Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter te groot?

Gestart door Martijn0172, 16-03-2017 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Ik loop een beetje vast met het maken van mijn eerste giststarter (moutextract van SG 1040 en een puntje gistvoeding). Ik heb volgens BrouwHulp 235 miljard cellen nodig. Nu heb ik een giststarter gemaakt van 1 liter en deze 24 uur geroerd. Deze staat nu sinds vanochtend in de koelkast en morgen wilde ik een nieuwe trap starten van 1 liter of 2 liter. Wat respectievelijk 368 en 497 miljard cellen oplevert. Achteraf gezien te veel denk ik (ik ben kleuren blind en de rode kleur niet gezien). Zaterdagmiddag wil ik brouwen. Hoe kan ik dit het beste oplossen om zo vitaal mogelijke gist over te houden?

Brouwers

Zonder te weten wat de vitaliteit van de gist is, lijkt me dat je met de eerste 1 liter stap waarschijnlijk wel genoeg cellen hebt. Wat je kan doen is de starter dan koud laten staan tot zaterdag.
Je komt waarschijnlijk niet heel veel cellen tekort.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 16-03-2017  11:37 uWat je kan doen is de starter dan koud laten staan tot zaterdag.
Je komt waarschijnlijk niet heel veel cellen tekort.

Precies. Door de starter goed koud te houden beperk je de afname aan vitaliteit van de gist.

Martijn0172

Dank voor de tips. Besloten om een iets kleinere batch te brouwen, dan moet het volgens BrouwHulp goed komen. De starter staat nu bij 6 ºC.

nembrionic

Citaat van: Martijn0172 op 17-03-2017  09:28 uDank voor de tips. Besloten om een iets kleinere batch te brouwen, dan moet het volgens BrouwHulp goed komen. De starter staat nu bij 6 ºC.

Niet bang zijn en gewoon je normale volume brouwen. Dan start de vergisting misschien een paar uurtjes later. Soit.

Vergelijkbare Topics (7)

18388

Reacties: 52
Gelezen: 17962

25433

Reacties: 50
Gelezen: 19817

32953

Gestart door LeonR

Reacties: 6
Gelezen: 1527

6631

Reacties: 9
Gelezen: 3723

5030

Reacties: 14
Gelezen: 4958

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.