Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Probleem: beweegbare dopjes na bottelen

Gestart door WillemBr, 30-04-2017 13:09 u

Vorige topic - Volgende topic

WillemBr

Beste brouwers,

Ik zit met een probleem.

Na het bottelen kan ik de dopjes met een klein beetje kracht draaien terwijl de dopjes wel horen bij de flessenmaat. Ik kan ze als ik mijn nagels er achter zet de dopjes een  klein beetje liften, zodanig dat ik koolzuur hoor ontsnappen...

Hoe los ik dit op? Kan dit kwaad?

Ik heb zo'n hefboom bottel ding van Brouwmarkt.

Pdke

Heb je hard genoeg de hefboom naar beneden gedrukt? Zodanig dat je hem ineens naar beneden voelt klikken?

Adbrouwt

Heb je de juiste maat stempel eronder zitten. Met een hefboom Dopper zou je alles moeten kunnen doppen.

Jeroen76

Dit lijkt mij niet goed nee en zal het bier niet ten goede komen.

Welk soort kroonkurkapparaat gebruik je? Die tangen vind ik erg ongemakkelijk werken. Gebruik zelf de hefboom en nooit problemen mee gehad.

WillemBr

Citaat van: Pdke op 30-04-2017  13:17 uHeb je hard genoeg de hefboom naar beneden gedrukt? Zodanig dat je hem ineens naar beneden voelt klikken?

Ja ik hoor de klik

WillemBr

Citaat van: Adbrouwt op 30-04-2017  13:33 uHeb je de juiste maat stempel eronder zitten. Met een hefboom Dopper zou je alles moeten kunnen doppen.

Ook de juiste stempel.. heel vreemd dit

WillemBr

Citaat van: Jeroen76 op 30-04-2017  14:00 uDit lijkt mij niet goed nee en zal het bier niet ten goede komen.

Welk soort kroonkurkapparaat gebruik je? Die tangen vind ik erg ongemakkelijk werken. Gebruik zelf de hefboom en nooit problemen mee gehad.

https://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-lisa-met-gedraaide-koppen-26-29mm.html

Deze

SanderH

Volgens mij heeft iemand dit al eens eerder gehad hier op het forum. Wellicht kun je het bericht terug vinden via de zoek functie of tags.

Voor zover ik me het kan herinneren waren de betreffende kroonkurken van een dubieuze kwaliteit en sloten deze niet goed aan, ongeacht de methode om ze erop te zetten.

Had al even gezocht, maar nog niets kunnen terugvinden.

Jeroen76

Dat is een prima apparaat en het zou heel sneu en vervelend zijn als de dopjes je de das om doen

WillemBr

Citaat van: SanderH op 30-04-2017  14:36 uVolgens mij heeft iemand dit al eens eerder gehad hier op het forum. Wellicht kun je het bericht terug vinden via de zoek functie of tags.

Voor zover ik me het kan herinneren waren de betreffende kroonkurken van een dubieuze kwaliteit en sloten deze niet goed aan, ongeacht de methode om ze erop te zetten.

Had al even gezocht, maar nog niets kunnen terugvinden.

Had ook gezocht ;) Ook niets kunnen vinden.

Verschillende dopjes gekocht en gebruikt. Ook dopjes laten drukken bij een bedrijf, zelfde probleem. Dus het lijkt niet aan de dopjes te liggen...

WillemBr

Citaat van: Jeroen76 op 30-04-2017  15:09 uDat is een prima apparaat en het zou heel sneu en vervelend zijn als de dopjes je de das om doen

Zeker een prima apparaat... Alleen jammer dat het een schroefdop wordt XD

SanderH

Als je denkt dat het niet aan de kroonkurken ligt, welk type flesjes gebruik je? ( voor het geval je dat nog niet had vermeld)

WillemBr

Citaat van: SanderH op 30-04-2017  15:49 uAls je denkt dat het niet aan de kroonkurken ligt, welk type flesjes gebruik je? ( voor het geval je dat nog niet had vermeld)

BNR  Eurofles 30 cl
https://www.Brouwmarkt.nl/bierfles-0-3-ltr-type-bnr-euro-fles-bruin.html

Hopmans

Ik vraag me af of het probleem wel een probleem is.
De meeste kroonkurken gaan er te strak op waardoor de fles ontploft bij een wild gistje.
Nu ontsnapt de overdruk netjes door de dop bij teveel druk.

Prima doppen in mijn opinie.

WillemBr

Citaat van: Hopmans op 30-04-2017  16:16 uIk vraag me af of het probleem wel een probleem is.
De meeste kroonkurken gaan er te strak op waardoor de fles ontploft bij een wild gistje.
Nu ontsnapt de overdruk netjes door de dop bij teveel druk.

Prima doppen in mijn opinie.

Met een beetje sterk gehopt biertje ruik ik de hoparoma bij de dop

Hopmans

Citaat van: WillemBr op 30-04-2017  16:33 uMet een beetje sterk gehopt biertje ruik ik de hoparoma bij de dop

Dat is i.d.d. wel weer te los.
Misschien een rondje draaien van blik en dat dat in de cilinder doen van het bottelapparaat.
Dan heb je weer iets van een paar tienden millimeter aan weerszijden.
Of de lokale draaibankbezitters eens heel lief aankijken. "Doe mij een plezier voor een goed bier".

Jacques

Citaat van: WillemBr op 30-04-2017  15:26 uHad ook gezocht ;) Ook niets kunnen vinden.

Toch niet lastig te vinden als je zoekt op "kroonkurk draaien".
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29261.msg494991.html#msg494991
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=32110.msg489546#msg489546

marc0871

De stempel moet echt vlak boven de fles staan. Anders wordt de dop er niet ver genoeg op gedrukt.
Hij staat goed als je nog net een dop op het flesje kan leggen.

sunlight

Citaat van: marc0871 op 30-04-2017  21:25 uDe stempel moet echt vlak boven de fles staan. Anders wordt de dop er niet ver genoeg op gedrukt.
Hij staat goed als je nog net een dop op het flesje kan leggen.

Nooit geen problemen mee gehad, en de afstand van fles naar stempel is wel iets groter als een dophoogte. Ik draai de fles wel altijd voordat hij los uit de kop komt. Dan gaat hij beter los.

WillemBr

Citaat van: Jacques op 30-04-2017  21:06 uToch niet lastig te vinden als je zoekt op "kroonkurk draaien".
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29261.msg494991.html#msg494991
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=32110.msg489546#msg489546

Ik bedoelde, geen antwoord kunnen vinden :D
Wel de topics.

Jacques

Citaat van: WillemBr op 30-04-2017  23:58 uIk bedoelde, geen antwoord kunnen vinden :D
Wel de topics.

Wat ik zie is dat het gekoppeld aan kroonkurkapparaat Lisa...

WillemBr

Die 26 mm kop op Lisa, moet die helemaal strak zijn aangedraaid? Of moet ik het naar beneden draaien als 'fine tuning'?

Jacques

Citaat van: WillemBr op 07-05-2017  19:03 uDie 26 mm kop op Lisa, moet die helemaal strak zijn aangedraaid? Of moet ik het naar beneden draaien als 'fine tuning'?

Als de doppen niet helemaal sluiten kun je de hoogte anders instellen (lager zetten).

mr.chelsea

Ik denk dat Willem het gedraaide kopje bedoeld, niet het rode gedeelte wat uiteraard ook op de goede hoogte dient te staan.  :weetniet:

hansHalberstadt

Kun je eens een foto posten van een flesje met dopje erop van dichtbij van de zijkant genomen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.