Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Toevoegen van gist en suiker aan jongbier?

Gestart door pippakillinova, 03-05-2017 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

pippakillinova

Ik sta op het punt om 15 liter jongbier te bottelen. Het is het eerste bier dat ik gebrouwen heb (Moutpakket Arsegan 'Special' IPA).
Eigenlijk voor 20L, maar door beginnersfouten uiteindelijk 15L jongbier overgehouden.

Begin SG: 1071
SG na hoofdgisting (3 dagen): 1022
SG na nagisting (1,5 week): 1021

Bij het nagisten is het SG dus nauwelijks gedaald (waterslot ook niet horen pruttelen). En het jongbier is helder en smaakt goed (niet te zoet oid).

Mijn vraag: is het aan te raden om bottelgist en/of suiker of moutextract toe te voegen alvorens te bottelen? Zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?
Ik ben namelijk bang dat er geen hergisting op de fles komt en zodoende geen koolzuur..
(ik heb een zakje Fermentis F2 liggen)

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me op weg kan helpen. Ik kan op het forum nl. niks vinden over do's en dont's over het (gecombineerd) toevoegen van gist en suiker.

Alvast bedankt!

Knobby

Dat is een schijnbare vergistingsgraad van 70,4%. Afhankelijk van het type gist kan dat gewoon voldoende zijn hoor.
Je hebt geen bottelgist nodig. Bottelsuiker altijd wel. Ga uit van ~7g/l.

pippakillinova

Bedankt voor je snelle respons Knobby.
Gebruikte gist is US-05.
Misschien dat ik een deel van de flesjes bottel met wat bottelgist en kristalsuiker. En de rest alleen kristalsuiker.

Underdike

Bottelgist is alleen voor bange mensen (zoals ik, want wij gebruiken het), maar zou niet nodig moeten zijn bij dit jongbier na slechts 1,5 week.
Als je begin SG nou 20 punten hoger lag en het al 3+ weken in de vergisting liep zou ik zeggen gooi er eens na een coldcrash wat bottelgist tegenaan voor de zekerheid... maar in jouw geval lijkt het me niet nodig.

Jeukstaardt

Ik zou geen bottelgist gebruiken. Na 1.5 week zit er nog meer dan genoeg gist in suspensie om te kristalsuiker te vergisten. Was je nu al van plan te gaan bottelen dan? Ik zou het nog zeker rustig een weekje laten staan. En ook dan zou je nog geen bottelgist nodig hebben.
Het suiker voeg je toe (afhankelijk van recept, bierstijl en/of persoonlijke voorkeur) zo'n 4-7 g/l. Ikzelf weeg de suiker af die ik nodig heb, los die op in de dubbele hoeveelheid water. Breng dit aan de kook en na een minuut of 5 koken gaat dit in mijn bottelvat. Het jongbier hevel ik er dan op (voorzichtig! niet kletteren, want je wilt zo min mogelijk zuurstofinslag), door de werveling in het bottelvat van het hevelen mengt de suikeroplossing met het jongbier. Eventueel kun je nog voorzichtig roeren of zwenken met het vat. Werk zo schoon mogelijk, alles wat in contact komt met je bier netjes desinfecteren met een geschikt middel (Oxi, Star San).
Als al je jongbier in je bottelvat zit ga je bottelen. Zet je flessen op kamertemperatuur (of iets warmer) voor de hergisting.
Ik maak na een week het eerste flesje open om te kijken of er al drukopbouw in de fles zit. Meestal is dat wel het geval en dan begint het grote genieten van alle noeste arbeid. Althans, dat hoop je ;)
Leuk is om te proeven hoe je bier zich ontwikkelt naarmate het wat langer in de fles zit.

Veel succes en plezier!

Knobby

Citaat van: pippakillinova op 03-05-2017  12:24 uBedankt voor je snelle respons Knobby.
Gebruikte gist is US-05.
Misschien dat ik een deel van de flesjes bottel met wat bottelgist en kristalsuiker. En de rest alleen kristalsuiker.
Hmm, US-05 zou wel wat verder moeten gisten. Die heeft een vergistingsgraad van rond de 80%.
Misschien toch nog even wat laten staan en als het mogelijk is ietsjes warmer zetten.

Underdike

Citaat van: Knobby op 03-05-2017  12:47 uHmm, US-05 zou wel wat verder moeten gisten. Die heeft een vergistingsgraad van rond de 80%.
Misschien toch nog even wat laten staan en als het mogelijk is ietsjes warmer zetten.
Tenzij er vrij warm gemaischt is en er wat moeilijker vergistbare suikers inzitten ?

pippakillinova

Citaat van: Jeukstaardt op 03-05-2017  12:43 uIk zou geen bottelgist gebruiken. Na 1.5 week zit er nog meer dan genoeg gist in suspensie om te kristalsuiker te vergisten. Was je nu al van plan te gaan bottelen dan? Ik zou het nog zeker rustig een weekje laten staan. En ook dan zou je nog geen bottelgist nodig hebben.
Het suiker voeg je toe (afhankelijk van recept, bierstijl en/of persoonlijke voorkeur) zo'n 4-7 g/l. Ikzelf weeg de suiker af die ik nodig heb, los die op in de dubbele hoeveelheid water. Breng dit aan de kook en na een minuut of 5 koken gaat dit in mijn bottelvat. Het jongbier hevel ik er dan op (voorzichtig! niet kletteren, want je wilt zo min mogelijk zuurstofinslag), door de werveling in het bottelvat van het hevelen mengt de suikeroplossing met het jongbier. Eventueel kun je nog voorzichtig roeren of zwenken met het vat. Werk zo schoon mogelijk, alles wat in contact komt met je bier netjes desinfecteren met een geschikt middel (Oxi, Star San).
Als al je jongbier in je bottelvat zit ga je bottelen. Zet je flessen op kamertemperatuur (of iets warmer) voor de hergisting.
Ik maak na een week het eerste flesje open om te kijken of er al drukopbouw in de fles zit. Meestal is dat wel het geval en dan begint het grote genieten van alle noeste arbeid. Althans, dat hoop je ;)
Leuk is om te proeven hoe je bier zich ontwikkelt naarmate het wat langer in de fles zit.

Veel succes en plezier!

Oke, dit stelt me enigszins gerust. Mijn eerste biertje voelt een beetje als mijn eerste kindje.. Best erg eigenlijk.
Dikke kans dat het dus goed komt zonder bottelgist. En bedankt voor de goeie tip mbt het suiker toevoegen! Ga ik zeker doen.

pippakillinova

Citaat van: Underdike op 03-05-2017  13:00 uTenzij er vrij warm gemaischt is en er wat moeilijker vergistbare suikers inzitten ?

De temperatuur bij het maischen was een aparte ervaring. Ik heb constant staan roeren en ondanks dat schoot de temperatuur alle kanten op. Een spreiding van 10 graden binnen een cirkel van 15cm in het beslag :-S.
Met een goedkope vloeistof-gevulde stafthermometer, dat wel.

Underdike

Citaat van: pippakillinova op 03-05-2017  13:50 uDe temperatuur bij het maischen was een aparte ervaring. Ik heb constant staan roeren en ondanks dat schoot de temperatuur alle kanten op. Een spreiding van 10 graden binnen een cirkel van 15cm in het beslag :-S.
Met een goedkope vloeistof-gevulde stafthermometer, dat wel.
Dat hadden wij voorheen ook.
We brengen nu het water op temperatuur, 4 a 5 graden warmer dan nodig... storten dan alle mout al roerend erin, en brengen de vlam dan terug tot een waakvlammetje om alleen maar bij te houden. Daarna is 't zaak veel te blijven roeren.
We gebruiken een digitale kook-thermometer om de vaste thermometer op de pan te dubbelchecken. De statische op de pan geeft weleens te warm of koud aan, maar de digitale gebruiken tijdens het roeren is wel precies.

Als je temperatuur alle kanten op ging is de kans aanwezig dat je in de eerste fase geregeld te warm zat... dan kan je in verhouding met 'normaal' iets meer moeilijk vergistbare suikers oplopen, en blijft het SG wat hoger hangen.

pippakillinova

Citaat van: Underdike op 03-05-2017  14:12 uDat hadden wij voorheen ook.
We brengen nu het water op temperatuur, 4 a 5 graden warmer dan nodig... storten dan alle mout al roerend erin, en brengen de vlam dan terug tot een waakvlammetje om alleen maar bij te houden. Daarna is 't zaak veel te blijven roeren.
We gebruiken een digitale kook-thermometer om de vaste thermometer op de pan te dubbelchecken. De statische op de pan geeft weleens te warm of koud aan, maar de digitale gebruiken tijdens het roeren is wel precies.

Als je temperatuur alle kanten op ging is de kans aanwezig dat je in de eerste fase geregeld te warm zat... dan kan je in verhouding met 'normaal' iets meer moeilijk vergistbare suikers oplopen, en blijft het SG wat hoger hangen.

Dat zou het dus goed kunnen zijn. Fijn als theorie en praktijk elkaar vinden.
Het is ook even wennen zo'n elektrische pan. De voorgeschreven >1 ºC/min opwarmen tussen de maischstappen werd ook bij lange na niet gehaald.
Bedankt voor de tip. Ik zal er de volgende keer aan denken!

pippakillinova

Nog even een update n.a.v. mijn consideratie om wel of geen bottelgist te gebruiken.
Ik ben een schijterd, dus ik heb 1 gram bottelgist gebruikt voor 16 L jongbier (en 100 gram suiker).
2 weken geleden gebotteld en na 1 week zat er al voldoende drukopbouw in de fles. Gisteren (ca. 2 weken na bottelen dus) had het koolzuur zich goed gebonden en zag een gevuld tulpglaasje er plechtig en professioneel uit. Hij smaakte goed, alleen ietwat te zoet en de afdronk was wat vlak. Niet 'droog' zoals ik had verwacht van een 'special' IPA. Maar ja, volgende keer beter!

Nu op naar mijn volgende uitdaging: een Russian Imperial Stout...

Jeukstaardt

Leuk dat het gelukt is! Je eerste brouwsel is een feit :)
Dat ie niet droog is heeft te maken met je vergistingsgraad wellicht. Op welk SG is die geëindigd?
Voor een 'droog' karakter zou die toch wel onder de 1.010 moeten zitten. Het is goed mogelijk dat het bier zich nog wat gaat ontwikkelen de komende weken in de fles.

pippakillinova

Citaat van: Jeukstaardt op 23-05-2017  17:51 uLeuk dat het gelukt is! Je eerste brouwsel is een feit :)
Dat ie niet droog is heeft te maken met je vergistingsgraad wellicht. Op welk SG is die geëindigd?
Voor een 'droog' karakter zou die toch wel onder de 1.010 moeten zitten. Het is goed mogelijk dat het bier zich nog wat gaat ontwikkelen de komende weken in de fles.

Vóór het bottelen was het SG 1022. Het begin SG lag ook iets hoger dan de bedoeling (1071 ipv 1060). Hij is ook wat zoeter dan de bedoeling..

Hai

Citaat van: pippakillinova op 24-05-2017  11:51 uVóór het bottelen was het SG 1022. Het begin SG lag ook iets hoger dan de bedoeling (1071 ipv 1060). Hij is ook wat zoeter dan de bedoeling..
Het zoete wordt naar verloop van tijd minder, laat het bier een tijdje rijpen op de fles. Mijn ervaring is dat het na een week of 6 het lekkerste is. Gewoon iedere week proeven en kijken hoe het zich ontwikkelt.

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 23-05-2017  17:51 uLeuk dat het gelukt is! Je eerste brouwsel is een feit :)

Onvergistbare suikers zijn maar heel weinig zoet. De zoetkracht van deze suikers is vele malen minder dan die van sucrose (kristalsuiker). Esters hebben veel meer invloed op de beleving van een zoete indruk.
Ik heb bieren gebrouwen met een schijnbare vergistingsgraad van 100% met dus een eind SG van 1000 die niet droog smaakte. Laatst heb ik een bier gebrouwen met een vergistingsgraad van 72% en een eind SG van 1020 die gortdroog is.

Gebruikte gist en vergistingstemperatuur zijn de voornaamste factoren voor droog of zoet.

pippakillinova

Citaat van: Jacques op 24-05-2017  22:50 uOnvergistbare suikers zijn maar heel weinig zoet. De zoetkracht van deze suikers is vele malen minder dan die van sucrose (kristalsuiker). Esters hebben veel meer invloed op de beleving van een zoete indruk.
Ik heb bieren gebrouwen met een schijnbare vergistingsgraad van 100% met dus een eind SG van 1000 die niet droog smaakte. Laatst heb ik een bier gebrouwen met een vergistingsgraad van 72% en een eind SG van 1020 die gortdroog is.

Gebruikte gist en vergistingstemperatuur zijn de voornaamste factoren voor droog of zoet.

Bedankt Jacques, weer wat geleerd.

Vergelijkbare Topics (7)

37913

Reacties: 77
Gelezen: 16299

43034

Reacties: 15
Gelezen: 1918

32925

Reacties: 21
Gelezen: 3620

38196

Reacties: 12
Gelezen: 1987

27725

Reacties: 92
Gelezen: 32691

23034

Reacties: 8
Gelezen: 3134

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.