Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingsproces Weizenbier

Gestart door AukeRadelaar, 29-03-2017 14:18 u

Vorige topic - Volgende topic

AukeRadelaar

Beste allemaal,
Afgelopen zondagochtend heb ik na zaterdag nachtwerk te hebben gehad (eigen schuld) de vloeibare gist in het wort gestrooid. Na ongeveer 20 uur een behoorlijke activiteit en een enorme schuimlaag waarbij er zelfs wat door mijn waterslot kwam zit ik nu al  bijna op het soortelijk gewicht dat het recept aangeeft (ik zit nu op 1020 en zou moeten worden 1012). Ook het waterslot bubbelt nog zo nu en dan. 

Ik heb een monstertje genomen en eraan geroken (goed banaanachtig e.d.), echter smaakt het natuurlijk nog niet zo goed, het is niet vies maar bepaald geen lekker weizenbiertje. Ik neem aan dat hiervoor de narijping op de fles noodzakelijk is?

Verder vraag ik me af of ik wel kan gaan bottelen op zoals het nu lijkt vrijdag, hoe snel is gist in staat tot het afbreken van de bijstoffen die er niet in horen? En in 1 week tijd klaar om op de fles te gaan, is dat normaal?

NB Ik heb gebruik gemaakt van moutextract in poedervorm en toen dat (eindelijk) kookte verse hop toegevoegd.

Groeten,
Auke

Brouwers

Ik hanteer meestal 2-3 weken tussen start gisting en bottelen. Na 1 week daalt het sg waarschijnlijk niet of nauwelijks meer, maar de gist is nog wel bezig de boel op te ruimen. Ook zit er nog veel gist in suspensie. Die gist moet ook de tijd krijgen om uit te zakken, anders heb je te veel gist in de fles met alle mogelijke gevolgen van dien.

Een weizen moet redelijk vers gedronken worden, maar de smaak tijdens de vergisting is geen goede voorspelling van de uiteindelijke smaak. Dus gewoon geduld. Gist het werk laten doen.

AukeRadelaar

Citaat van: Brouwers op 29-03-2017  15:00 uIk hanteer meestal 2-3 weken tussen start gisting en bottelen. Na 1 week daalt het sg waarschijnlijk niet of nauwelijks meer, maar de gist is nog wel bezig de boel op te ruimen. Ook zit er nog veel gist in suspensie. Die gist moet ook de tijd krijgen om uit te zakken, anders heb je te veel gist in de fles met alle mogelijke gevolgen van dien.

Een weizen moet redelijk vers gedronken worden, maar de smaak tijdens de vergisting is geen goede voorspelling van de uiteindelijke smaak. Dus gewoon geduld. Gist het werk laten doen.

Bedankt voor je reactie, ik zal afwachten. Het recept gaf aan in 4 weken op dronk waarvan de afrijping drie week betreft, dat zou betekenen dat het wel na een week op de fles kan/moet? Ik vind het lastig zoveel verschillende meningen, ervaringen en berichten. Bedankt voor het brengen van extra input van mijn, op dit moment, vele overwegingen ;).

Groeten,

Auke

j.heesters3

Citaat van: AukeRadelaar op 29-03-2017  15:09 uBedankt voor je reactie, ik zal afwachten. Het recept gaf aan in 4 weken op dronk waarvan de afrijping drie week betreft, dat zou betekenen dat het wel na een week op de fles kan/moet? Ik vind het lastig zoveel verschillende meningen, ervaringen en berichten. Bedankt voor het brengen van extra input van mijn, op dit moment, vele overwegingen ;).

Groeten,

Auke

Ik bottel ook meestal na 3 weken. Laat het bier dan nog 3 weken hergisten op fles en dan de kelder in. Tot op heden zijn alle bieren  goed gelukt en smaken ook nog eens goed. De wat sterkere en donkere bieren zijn wel gebaat met wat langere tijd in de kelder. Succes.

Jos

tdp

Citaat van: AukeRadelaar op 29-03-2017  15:09 u...Het recept gaf aan in 4 weken op dronk waarvan de afrijping drie week betreft, ...

De gist leest echter geen recepten en tijdspaden, die doet gewoon zijn ding :).

De grootste vergistingspiek zul je zien in de eerste paar dagen, daarna neemt de activiteit af. Als je op 1.020 zit, moet je volgens het recept nog 8 SG punten. Let wel, jou gist leest het recept niet, het blijft een verwacht eind SG. Meet bijvoorbeeld aanstaande zaterdag nogmaals: Is het SG gezakt, dan 3 dagen later nogmaals meten. Is het SG 3 dagen stabiel, dan mag je de aanname doen dat het wel uitvergist is.

Voordeel van een weizen is dat je deze vaak na een week, 2 weken op fles al wel kunt drinken. Zit je nog steeds binnen de 4 weken ;)

:brouwen:

Vergelijkbare Topics (5)

37729

Reacties: 23
Gelezen: 4301

25218

Reacties: 11
Gelezen: 3656

39721

Reacties: 10
Gelezen: 1586

35430

Reacties: 21
Gelezen: 2934

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.