Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips wat betreft bierproeverij

Gestart door Martijn0172, 16-02-2017 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Binnenkort is een vriend van mij jarig en heeft mij gevraagd een selectie te maken wat betreft bieren die geserveerd worden en er tegelijk iets over te vertellen. De bieren zijn al gekozen (gebaseerd op mijn favorieten). Ik zit alleen een beetje te twijfelen over de volgorde. Er is een stampottenbuffet dus in die zin niet heel er belangrijk voor de volgorde. Iemand die mee zou kunnen denken?

1. Vuur en vlam
2. Straffe hendrik wild 2015
3. St Bernardus Abt 12
4. Hopus Primeur 2016
5. Wilderen tripel kanunnik
6. Trabadour Magma special edition 2016 maris otter

Ik heb deze keuze gemaakt om vooral de hoppige soorten een beetje uit elkaar te halen.

RienP

Dit zijn allemaal vrij zware bieren als het op smaak aan komt. Op zich niks mis mee, maar misschien iets meer afwisseling. Anders wordt het misschien wat lastiger om de nuances van een bier te proeven. Persoonlijk zou ik er ook een wat lichter bier tussen zetten, zowel qua alcohol als qua smaak.

Underdike

Proeven in oplopend alcoholpercentage, bij gelijk percentage de lichtste kleur eerst... zo heb ik het geleerd (geldt ook voor wijnproeverijen).

Jacques

Citaat van: Underdike op 17-02-2017  08:16 uProeven in oplopend alcoholpercentage, bij gelijk percentage de lichtste kleur eerst... zo heb ik het geleerd (geldt ook voor wijnproeverijen).

De smaak van bier wordt door meer factoren bepaald dan door het alcoholgehalte...
Kijk ook naar het hoparoma, de hoeveelheid esters en donkere smaken uit mout om maar iets te noemen.

Underdike

Citaat van: Jacques op 17-02-2017  21:21 uDe smaak van bier wordt door meer factoren bepaald dan door het alcoholgehalte...
Kijk ook naar het hoparoma, de hoeveelheid esters en donkere smaken uit mout om maar iets te noemen.
Als je op meer dan 2 variabelen gaat sorteren, ben je bijna de hele tijd compromissen aan het sluiten.

Je moet een volgorde maken... Grofweg op alcohol en daarna bij ongeveer gelijke alcoholen op kleur selecteren werkte hier... We hebben hier wat proefavonden gedaan, kwam mooi uit zo  :weetniet:

Martijn0172

Het zijn inderdaad allemaal zware bieren, maar dat wordt vooral in onze vriendengroep gedronken. Er zullen degustatieglazen zijn voor de minder geoefende drinkers. Ik ga er morgen eens voor zitten en ik denk dat ik met de variabelen van het hopgehalte (smaak) en % rekening ga houden.

Bedankt voor het meedenken!

Jacques

Citaat van: Underdike op 17-02-2017  22:00 uAls je op meer dan 2 variabelen gaat sorteren, ben je bijna de hele tijd compromissen aan het sluiten.

Je moet een volgorde maken... Grofweg op alcohol en daarna bij ongeveer gelijke alcoholen op kleur selecteren werkte hier... We hebben hier wat proefavonden gedaan, kwam mooi uit zo  :weetniet:

Meestal heb je meer smaak bij een hoger alcoholgehalte. Maar het is geen wet van Meden en Perzen dat je van laag naar hoog moet gaan bij een bierproeverij. Bier heeft overigens veel meer smaken dan wijn...

Vergelijkbare Topics (7)

15945

Reacties: 30
Gelezen: 14543

41134

Reacties: 15
Gelezen: 5085

9392

Reacties: 32
Gelezen: 9019

01-06-2008 00:53 u
door oranjeboombiertje
13067

Gestart door EBC

Reacties: 41
Gelezen: 30120

12171

Reacties: 58
Gelezen: 25938

44634

Reacties: 18
Gelezen: 4380

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.