Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Veel gist in fles

Gestart door ChrisH1986, 22-05-2017 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

ChrisH1986

Hoi,

Mijn laatste batch smaakt prima! Alleen heeft mijn bier toch 1 minpunt en dat is dat er toch aardig veel gist in de fles zit.
Nu ben ik van plan om binnenkort weer te gaan brouwen en daarbij wil ik graag minder gist in mijn flesjes krijgen en er voor zorgen dat mijn bier ook helderder wordt.

Wat kan ik er aan doen om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk gist in de fles komt?
En zijn er nog tips om ervoor te zorgen dat het bier helderder wordt?

Alvast bedankt voor de reacties!

Twan84

brouwerwaldonk

Als je een dompelkoeler hebt om je wort te koelen gebruik dan;
1- 1 g Iers mos per 10 L wort wat je laat meekoken.
2- Laat de hopbellen los meekoken en kies een aromahop zo heb je meer massa.
3- Na het koelen roer je alles even rond.
4- Zet je pan een beetje schuin en plaats een hevelbuis voorzien van een droesemkapje op het laagste punt onder de laag hopbellen (Hier verkrijgbaar voor 2 euro)

5- Na een 10tal minuten zijn de eiwitten bezonken en liggen bovenop de laag hopbellen.
6- Nu kan je helder wort overhevelen naar je gistvat.
7- Na het gisten gebruik je nogmaals de hevelbuis voorzien van het droesemkapje en hevel je over naar je lagervat.
8- Na 2 weken lageren hevel je nogmaals met de hevelbuis met het droesemkapje naar je bottelemmer en heb je mooi helder bier om te bottelen.

9- Gebruik minder dan 0,5g korrelgist als bottelgist en je krijgt mooi helder bier in je glas

E van Dijk

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-05-2017  12:51 uAls je een dompelkoeler hebt om je wort te koelen gebruik dan;
1- 1gr Iers mos per 10L wort wat je laat meekoken.
Is dit anders indien je een platenkoeler gebruikt? Wat is de reden hiervoor?

brouwerwaldonk

In het kokende wort zijn de eiwitten in oplossing, dus niet te scheiden. Eenmaal het wort koud is worden dat zwevende vaste deeltjes die langzaam bezinken.
Als je koelt met een platenkoeler gaan alle eiwitten mee en blijven in het wort, zelfs zoveel dat uw gist er een nadeel van heeft.
Door eerst het wort te koelen met een dompelkoeler kan je op 10 minuten die massa aan eiwitten laten bezinken op de laag hopbellen.
Door onder die laag hopbellen met een droesemkapje op de buis te hevelen bekom je glashelder wort.

Hier is niets aan getrukeerd, iedereen kan die tekst lezen achter mijn maatglas, het staat wel in spiegelschrift.

E van Dijk

Ah, dat klinkt logisch. Ik probeer na de eiwit rust om zo min mogelijk mee te nemen in de platenkoeler en soms gaat dat best goed, maar dit klinkt op zich als een prima alternatief.
Bedankt voor de opheldering!

brouwerwaldonk

Doordat ik mijn maisch filter met een hevelfilter heb ik vóór het koken al glashelder wort.

Ook volg ik heel nauwgezet de pH waarden bij het begin van maischen, van het spoelwater en bij het begin koken.
Daardoor zitten er weinig vetzuren in mijn wort tijdens het koken.
Doordat ik koel met een roodkoper spiraal is er ergens een interactie tussen de koperionen en de worteiwitten waardoor die samenklitten en dus relatief snel kunnen bezinken.

ChrisH1986

Bedankt voor de reacties!

Helaas was mijn bestelling van Iers Mos en de hevel te laat binnen gekomen om te kunnen gebruiken tijdens het brouwen.
Ik ben wel van plan om het over te hevelen naar een ander vat en daar even te laten staan zodat ik het helderder kan krijgen.
Kan ik het zo nog aardig wat helderder krijgen of heeft het nu allemaal geen zin meer?

Ik ga voor het lageren dan een extra vat aanschaffen. Moet deze ook weer voorzien zijn van een waterslot?
En als ik bottelgist ga gebruiken, moet dit dan dezelfde zijn als die ik bij de hoofdgisting heb gebruikt?
Heb ik dan voor 10L voldoende aan 0,5 gram bottelgist en moet ik hierbij ook weer 7 g/l suiker toevoegen?

Jules

Citaat van: ChrisH1986 op 25-05-2017  20:27 uBedankt voor de reacties!

Helaas was mijn bestelling van Iers Mos en de hevel te laat binnen gekomen om te kunnen gebruiken tijdens het brouwen.
Ik ben wel van plan om het over te hevelen naar een ander vat en daar even te laten staan zodat ik het helderder kan krijgen.
Kan ik het zo nog aardig wat helderder krijgen of heeft het nu allemaal geen zin meer?

Ik ga voor het lageren dan een extra vat aanschaffen. Moet deze ook weer voorzien zijn van een waterslot?
En als ik bottelgist ga gebruiken, moet dit dan dezelfde zijn als die ik bij de hoofdgisting heb gebruikt?
Heb ik dan voor 10L voldoende aan 0,5 gram bottelgist en moet ik hierbij ook weer 7 g/l suiker toevoegen?
Overhevelen gaat nog wel helpen hoor. Wel goed schoon werken zodat je geen infecties oploopt.
Waarom bottelgist nog toevoegen? Als het bier niet erg lang gestaan heeft is dat niet per se nodig...

ChrisH1986

Citaat van: Jules op 25-05-2017  21:08 uOverhevelen gaat nog wel helpen hoor. Wel goed schoon werken zodat je geen infecties oploopt.
Waarom bottelgist nog toevoegen? Als het bier niet erg lang gestaan heeft is dat niet per se nodig...

Geen idee, misschien doordat het toch wel even staat en een aantal keer overgeheveld wordt waardoor er te weinig gist op de fles komt voor het koolzuur/schuim of valt dat mee?

Ik ga dan nog een vat aanschaffen voor het lageren maar moet deze ook voorzien zijn van een waterslot of juist niet?

Jacques

Citaat van: ChrisH1986 op 26-05-2017  12:23 uIk ga dan nog een vat aanschaffen voor het lageren maar moet deze ook voorzien zijn van een waterslot of juist niet?

Voorkomen moet worden dat je bier zuurstof kan opnemen omdat zorgt voor oxidatie. Hierdoor is je bier minder fris van smaak en het kan zelfs er door aangenaam gaan smaken.
Omdat er altijd nog wat koolzuur gevormd kan worden heb je inderdaad een waterslot nodig.

brouwerwaldonk

Citaat van: ChrisH1986 op 26-05-2017  12:23 uIk ga dan nog een vat aanschaffen voor het lageren maar moet deze ook voorzien zijn van een waterslot of juist niet?
Als je nog een vat moet aanschaffen kies dan voor een mandfles die dezelfde inhoud heeft als uw volume bier wat je wil lageren. Het is de bedoeling om tijdens het lageren de fles helemaal vol te hebben tot het begin van de hals met heel weinig lucht boven het bier. In de hals van zo een mandfles zit in verhouding zeer weinig lucht. Zet er een waterslot op en lager een week of 2 bij lage temperatuur. Is je bier daarna glashelder dan moet je bottelgist gebruiken, is je bier nog enigzins troebel dan is er nog genoeg gist in je bier aanwezig om de hergisting op fles vlot te laten verlopen. 

Jacques

Ook als je bier glashelder is kan er nog voldoende gist in zitten voor een vlotte hergisting. De factor tijd is een belangrijkere dan helderheid. Wanneer je bottel binnen 3 weken na de start van de hoofdgisting is er geen bottelgist nodig. Hoe langer je wacht met bottelen des te moeizamer de hergisting verloopt, zeker bij zware bieren. Na zo'n 4 tot 5 weken doe je er goed aan bottelgist te gebruiken. Maar wees daar heel spaarzaam mee. Te veel gist in de fles is niet goed.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 27-05-2017  11:19 uOok als je bier glashelder is kan er nog voldoende gist in zitten voor een vlotte hergisting.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Door het feit dat ik voor elk brouwsel een nieuwe starter maak van gist uit mijn gistbank maak ik gebruik van een microscoop en een telkamer, zodat ik weet of ik voldoende gistcellen in mijn starter heb, laaste brouwsel aantal gistcellen in gistvat 191.333.333 op 44 liter wort.
Als ik een druppeltje glashelder bier onder de microscoop leg zie slechts 1 of 2 gistcellen en dat is volgens mijn ervaring niet voldoende voor een vlotte hergisting op fles. Aangezien mijn bier na de koude lagering altijd glashelder is, maak ik voor het bottelen altijd een mini starter waarvan ik 1 ml gebruik op 8 L te bottelen bier.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-05-2017  11:54 uDaar ben ik het niet helemaal mee eens. Door het feit dat ik voor elk brouwsel een nieuwe starter maak van gist uit mijn gistbank maak ik gebruik van een microscoop en een telkamer, zodat ik weet of ik voldoende gistcellen in mijn starter heb, laatste brouwsel aantal gistcellen in gistvat 191.333.333 op 44 liter wort.
Als ik een druppeltje glashelder bier onder de microscoop leg zie slechts 1 of 2 gistcellen en dat is volgens mijn ervaring niet voldoende voor een vlotte hergisting op fles. Aangezien mijn bier na de koude lagering altijd glashelder is, maak ik voor het bottelen altijd een mini starter waarvan ik 1 ml gebruik op 8 L te bottelen bier.

En hoe lang lager je bier? Na hoeveel weken bottel je je bier na het enten van je wort?

brouwerwaldonk

Het gisten duurt 7 tot 8 dagen bij 22°C.
Dan lageren gedurende 2 weken bij 5 tot 10°C op de keldervloer.
Dan overhevelen, bottelsuiker en bottelgist toevoegen en bottelen.
Dan 1 week hergisten op fles bij 20°C.
Dan mag het bier 6 maand rijpen in de koele en donkere kelder bij 10 tot 15°C.

Daarna schol

Jacques

Dat zijn snelle tijden.
Heb je wel eens uitgeprobeerd of je een goede hergisting hebt zonder bottelgist te geven? Mijn jarenlange ervaring is dat het gebruik van bottelgist niet nodig is als je zo snel bottelt, ook als je bier helder is.

Waarom laat je bier zo lang staan voor je het gaat drinken?
Waarschijnlijk brouw je geen bier met een uitbundig hoparoma. Na een half jaar is dat al weer ver weg. Bij Belgische biertypen die het niet moeten hebben van een hoparoma maar van veel vergistingsproducten kan het lang laten staan gunstig zijn. Maar ook weer niet te lang omdat je niet te veel verouderingsmaak wilt hebben.

ChrisH1986

Nu heb ik een 2e gistvat van 30 L. Is deze dan te groot om het bier te laten klaren? Normaal vrouw ik 20/25L alleen heb ik van de week een batch van 10L gemaakt. Kan ik daarvoor het vat van 30 L gebruiken of neem ik dan te veel risico?

brouwerwaldonk

Jacques, als je toevallig in de buurt van Antwerpen bent, mag je altijd binnenspringen en een biertje proeven. Ik drink momenteel het brouwsel van december 6,6vol% en wees gerust de hoparoma's zitten er nog heel sterk in. Door die langere rijping evolueren de mout en gistsmaken naar heel rond en zacht.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-05-2017  15:03 uJacques, als je toevallig in de buurt van Antwerpen bent, mag je altijd binnenspringen en een biertje proeven. Ik drink momenteel het brouwsel van december 6,6 vol% en wees gerust de hoparoma's zitten er nog heel sterk in. Door die langere rijping evolueren de mout en gistsmaken naar heel rond en zacht.

Een langere rijping komt smaken uit de gist ten goede zoals ik schreef. Veel Belgische bieren kenmerken zich door gistsmaken. Maar ook dan wordt na verloop van tijd de smaak minder.

Bij de IPA's en andere bieren met een stevige hopsmaak door koudhoppen is vers aan te raden. Bij deze bieren neemt  het hoparoma snel af. Na een half jaar is bij deze bieren het hoparoma veel minder.

mbroek

Citaat van: Jacques op 27-05-2017  16:19 uBij de IPA's en andere bieren met een stevige hopsmaak door koudhoppen is vers aan te raden. Bij deze bieren neemt  het hoparoma snel af. Na een half jaar is bij deze bieren het hoparoma veel minder.

Om die reden doe ik alleen nog maar whirlpool hoppen bij 72 tot 80 graden. Het kost meer hop maar het hoparoma blijft er veel langer in zitten. Een van de proefbrouwsels van de Session IPA die begin december gebrouwen is valt nog niet terug in hoparoma.

ChrisH1986

Citaat van: ChrisH1986 op 27-05-2017  15:02 uNu heb ik een 2e gistvat van 30 L. Is deze dan te groot om het bier te laten klaren? Normaal vrouw ik 20/25L alleen heb ik van de week een batch van 10L gemaakt. Kan ik daarvoor het vat van 30 L gebruiken of neem ik dan te veel risico?

Kan ik het vat van 30 L gebruiken voor het lageren of neem ik dan een te groot risico op oxidatie oid?

Jeukstaardt

Zou ik niet doen. Zodra er geen vergisting meer is heb je geen bescherming meer van CO2.

Amateurke

Inderdaad, niet doen. Koop je gewoon een mandflesje van 10l en alles is opgelost!

Rich

Citaat van: Jacques op 27-05-2017  11:19 uOok als je bier glashelder is kan er nog voldoende gist in zitten voor een vlotte hergisting.

Sterker nog, zelfs na het filteren van het bier door een 2 micron filter is er nog gist aanwezig voor een hergisting heb ik ondervonden.

Vergelijkbare Topics (7)

37913

Reacties: 77
Gelezen: 16024

9045

Reacties: 9
Gelezen: 16893

31871

Reacties: 34
Gelezen: 8209

1468

Gestart door roco

Reacties: 3
Gelezen: 8314

27490

Reacties: 8
Gelezen: 4369

22646

Reacties: 2
Gelezen: 1377

18658

Reacties: 3
Gelezen: 1580

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.