als je niet roert past er meer in een erlenmeyer omdat er geen opstuwing door het roeren ontstaat. Ik denk alleen dat het wel veel langer gaat duren voor je genoeg gist hebt maar volgens mij kan het wel goed gaan.

Probeer wel zo vroeg te beginnen dat je nog de starter kunt laten uitzakken en afgieten voor je pitcht. De volle 2 liter starter toevoegen aan 23 liter wort is niet ideaal en kan bijsmaken gaan geven. 5% is het maximum meen ik. Een week beginnen voor het brouwen is denk ik wel nodig ook omdat je gist niet vers is.

Vergelijkbare Topics (7)

25241

Gestart door Kokkebil

Reacties: 25
Gelezen: 6403

32880

Reacties: 20
Gelezen: 3380

6631

Reacties: 9
Gelezen: 3679

40086

Reacties: 18
Gelezen: 2094

18388

Reacties: 52
Gelezen: 17883

31871

Reacties: 34
Gelezen: 8214

5030

Reacties: 14
Gelezen: 4916

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.