Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Controle recept (beginnersvraag)

Gestart door Benjamin515, 03-03-2017 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Benjamin515

Heren,

Heb op dit forum gelezen over Duvel recepten en ervaringen maar ik heb geen brouwervaring om ingrediënten of gist-lengtes en temperaturen op papier te koppelen aan een eindresultaat. Ik heb ook geen ervaring om variaties in recepten te interpreteren (behalve dan het resultaat van meer suiker toevoegen). Ik lees vaak dat het eindresultaat van Duvel recepten donkerder en zwaarder in alcohol is dan het origineel en het valt ook vaak op dat gistlengtes en temperaturen op de site van Duvel staan niet worden nageleefd, zoals gisten van 20 ºC tot 26 ºC en afkoelen naar -2 ºC voor het bottelen.       

Smaak boven kleur? Altijd, geen twijfel over mogelijk. Maar toch zou ik het wel fijn vinden als mijn Duvel bier ook echt blond/goud wordt.

Bijgevoegd is een Duvel recept die ik online heb gevonden. Ziet dit eruit alsof het eindresultaat onder de 9,5% blijft en blond/goud is? Ook hier geeft de schrijver al aan dat er in de hoeveelheid suiker iets niet klopt.

Dank,

Gr. Benjamin 

Walter1991

Er staat bottelen met 21 g suiker de liter. Dat gaat er fout. Daar zou ik eerder 7 gram de liter voor gebruiken. Verder geen gekke dingen gezien.

Benjamin515

Bedankt.

En als u dat zo leest over het afkoelen naar -2 voor het bottelen.. is er iemand hier die daar ervaring mee heeft?

Battum80

Beste Benjamin,

Als ik het goed begrijp ben je net met brouwen begonnen. Een bestaand bier klonen is best lastig en de kans is groot dat het niet smaakt als het origineel. Ik ga er even vanuit dat je nog niet of nauwelijks hebt gebrouwen. Als dit niet correct is mag je mijn berichtje vergeten. Ik zou je volgende stappen adviseren :

Lees verander water in bier
Installeer BrouwHulp
Maak een eenvoudig recept met 90%pilsmout, 10% suiker, maischen op 66 graden, Saaz als bitterhop en aromahop en vergist met en zakje korrelgist

Van je eerste brouwsels leer je het meest

Veel plezier

Benjamin515

Dat klopt inderdaad, ik heb nog nooit gebrouwen.

Bedankt voor uw advies, ik ga het lezen.

Gr. Benjamin

Vergelijkbare Topics (7)

28724

Reacties: 4
Gelezen: 2207

19770

Reacties: 8
Gelezen: 7143

42766

Reacties: 34
Gelezen: 3087

39087

Reacties: 34
Gelezen: 6229

35077

Reacties: 14
Gelezen: 3292

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.