Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuw BKG Bierkeuringsformulier

Gestart door orangeloo, 08-05-2017 23:44 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

Vandaag was onze maandelijkse gildeavond bij Bier-, wijn- en likeurgilde "Ambrasserie" Hulst, met als speciaal moment: De uitslag van de Zeeuws- Vlaamse kampioenschappen bierbrouwen 2017. ( en wijnbereider en likeur)
Tot mijn verbazing hadden de BKG keurmeesters een nieuw formulier.
Ik vraag mij af of dit ook op het ONK gebruikt gaat worden  :weetniet:
Ik hoop het niet want ik vind het veel minder uitgebreid.

Oscar

Ik als keurmeester heb dit formulier nog niet gezien... Wellicht voor snellere/kleinere keuringen... :weetniet:

orangeloo

Citaat van: Oscar op 08-05-2017  23:47 uIk als keurmeester heb dit formulier nog niet gezien... Wellicht voor snellere/kleinere keuringen... :weetniet:

Ja vooral snellere  >:(

Polleke

Zoals ik gisteravond begreep waren ze benieuwd naar onze reacties en mogelijke verbeterpunten.
Op zich is het wel fijn dat alles op één pagina staat, maakt het wat overzichtelijker.
Daarmee is het helaas ook wat minder uitgebreid.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 08-05-2017  23:47 uIk als keurmeester heb dit formulier nog niet gezien... Wellicht voor snellere/kleinere keuringen...

Raar! Heb je wat bijeenkomsten gemist?

Hopbier

Herman

Er wordt gekeurd in duo's, dit is een eerste toepassing van dit formulier.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 08-05-2017  23:44 uIk hoop het niet want ik vind het veel minder uitgebreid.

De vraag is natuurlijk of je met het uitgebreide formulier meer informatie krijgt als deelnemer. Ik denk het niet...

orangeloo

Citaat van: Jacques op 09-05-2017  21:39 uDe vraag is natuurlijk of je met het uitgebreide formulier meer informatie krijgt als deelnemer. Ik denk het niet...

Ik denk het wel.
Heb je ze al eens naast elkaar gelegd en de verschillen bekeken?

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 10-05-2017  14:28 uIk denk het wel.
Heb je ze al eens naast elkaar gelegd en de verschillen bekeken?

Het oude formulier heb ik heel wat keren ingevuld. In het nieuwe formulier zitten in feite alle elementen. Zaken die niet vermeld zijn kunnen er bij geschreven worden. Als er een opvallende afwijkende smaak kom je dat ook met het nieuwe formulier te weten.

Roodwang

orangeloo

Citaat van: Jacques op 10-05-2017  21:42 uZaken die niet vermeld zijn kunnen er bij geschreven worden. Als er een opvallende afwijkende smaak kom je dat ook met het nieuwe formulier te weten.

Het voordeel van het oude formulier is dat de keurmeester een aantal zaken kan aanvinken.
Op het nieuwe formulier kan dit niet. Wat als gevolg heeft dat er veel waarnemingen niet meer terug te lezen zijn op het formulier.

Even een samenvatting van alleen nog maar de eerste pagina wat er allemaal uit is op het nieuwe formulier:

Wat is er uit in het nieuwe BKG keuringsformulier:
•   Aantal bieren in deze klasse.         Best leuk om te weten hoeveel medespelers je hebt "weggespeeld"
•   Bier temperatuur: koud, koel, kamer, lauw.             Zeer bepalend voor de smaak
•   Externe storingen: geuren, rook, rumoer, publiek

•   Presentatie: Correct / niet correct Fles, kroonkurk, uit. Kenmerk, vulhoogte 
Is vervangen door Presentatie:G M S
•   Koolzuur: Correct / niet correct Constante stroom, stroomt uit fles, gushing
Is vervangen door Koolzuur: G M S
•   Kleur: Volgens klasse te donker / te licht. Volgens type te donker / te licht
Is vervangen door Kleur: G M S
•   Helderheid: Briljant, helder, tweeschijn, mistig, melkachtig, troebel, zwevendedeeltjes
Is vervangen door Helderheid: G M S
•   Schuimkraag: fijn. Medium, grof, te weinig, volgens type, te veel
Is vervangen door Schuimkraag: G M S
•   Schuimstabiliteit: stabiel blijvend, inzakkend tot blijvend ringetje, cola achtig
Niet voor in de plek gekomen

Zoals je ziet is zo'n beetje alles vervangen door G M S (goed, matig, slecht)
Je kan dus niet meer zien wat de keurmeester bijvoorbeeld zo matig vond aan de schuimkraag.
Alles opschrijven is voor de keurmeesters ook geen doen, dus blijft dat achterwege en heb je dus veel minder informatie. Los daarvan is het vaak ook nog eens moeilijk leesbaar wat de keurmeester op schrijft. Wat ik ook wel begrijp... (mijn eigen handschrift is ook waardeloos)

Pagina 2 en 3 is niet te doen om dat allemaal op te schrijven wat er allemaal uit is...
Maar ook daar is alles vervangen door G M S

orangeloo

Ik hoop echt dat de BKG hier nog eens goed over gaan nadenken.
Op het ONK 2017 vraagt men  €5,50 per ingezonden bier, dat begrijp ik voor niks gaat de zon op, maar dan wil ik toch op zijn minst een uitgebreid keuringsformulier.
Bij de Brandwedstrijd kost het niks en daar zijn op zijn zachts gezegd al heeel veeel moppers gekomen over de summiere keuringsformulieren. Dan mag ik toch op zijn minst en uitgebreid formulier verwachten als er wel
inschrijfgeld wordt gerekend.

RGeraads

Graag zou ik hier kort even op willen reageren. Als eerste wil ik mededelen dat ik wel actief keurmeester ben, maar niet betrokken ben geweest bij de opzet van het nieuwe keuringsformulier. Ik heb ook nog niet met dit formulier gewerkt. Bij het oude formulier was ik ongeveer 15 minuten kwijt per bier voor het proeven, beoordelen en de administratieve 'rompslomp'. Dit betekent dus dat elke keurmeester minder bieren kan keuren dan in de nieuwe situatie. Gezien het groeiend aantal hobbybrouwers in ons land zullen de inzendingen per wedstrijd ook alleen maar groeien. Om ook nog eens een verbeterslag te maken in de kwaliteit van het keuren gaan er plannen op om in duo's te gaan keuren. Dit om ervoor te zorgen dat er bieren die een 2e ronde verdienen toch doorgaan naar de 2e ronde en visa versa. Zelf verwacht ik als keurmeester dat ik nog zo'n 5 minuten kwijt ben voor de keuring van een bier met het nieuwe formulier en het keuren in duo's. Als het goed is zal de keurmeester alle zaken die relevant zijn voor het bier op het formulier zetten. Men wil immers ook voorkomen dat, net als een paar jaar geleden, vanwege de enorme drukte mensen maar 1 bier per klasse in mogen schrijven. Neemt overigens niet weg dat ik denk dat een evaluatie (na een tijdje met het nieuwe formulier gewerkt te hebben) met wat doorgewinterde hobbybrouwers niet slecht zou zijn! :biersmile:

Thamerdal

Ik vind het oude formulier net de dienstregeling van de NS, ben derhalve blij met een eenvoudigere versie  :brouwen:
Bovendien zeer prettig voor de keurmeesters inderdaad.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 10-05-2017  23:12 uHet voordeel van het oude formulier is dat de keurmeester een aantal zaken kan aanvinken.
Op het nieuwe formulier kan dit niet. Wat als gevolg heeft dat er veel waarnemingen niet meer terug te lezen zijn op het formulier.

Even een samenvatting van alleen nog maar de eerste pagina wat er allemaal uit is op het nieuwe formulier:

Wat is er uit in het nieuwe BKG keuringsformulier:
•   Aantal bieren in deze klasse.         Best leuk om te weten hoeveel medespelers je hebt "weggespeeld"
•   Bier temperatuur: koud, koel, kamer, lauw.             Zeer bepalend voor de smaak
•   Externe storingen: geuren, rook, rumoer, publiek

•   Presentatie: Correct / niet correct Fles, kroonkurk, uit. Kenmerk, vulhoogte 
Is vervangen door Presentatie:G M S
•   Koolzuur: Correct / niet correct Constante stroom, stroomt uit fles, gushing
Is vervangen door Koolzuur: G M S
•   Kleur: Volgens klasse te donker / te licht. Volgens type te donker / te licht
Is vervangen door Kleur: G M S
•   Helderheid: Briljant, helder, tweeschijn, mistig, melkachtig, troebel, zwevendedeeltjes
Is vervangen door Helderheid: G M S
•   Schuimkraag: fijn. Medium, grof, te weinig, volgens type, te veel
Is vervangen door Schuimkraag: G M S
•   Schuimstabiliteit: stabiel blijvend, inzakkend tot blijvend ringetje, cola achtig
Niet voor in de plek gekomen

Zoals je ziet is zo'n beetje alles vervangen door G M S (goed, matig, slecht)
Je kan dus niet meer zien wat de keurmeester bijvoorbeeld zo matig vond aan de schuimkraag.
Alles opschrijven is voor de keurmeesters ook geen doen, dus blijft dat achterwege en heb je dus veel minder informatie. Los daarvan is het vaak ook nog eens moeilijk leesbaar wat de keurmeester op schrijft. Wat ik ook wel begrijp... (mijn eigen handschrift is ook waardeloos)

Ik heb ook een aantal keren mee mogen keuren bij keuringen bij commerciële brouwerijen. Daar worden veel eenvoudigere formulieren gebruikt dan het oude uitgebreide formulier van het BKG.

Bij de grote keuringen zoals de World Beer Cup worden formulieren gebruikt die lijken op het nieuwe BKG formulier.
Ook Amerikaanse bierkeurmeesters gebruiken een veel eenvoudiger formulier.

In de praktijk werd het oude formulier nooit volledig ingevuld. Dat wil zeggen dat bij alle items iets werd ingevuld. Dit wel doen kost onnodig veel tijd. Maar ook aandacht voor de keurmeester. Aandacht die beter besteed kan worden aan het waarnemen van smaken.

Vergelijkbare Topics (7)

30695

Reacties: 2
Gelezen: 1564

24686

Reacties: 2
Gelezen: 1797

3217

Reacties: 16
Gelezen: 5619

35940

Reacties: 26
Gelezen: 5944

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.