Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Begin SG in BrouwHulp, voor of na het koken

Gestart door Mathijsz, 19-03-2017 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Mathijsz

Weet iemand of het aangegeven begin SG bij een recept in BrouwHulp het begin SG is voor het koken(na maischen) of na het koken?

Ik zit nu namelijk al zonder het spoelen op dat genoemde SG. Dit betekent dat ik niet meer met 8 liter kan spoelen, mijn SG zou dan dus nog gaan zakken. Tevens houd ik nu 8 liter minder wort over, als ik niet zou hoeven spoelen.

Martijn0172

Het begin SG onder het tabblad "recept" is het beoogd SG bij de start in je vergistingcontainer (dus na koken en koelen). Je SG voor het koken, te vinden onder het tabblad "metingen op de brouwdag" is lager. Dit gezien je tijdens de kook natuurlijk vocht verdampt.

Hay

Als je nu gaat spoelen zal inderdaad je sg zakken maar zoals Martijn al aangeeft door te koken verdampt er weer water en zal je sg stijgen.

Mathijsz

Bedankt voor jullie reacties, ik had al zo'n vermoeden dat het zo zou zitten maar twijfelde er ook aan om niet te spoelen. Mijn bier is gered! [emoji322]

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.