Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zelfde wort, ander gist, zelfde temperatuur: resultaat: ander SG?

Gestart door CJK, 02-03-2017 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

CJK

Gents,

Ik heb een tripel gebrouwen. Ik heb 20 liter wort in 4 batches opgedeeld. Vier gisten gebruikt om de smaak eens te vergelijken:
•   Fermentis biergist S-33
•   Lallemand abbey
•   Fermentis Safbrew T-58
•   Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel

Na drie weken vergisten en het stil komen te liggen van de watersloten komen de volgende SG waarden naar voren:
S-33 - 1019
LA – 1013
F-58 - 1018
Mangrove - 1008

Heeft iemand dezelfde soort ervaring? Waarom blijft die Fermentis met zijn suikers zitten? Of wat gebeurt hier?

Just wondering. Het bier smaakt prima, dus dat is het probleem niet.

Groet,
Cris

marc0871

De ene giststam is de andere niet.
De een zal meer, verschillende suikers eten dan de andere.

Jeukstaardt

Citaat van: marc0871 op 02-03-2017  22:45 uDe ene giststam is de andere niet.
De een zal meer, verschillende suikers eten dan de andere.

Precies. Verschil in de vergistingsgraad van de gist(en).

Oscar

Citaat van: CJK op 02-03-2017  22:25 uHeeft iemand dezelfde soort ervaring? Waarom blijft die Fermentis met zijn suikers zitten? Of wat gebeurt hier?

Denk niet waarom, maar neem dit aan en zie het als een leermoment. Door logisch te redeneren weet je dan wel dat de ene gist niet de andere is. Ook de smaak zal per batch verschillend zijn. Leuke les dit soort experimentjes... :brouwen:

Jacques

Citaat van: CJK op 02-03-2017  22:25 uGents,

Ik heb een tripel gebrouwen. Ik heb 20 liter wort in 4 batches opgedeeld. Vier gisten gebruikt om de smaak eens te vergelijken:
•   Fermentis biergist S-33
•   Lallemand abbey
•   Fermentis Safbrew T-58
•   Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel

Na drie weken vergisten en het stil komen te liggen van de watersloten komen de volgende SG waarden naar voren:
S-33 - 1019
LA – 1013
F-58 - 1018
Mangrove - 1008

Heeft iemand dezelfde soort ervaring? Waarom blijft die Fermentis met zijn suikers zitten? Of wat gebeurt hier?

Just wondering. Het bier smaakt prima, dus dat is het probleem niet.

Groet,
Cris

Allereerst welkom op dit forum.

[zeurmodus aan]
Waarom spreek je in het Engels de heren aan? Dit is een Nederlandstalig forum en er zijn ook dames lid van dit forum.
[zeurmodus uit]

Elke gist heeft zijn eigen vergistingsgraad. Heeft alles te maken met de mogelijkheid die een gist heeft om grotere suikers te vergisten. Dit is genetisch bepaald.

Het is heel goed te weten wat de vergistingsgraad is van een gist. Maar ook wat de alcoholtolerantie is van een gist.
Heb je de bieren ook geproefd? De smaak van een bier wordt namelijk voor een belangrijk deel bepaald door de gebruikte gist. Daarom zijn tests zoals jij gedaan hebt heel erg leerzaam.

CJK

;) Dank voor de zeurhint. Mijn ega is een bekwaam proever met een zeer verfijnde smaak. Niets verkeerd mee bedoeld! Enne Engels.. .tja. haha so what  :).

Dank voor de snelle reactie. Erg leuk en verhelderend.

Verder is dit wel de eerste vraag, maar ik heb al erg veel gehad aan bestande informatie op het forum.

Ik heb de batches inderdaad gemaakt om de verschillen te proeven. De volgende batch Fermentis S33 staat in de koelkast. Die kwam qua smaak het beste uit deze test. Daar wil ik drie varianten koudhoppen aangaan. Ik heb nog wat Cascade in de vriezer die daar wellicht een mooie rol in kan spelen.

Wat de smaak doet:

•   Fermentis biergist S-33: geen uitgesproken smaken. Gewoon een prettig drinkbare trpel
•   Lallemand abbey: tikje banaan. weinig bitter er in
•   Fermentis Safbrew T-58: duidelijk bitterder dan de S-33. De S-33 krijgt daarom de voorkeur voor de volgende tripel
•   Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel: Bitter stevig bier. Ook hier wil ik wel meer mee. Iets bitterheid er uit halen en meer geur toevoegen om het bier compleet te krijgen!

Half vorig jaar heb ik hetzelfde wort gemaakt maar een vloeibaar gist gebruikt (Wyeast 1214 Belgian Abbey). Daar heb ik nog twee flesjes van. Ik ben erg benieuwd naar het vergelijk met de vier bovengenoemde bieren nu.

Groet,
Cris

Mike101

P3SM

Op welke temperatuur heb je vergist?

De vergistingstemperatuur maakt namelijk een hoop uit in het uiteindelijke smaakprofiel!

CJK

Citaat van: Mike101 op 03-03-2017  08:20 uWat was het start sg?
1070

CJK

Citaat van: P3SM op 03-03-2017  10:25 uOp welke temperatuur heb je vergist?

De vergistingstemperatuur maakt namelijk een hoop uit in het uiteindelijke smaakprofiel!
18 graden

Vergelijkbare Topics (7)

28395

Reacties: 22
Gelezen: 9239

24150

Reacties: 3
Gelezen: 2236

19636

Reacties: 10
Gelezen: 2893

13028

Reacties: 7
Gelezen: 3338

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.