Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop alfa wat aanhouden

Gestart door Enos, 21-03-2017 23:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

Weet iemand wat ik aan moet houden als ik hop ga afwegen voor een recept.
Ik reken de recepten om naar 15 ltr , bij veel recepturen moet ik x 1.5 doen want ze gaan vaak uit van 10 ltr.
Maar als ik de hop toevoeg in BrouwVisie met de alfa waarden die op mijn verpakking staan kom ik qua bitterheid (IBU) nooit precies uit volgens het recept.
Moet ik dan de grammen aanpassen zo dat mijn bitterheid graad verhoog of verlaag of moet ik mij gewoon aan de voorgeschreven grammen houden en hopen dat het goed komt.

Mathijsz

Ik heb de vraag ook eens gesteld betreffende de afwijkende IBU waardes in de brouwsoftware. Helaas niet echt een doorslaggevend antwoord op gekregen dat ik je kan geven.

Misschien helpt het om de alfawaardes van de hop die jij in huis hebt met de alfawaardes uit het recept 'gelijk te maken'. Wat ik zelf heb gedaan om de hoeveelheid hop te bereken is als volgt. Ik heb de hoeveelheid toe te voegen hop berekend met deze tool. Deze tool zet de alfawaardes in verhouding (die jij in huis hebt + die van het recept) en berekend zo hoeveel gram jij zelf moet toevoegen om aan het recept te voldoen. Verder heb ik zelf niet heel veel waarde gehecht aan het IBU dat mijn brouwsoftware (BrouwHulp) aangaf.

Ik heb zelf 2 keer gebrouwen nu dus het is goed mogelijk dat iemand met meer ervaring mij gaat corrigeren/aanvullen.
Succes!

Adbrouwt

Citaat van: Enos op 21-03-2017  23:39 uMoet ik dan de grammen aanpassen zo dat mijn bitterheid graad verhoog of verlaag of moet ik mij gewoon aan de voorgeschreven grammen houden en hopen dat het goed komt.
Als je de concentratie hebt aangepast in de brouwsoftware kun je meer of minder gram hop toevoegen tot je de gewenste bitterheid hebt. Je kunt ook spelen met hoelang je het mee kookt.  Langer koken meer ibu.

Jacques

Citaat van: Enos op 21-03-2017  23:39 uWeet iemand wat ik aan moet houden als ik hop ga afwegen voor een recept.
Ik reken de recepten om naar 15 ltr , bij veel recepturen moet ik x 1.5 doen want ze gaan vaak uit van 10 ltr.
Maar als ik de hop toevoeg in BrouwVisie met de alfa waarden die op mijn verpakking staan kom ik qua bitterheid (IBU) nooit precies uit volgens het recept.
Moet ik dan de grammen aanpassen zo dat mijn bitterheid graad verhoog of verlaag of moet ik mij gewoon aan de voorgeschreven grammen houden en hopen dat het goed komt.

Je begint inderdaad met eerst het alfapercentage in de brouwsoftware in overeenstemming te brengen met de hop die je hebt aangekocht. Vervolgens pas je het aantal gram aan totdat je op de gewenste bitterheid komt. Als er meerdere hopsoorten in het recept zijn pas de gewichten aan in verhouding tot het aandeel van de hopsoort.

Enos

Citaat van: Jacques op 22-03-2017  21:58 uJe begint inderdaad met eerst het alfapercentage in de brouwsoftware in overeenstemming te brengen met de hop die je hebt aangekocht. Vervolgens pas je het aantal gram aan totdat je op de gewenste bitterheid komt. Als er meerdere hopsoorten in het recept zijn pas de gewichten aan in verhouding tot het aandeel van de hopsoort.

Bedankt

Vergelijkbare Topics (7)

40330

Reacties: 2
Gelezen: 795

14015

Reacties: 39
Gelezen: 9626

25888

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 14
Gelezen: 3895

33464

Reacties: 51
Gelezen: 9003

768

Reacties: 23
Gelezen: 10140

44862

Gestart door Arne8

Reacties: 7
Gelezen: 990

24451

Reacties: 23
Gelezen: 8803

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.