Vergisten met een zwaar over de datum zijnde gist (Wyeast)

Gestart door rajd, 18-03-2017 10:03 u

Vorige topic - Volgende topic

rajd

Sinds kort heb ik het brouwen weer opgepakt; in mijn koelkast lag nog een hele serie Wyeast smackpacks, allen flink over de datum. Maandag j.l. heb ik het jongste pack uit de koelkast gegrepen (een 2633 / Oktoberfest lager blend) en gesmackt. Vooral aan mezelf te bevestigen dat verouderde gist geen goed idee is. Dit pack is vervaardigd in september 2015. Wat blijkt? 3 dagen later stond de verpakking hartstikke bol! Dat had ik niet verwacht, de gist blijkt dus nog enigszins / voldoende vitaal te zijn.

Mijn vraag is als volgt: is het veilig om aan te nemen dat de gist voldoende vitaal is om te gebruiken zoals ik dit normaal ook zou doen? Of moet ik van een significant mindere vitaliteit uitgaan? Ik was voornemens om een wat lichter bier (een lager) te brouwen (laten we zeggen 5 a 6%) tegen een volume van max. 10l.

Ik ben benieuwd naar mijn kansen en jullie ervaringen in deze :)

rajd

Oh en voor de volledigheid: ik heb diverse korreligsten op voorraad, dus mocht de vloeibare gist niet starten dan kan ik alsnog de korrel toevoegen...

Esterenbrouw

Ik zou voor de voorzichtigheid een starter maken, want ik zie dat je voornemens bent een lager te brouwen,
dan heb je vitale en voldoende gist nodig!

rajd

goom

Omdat de gist nogal overtijd is, adviseer ik je een giststarter te maken.

Vergelijkbare Topics (7)

36596

Reacties: 5
Gelezen: 1638

21841

Reacties: 4
Gelezen: 2031

25592

Reacties: 15
Gelezen: 5565

1775

Gestart door hennie

Reacties: 7
Gelezen: 4381

14586

Gestart door DeDraak

Reacties: 41
Gelezen: 10914

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.