Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting van Pale mout suikers in Oatmeal stout -recept

Gestart door JOhtheo, 16-03-2017 11:42 u

Vorige topic - Volgende topic

JOhtheo

Dag,
Ik lees over een stout met 84% Pale ale mout.
Mijn vraag:
Pale ale mout is toch een broeimout (dus geen enzymen voor vergisting),
betekent dit dan dat alle suikers uit deze Pale mout onvergist in het bier blijven?
Of werken de enzymen uit de overige 16% vd stort op de Pale mout.

In de wiki staat dat je geen bier met een volledig Pale mout (broeimout) recept kunt maken,
hoeveel (hoe weinig) van een andere mout heb je tenminste nodig wil de vergisting 'normaal' verlopen,
of is dit niet hoe je er tegen aan moet kijken?

(hoe) de smaak van de in een recept verwerkte verschillende mouten mis ik een beetje,
zou voor mij briljant zijn als een (of meerdere) goeroes hier een paar recepten op deze manier zouden willen uiteenrafelen, en de afweging tussen meer of minder van een bepaalde moutsoort bespreken.

De smaakbijdrage van een pilsmout kan een ieder wel indenken, maar de smaakrichting van (een bepaalde hoeveelheid) tarwemout is interessant voor 'beginners, met de pale, de choko of een special B, en cara /carafa, etc. onderaan een recept.
Of is smaak in die zin te subjectief om er op die manier mee om te gaan.

groet, Johan

Gerb

Palemout is een basismout en hoewel deze minder enzymkracht bevat dan pilsmout, is er zeker wel 100% storting mogelijk. Raar dat dat in een wiki staat.

De smaken van mout is een goede vraag maar eigenlijk niet te beantwoorden. Ik vind dat tarwemout een weeige, licht moutige, granige smaak heeft, maar wat heb je er aan? Sommigen zullen zeggen dat je op mout moet kauwen om de smaak te bepalen, maar ik vind dat dit nooit echt de smaak in het bier benaderd. Natuurlijk kan je er wel enigszins uithalen of de mout karamellig, gebrand of andere smaken bezit. 

JOhtheo

Hier op de Wiki:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Mout
heb 'per ongeluk' een bier met Pale mout ipv Pils gebruikt.
Moet ik morgen bottelen, jij denkt dus dat dit geen onmogelijk bier wordt? Pak van mijn hart.

Over receptkeuze: keuze van een mout, en de hoeveelheid (waarom de gekozen hoeveelheid), als dat voor enkele (basis-) recepten zou worden gedaan (zodat alle soorten een keer geraakt zijn, en onder welke conditie bv Special B vv voor Choko-mout). levert dat een beginner veel 'praktijk' ervaring op. Door de afweging zie je hoe jullie dat afweegproces doen.

Dank voor nu, Johan

Gerb

Ik zie dat niet staan over pale mout, maar over ambermout
CiteerHierdoor is het niet mogelijk om enkel ambermout te gebruiken voor het brouwen.

Kijk eens op deze link voor hetgeen wat jij bedoelt.

JOhtheo

Jacques

Citaat van: JOhtheo op 16-03-2017  12:13 uMoet ik morgen bottelen, jij denkt dus dat dit geen onmogelijk bier wordt? Pak van mijn hart.

??? Sorry maar dit begrijp ik niet. Waarom moet je dit bier morgen bottelen?
Heb je het SG gemeten voor de vergisting en het SG dat het bier nu heeft.
Ik denk het niet. Want als je dat gedaan had, had je gezien dat je veel vergistbare suikers gekregen hebt.

Als je nog geen hydrometer of refractometer hebt schaf die dan zo snel mogelijk aan. Je kunt niet zonder!

JOhtheo

Open het vat zo min mogelijk.
Meet het altijd af aan de activiteit op het waterslot.
Weekje zonder activiteit + heb vandaag paar uurtjes beschikbaar.

Dan meet ik ook SG.
Jacques: jij was toch ook die kok, die op gevoel een boel beslist.
Daar kan ik me wel in vinden, vandaar dat ik los van techniek, die je nodig hebt,
en productkennis, op zoek ben naar de theorie achter het componeren van een recept.
Zoiets als muziek-theorie, maar dan voor bier.

Haagse Wouter

nembrionic

Citaat van: JOhtheo op 16-03-2017  12:13 uMoet ik morgen bottelen, jij denkt dus dat dit geen onmogelijk bier wordt? Pak van mijn hart.

Het antwoord op die vraag had je natuurlijk al heel goed zelf kunnen beoordelen door....te proeven  ;D
Het is JOUW bier, dus JOUW smaak die telt. Toch?

Verder is, zoals Jacques al aangeeft, meten altijd een goed idee.

nembrionic

Citaat van: JOhtheo op 17-03-2017  08:35 uJacques: jij was toch ook die kok, die op gevoel een boel beslist.
daar kan ik me wel in vinden, vandaar dat ik los van techniek, die je ndig hebt,
en productkennis, op zoek ben naar de theorie achter het componeren van een recept.
zoiets als muziek-theorie, maar dan voor bier.

Een recept kun je prima "op gevoel" maken.
Als kok werk je ook vaak op je gevoel. Maar als je een hele mooie rosbief wilt maken, dan wil je toch wel zekerheid en meet je de kerntemperatuur.  Tuurlijk kun je op gevoel en ervaring misschien wel inschaten hoe lang en hoe heet dat ding in de oven moet, maar de éne keer is het stuk vlees groter dan de andere keer. En ja, soms zul je precies goed zitten.  Maar soms slaat je rosbief door nadat je hem uit de oven hebt gehaald. 

Met bierbrouwen is het wezenlijk niet anders.

Meten is weten
Gissen is missen
Met ongeveer, bereik je meer (is mij ooit verteld :D )

Jacques

Citaat van: JOhtheo op 17-03-2017  08:35 uJacques: jij was toch ook die kok, die op gevoel een boel beslist.
Daar kan ik me wel in vinden, vandaar dat ik los van techniek, die je nodig hebt,
Zoiets als muziek-theorie, maar dan voor bier.

JOhtheo,
Ik ben geen kok van professie. Wel laat ik mij bij receptontwikkeling mij leiden door smaken en smaakervaringen.
Het ontwikkelen van een uniek recept heeft een belangrijke creatief aspect. Het helpt als je weet wat je grondstoffen doen. Want je kunt alleen spelen met je grondstoffen als je ze kent en weet wat je er van kunt verwachten. Dit leer je door heel veel te brouwen.

JOhtheo

Hej luitjes, dank allemaal voor je respons,
respect voor jullie geweldige site en aanwijzingen.

1.-Wiki over broeimout:
Broeimout (30-40 EBC) is een soort mout dat tijdens het ontkiemingsproces niet gekoeld wordt. Hierdoor loopt de temperatuur behoorlijk op, waardoor deze moutsoort niet altijd meer gedroogd hoeft te worden. Al tijdens het ontkiemingsproces kleurt dit mout donker door de hoge temperatuur. Ook wordt het meellichaam, dat het zetmeel en het eiwit bevat, grotendeels afgebroken. Tijdens het mouten gaan bovendien veel enzymen verloren, waardoor het niet mogelijk is met enkel broeimout bier te brouwen.

Wiki over Pale mout:
Pale mout (5-14 EBC) is een soort broeimout, en lijkt veel op pilsmout. Het wordt gebruikt voor het brouwen van ale zoals dat op de Britse eilanden veel gedronken wordt.

Vandaar dat ik de eigenschap van broeimout aan Pale mout koppelde.

2.-Mbt Jacques opm. betreffende het meten van SG:
Stel dat ik SG meet en ik suikers aantref, dan weet ik toch niet of dat vergistbare dan wel onvergistbare zijn? OF zie ik dat verkeerd? Terwijl, als het waterslot geen activiteit meer vertoont voor een dag of 5, weet ik dat ik qua vergisting niet veel meer hoef te verwachten.

3.-mbt receptuur -ontwikkeling:
kwam vanmorgen toevallig een vb tegen van wat ik bedoel met recept-ontwikkeling:
http://www.debierkaai.net/artikelen/milk-stout
mooi voorbeeld waarin je meeloopt in de overwegingen van de brouwer. heel leerzaam.
Onderdeel wat ik (nog) beetje mis op het forum, maar ik heb wellicht nog niet alle hoekjes ervan bezocht.

Ik blijf lezen, leren, struinen naar goede tips, en dank jullie voor de moeite mijn vragen te beantwoorden. Blijft een prachtig medium.
gr., Johan

Jacques

Citaat van: JOhtheo op 18-03-2017  10:03 u2.-Mbt Jacques opm. betreffende het meten van SG:
Stel dat ik SG meet en ik suikers aantref, dan weet ik toch niet of dat vergistbare dan wel onvergistbare zijn? OF zie ik dat verkeerd? Terwijl, als het waterslot geen activiteit meer vertoont voor een dag of 5, weet ik dat ik qua vergisting niet veel meer hoef te verwachten.

Door zowel aan het begin als aan het einde van de vergisting het SG te meten weet je hoeveel suikers vergist zijn. Aan de hand van deze waarden kun je het alcoholgehalte bepalen.

Het bepalen van het SG is essentieel om te weten wat er gebeurt is tijdens de vergisting. Je kunt door SG-metingen na de vergisting vaststellen of je kunt gaan bottelen of het toch beter is nog even te wachten.
Je kunt echt niet zonder een hydrometer of een refractometer!

JOhtheo

Op basis van het recept -artikel van de Bierkaai ga ik volgende week de milk stout proberen,
met wat pale-mout erbij nu ik weet dat die (toch gewoon) vergistbare suikers leveren.
En ik zal braaf SG's meten (dank Jacq.), alcohol berekenen en wellicht toch (mede) aan de hand van de activiteit aan het waterslot bepalen wanneer er gebotteld wordt.

Beetje eigenwijsheid brouw ik mee, in de hoop dat af te proeven aan het bier. Hopelijk in de positieve richting.

Ben eigenlijk (tot nog toe) enkel (zeer positief) verrast door de resultaten. (kinderhand wellicht)
proost! JOhan

Vergelijkbare Topics (7)

34599

Reacties: 27
Gelezen: 8602

12176

Reacties: 5
Gelezen: 2629

44435

Reacties: 1
Gelezen: 358

23124

Reacties: 23
Gelezen: 7736

22187

Reacties: 30
Gelezen: 14609

29890

Reacties: 8
Gelezen: 3521

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.