Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat gebeurt er als je een vergistingsfles hermetisch afsluit?

Gestart door JBL, 17-02-2017 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Ontlploft de fles? Of stopt het vergistingsproces?

Jacques

Boem!

Voor de vergisting heeft de gist geen zuurstof nodig. Onder hele hoge druk stopt de vergisting Maar je fles is niet zo sterk dat deze de druk kan weerstaan.

JBL

Citaat van: Jacques op 17-02-2017  21:40 uBoem!

Voor de vergisting heeft de gist geen zuurstof nodig. Onder hele hoge druk stopt de vergisting Maar je fles is niet zo sterk dat deze de druk kan weerstaan.

Helder.
Ik vroeg dit omdat ik in navolging van jou een minibatch aan het maken ben: maïschen in een thermoskan, kort koken, vergisten in een literfles.
Omdat ik geen geschikte afsluiting met waterslot voorhanden had, heb ik de fles afgesloten met alufolie.
Na een duidelijke start van vergisting (witte vlekjes en schuim) leek dat niet goed door te gaan. Ik was even bang dat door de afsluiting het proces gestopt was, maar dat lijkt me met losjes geplaatst alufolie onwaarschijnlijk.
Ik zal het nog even aankijken en over een tijdje sg meten. Mogelijk gaat het vergistingsproces gestaag - maar visueel minder spectaculair - gewoon door.

Ik heb de minibatch gekoppeld aan een "grote" batch. Dus kleine hoeveelheid extra geschroot, en van overgebleven gist 1,2 gram gebruikt voor de minibatch.
Op deze manier heb ik weinig 'waste' en kan ik toch nieuwe combinaties uitproberen.
Ben benieuwd naar het resultaat straks...  :nut:

Jacques

Als je mnibrouwsels wilt vergisten is het hebben van meerdere watersloten en siliconenstoppen met een gat voor het waterslot wel handig...

Ze zijn voor weinig geld te koop bij onze leveranciers.
Er is zelfs een leverancier die heel snel levert.

JBL

Citaat van: Jacques op 17-02-2017  23:12 uAls je mnibrouwsels wilt vergisten is het hebben van meerdere watersloten en siliconenstoppen met een gat voor het waterslot wel handig...

Ze zijn voor weinig geld te koop bij onze leveranciers.
Er is zelfs een leverancier die heel snel levert.

Weet ik. Ik heb ze in bestelling staan, maar wilde dit toch al uitproberen.
Lijkt me dat het zo ook moet lukken.

seed7

Bij ~7 bar stopt de gisting. Dit principe wordt gebruikt om zoete jonge wijn of appelsap (Suessmost) te tappen. Doordat de druk bij de vergisting vlot oploopt heb je maar een % of 2 alcohol als de gist er mee stopt. Wel het vat op druk houden, gaat die omlaag dan gaat de gist weer verder. Je hebt er speciale fusten voor, Druckmostfässer,

Ingo

JBL

Citaat van: seed7 op 17-02-2017  23:28 uBij ~7 bar stopt de gisting. Dit principe wordt gebruikt om zoete jonge wijn of appelsap (Suessmost) te tappen. Doordat de druk bij de vergisting vlot oploopt heb je maar een % of 2 alcohol als de gist er mee stopt. Wel het vat op druk houden, gaat die omlaag dan gaat de gist weer verder. Je hebt er speciale fusten voor, Druckmostfässer,

Ingo

Helder, Ingo.
Een normale (bier-)fles trekt dat duidelijk niet. Dan wordt het inderdaad 'boem'.

Oscar

Citaat van: Jacques op 17-02-2017  21:40 uOnder hele hoge druk stopt de vergisting

Dat is meer dan 6 bar... :-X

seed7

Citaat van: JBL op 18-02-2017  10:21 uEen normale (bier-)fles trekt dat duidelijk niet. Dan wordt het inderdaad 'boem'.

Een gloednieuwe in perfecte staat wel, maar het gaat langs de kroonkurk lekken. Barstdruk van een bierflesje is ca. 7-8 bar, van een champagnefles ca. 12 bar. Desondanks zou ik het niet proberen :)

Overigens, op het Duitse forum heeft iemand het wel geprobeerd, flesjes voorzien van manometers en in een emmer met water gezet. Flesjes bleven heel, manometers niet, kromme naalden,

Ingo

RienP

Als de manometer kapot gaat, dan zegt dat ook wel iets over de kracht die erop staat  :nut:  ;D

Jacques

Citaat van: seed7 op 18-02-2017  10:33 uEen gloednieuwe in perfecte staat wel, maar het gaat langs de kroonkurk lekken. Barstdruk van een bierflesje is ca. 7-8 bar, van een champagnefles ca. 12 bar. Desondanks zou ik het niet proberen :)

Je kunt het inderdaad beter niet uitproberen. Heel wat keren is hier op het forum gemeld dat er flessen uit elkaar zijn gesprongen door een te hoge druk in de fles. Dat wil je niet hebben.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 18-02-2017  11:57 uJe kunt het inderdaad beter niet uitproberen. Heel wat keren is hier op het forum gemeld dat er flessen uit elkaar zijn gesprongen door een te hoge druk in de fles. Dat wil je niet hebben.
O ja kijk even naar dit nieuwsbericht van FOX (en zijn geen "alternative facts" of het geen "fake news>:D)

Vergelijkbare Topics (7)

19609

Reacties: 6
Gelezen: 3013

25-02-2012 18:43 u
door orangeloo
40193

Reacties: 17
Gelezen: 3036

24512

Reacties: 11
Gelezen: 6429

4029

Gestart door karinara

Reacties: 2
Gelezen: 2206

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.