Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisting/lagering in hetzelfde gistvat

Gestart door BramvH, 14-02-2017 10:16 u

Vorige topic - Volgende topic

BramvH

Goedemorgen mede hobbybrouwers,

Mijn naam is Bram en ik ben na veel uren besteed te hebben op dit forum ook begonnen met mijn eerste blikbrouwsel.
Alle startersapparatuur in huis gehaald inclusief een extra hermetisch afsluitbaar gistvat. (Geen mandfles aanwezig)

Ik heb besloten om de nagisting in hetzelfde gistvat te doen als de hoofdgisting. Echter heb ik hier een vraag over, wanneer weet ik wanneer de nagisting is begonnen? Dit is mij nog niet volledig duidelijk geworden na het lezen van de verschillende topics op het forum.

Mijn situatie:
Brewferm Tripel pakket volgens de blikbrouw cursus van dit forum gemaakt. De hoofdgisting heeft plaatsgevonden in het hermetisch afsluitbare gistvat met cilindrische waterslot bij een constante temperatuur van +- 20 graden. Na ongeveer 6 uur begon het waterslot al te pruttelen en begon de hoofdgisting op gang te komen. Inmiddels 6 dagen later is er via de buitenkant van het vat een flinke schuimlaag te zien op het jongbier. Daarnaast vertoont het cilindrische waterslot significant minder activiteit als voorheen. Ik schat dat de deksel een paar keer per uur "plopt" en er nog wat koolzuur ontsnapt.

Om terug te komen op mijn vraag: Ik wil de nagisting in hetzelfde vat doen, en heb hierover gelezen dat het dan verstandig is het gistvat net wat kouder weg te zetten (+- 18 graden), klopt dit?
En wanneer mag ik nu 'concluderen' dat de hoofdgisting ten einde is gekomen?

Voel je vrij om te reageren,

Met vriendelijke groet,
Bram

Walter1991

Citaat van: BramvH op 14-02-2017  10:16 uGoedemorgen mede hobbybrouwers,

Mijn naam is Bram en ik ben na veel uren besteed te hebben op dit forum ook begonnen met mijn eerste blikbrouwsel.
Alle startersapparatuur in huis gehaald inclusief een extra hermetisch afsluitbaar gistvat. (Geen mandfles aanwezig)

Ik heb besloten om de nagisting in hetzelfde gistvat te doen als de hoofdgisting. Echter heb ik hier een vraag over, wanneer weet ik wanneer de nagisting is begonnen? Dit is mij nog niet volledig duidelijk geworden na het lezen van de verschillende topics op het forum.

Mijn situatie:
Brewferm Tripel pakket volgens de blikbrouw cursus van dit forum gemaakt. De hoofdgisting heeft plaatsgevonden in het hermetisch afsluitbare gistvat met cilindrische waterslot bij een constante temperatuur van +- 20 graden. Na ongeveer 6 uur begon het waterslot al te pruttelen en begon de hoofdgisting op gang te komen. Inmiddels 6 dagen later is er via de buitenkant van het vat een flinke schuimlaag te zien op het jongbier. Daarnaast vertoont het cilindrische waterslot significant minder activiteit als voorheen. Ik schat dat de deksel een paar keer per uur "plopt" en er nog wat koolzuur ontsnapt.

Om terug te komen op mijn vraag: Ik wil de nagisting in hetzelfde vat doen, en heb hierover gelezen dat het dan verstandig is het gistvat net wat kouder weg te zetten (+- 18 graden), klopt dit?
En wanneer mag ik nu 'concluderen' dat de hoofdgisting ten einde is gekomen?

Voel je vrij om te reageren,

Met vriendelijke groet,
Bram

Ik houd meestal aan dat wanneer het waterslot minder pruttelt en wanneer de schuimlaag inzakt dat de hoofdvergisting afgelopen is.

Nagisten op lagere temperatuur kan... hoeft niet.

EBC

Die 18 °C is niet verstandig. Beter de temperatuur gelijk houden, of zelfs iets verhogen.

Dukmans

Met één plopje per minuut vond ik het drie weken geleden tijd om te bottelen. Dat is prima verlopen. Vanaf één week na botteling al heerlijk drinkbaar.  Vanaf deze week plakt het gist ook al mooi aan de bodem.
Beginnersgeluk vermoed ik  :)

BramvH

Citaat van: Dukmans op 14-02-2017  14:25 uMet één plopje per minuut vond ik het drie weken geleden tijd om te bottelen. Dat is prima verlopen.

Wat bedoel je hier precies mee Dukmans? Of heb je het hier over je eigen brouwsel?

Dukmans

Hallo Bram,

Ik bedoel dat er prima gebotteld kan worden als de vergisting zover terug is gelopen dat er nog maar enkele plopjes per uur zijn. Ik doe dit gewoon warm. Met andere woorden: de navergisting is volgens mij bij jou voltooid. Je kunt het gist proberen te laten neerslaan door een koude omgeving, maar dat gist heb je toch weer nodig voor de hergisting op fles. Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.
Groet, Martijn

BramvH

Citaat van: Dukmans op 14-02-2017  16:46 uHallo Bram,

Ik bedoel dat er prima gebotteld kan worden als de vergisting zover terug is gelopen dat er nog maar enkele plopjes per uur zijn. Ik doe dit gewoon warm. Met andere woorden: de navergisting is volgens mij bij jou voltooid. Je kunt het gist proberen te laten neerslaan door een koude omgeving, maar dat gist heb je toch weer nodig voor de hergisting op fles. Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.
Groet, Martijn

Dag Martijn,

Dank voor je bericht, dit is al een stuk duidelijker!
Echter roept dit bij mij wel een nieuw vraagstuk op: De hoofd + nagisting kunnen nu na 6 dagen toch nog niet klaar zijn?
In verschillende topics lees ik namelijk over nagistingingstermijnen van 2-3 weken.

Of denk jij hier anders over?

Groet, Bram

Jeukstaardt

Ik zou zelf niet teveel vertrouwen op de plopjes van je waterslot. Beter is het om een meting van je SG te doen; is deze 3 dagen stabiel kun je bottelen, zo niet: wachten.
Je zou potentieel een slepende vergisting kunnen hebben en als je dan te vroeg bottelt met hergisting op fles loop je het risico op gushers of zelfs bommen.
De hoofdgisting gaat over in de nagisting met verminderde waterslot activiteit. Kouder dan de hoofdgistingstemperatuur zou ik het niet zetten, hetzelfde of zoals EBC aangeeft, liefst iets warmer. Je moet de gist het zo makkelijk mogelijk maken alle vergistbare suikers te vergisten. Door kou gaat je gist 'slapen' (zakt uit, slaat neer) ook als er nog vergistbare suikers voorhanden zijn. Als je dan suiker gaat toevoegen voor hergisting op fles en de boel weer warmer zet gaat je gist vrolijk weer verder met de vergistbare suikers te verorberen. En dat kan wel eens verkeerd uitpakken.
Mijn moraal: geen plopjes, maar SG meten.

Succes!

BramvH

Citaat van: Jeukstaardt op 14-02-2017  18:24 uIk zou zelf niet teveel vertrouwen op de plopjes van je waterslot. Beter is het om een meting van je SG te doen; is deze 3 dagen stabiel kun je bottelen, zo niet: wachten.
Je zou potentieel een slepende vergisting kunnen hebben en als je dan te vroeg bottelt met hergisting op fles loop je het risico op gushers of zelfs bommen.
De hoofdgisting gaat over in de nagisting met verminderde waterslot activiteit. Kouder dan de hoofdgistingstemperatuur zou ik het niet zetten, hetzelfde of zoals EBC aangeeft, liefst iets warmer. Je moet de gist het zo makkelijk mogelijk maken alle vergistbare suikers te vergisten. Door kou gaat je gist 'slapen' (zakt uit, slaat neer) ook als er nog vergistbare suikers voorhanden zijn. Als je dan suiker gaat toevoegen voor hergisting op fles en de boel weer warmer zet gaat je gist vrolijk weer verder met de vergistbare suikers te verorberen. En dat kan wel eens verkeerd uitpakken.
Mijn moraal: geen plopjes, maar SG meten.

Succes!

Dank voor het duidelijke bericht!
Ik ga mijn SG gehalte meten, nog een vraag: Is het mogelijk/de bedoeling om het monster na 3 dagen nogmaals te meten, of is het de bedoeling om na 3 dagen nogmaals een monster te nemen en hiervan het SG gehalte te meten?

joenedu

Citaat van: BramvH op 15-02-2017  15:59 uDank voor het duidelijke bericht!
Ik ga mijn SG gehalte meten, nog een vraag: Is het mogelijk/de bedoeling om het monster na 3 dagen nogmaals te meten, of is het de bedoeling om na 3 dagen nogmaals een monster te nemen en hiervan het SG gehalte te meten?

Het lijkt zonde van het bier, maar je moet een nieuw monster nemen...

Jeukstaardt

Citaat van: joenedu op 15-02-2017  16:37 uHet lijkt zonde van het bier, maar je moet een nieuw monster nemen...

Inderdaad, maar dat 1e monster drink je op natuurlijk ;)

joenedu

Citaat van: Jeukstaardt op 15-02-2017  16:58 uInderdaad, maar dat 1e monster drink je op natuurlijk ;)
Vanzelfsprekend  ;D

Jacques

Citaat van: BramvH op 14-02-2017  18:19 uEchter roept dit bij mij wel een nieuw vraagstuk op: De hoofd + nagisting kunnen nu na 6 dagen toch nog niet klaar zijn?
In verschillende topics lees ik namelijk over nagistingingstermijnen van 2-3 weken.

Hoofd- en nagisting kunnen zeker binnen 6 dagen klaar zijn. De snelheid van vergisten is vooral afhankelijk van de hoeveelheid gist en de temperatuur. Als er nagenoeg geen werking meer is van het waterslot is de vergisting voorbij. Als je het bier langer laat staan is er geen sprake van nagisting maar van lageren.

Bij mij wordt het merendeel van de bieren die ik brouw binnen 14 dagen gebotteld.

Adbrouwt

Mijn bieren laat ik bijna altijd 3 weken gisten. Meestal is er dan weinig activiteit in het waterslot en er zijn geen schuim eilandjes meer. Is dan de sg naar mijn zin dan bottelen anders gaat er een beetje suiker bij en verder gisten.

Johannesdeloper

Citaat van: Adbrouwt op 17-02-2017  07:29 uMijn bieren laat ik bijna altijd 3 weken gisten. Meestal is er dan weinig activiteit in het waterslot en er zijn geen schuim eilandjes meer. Is dan de sg naar mijn zin dan bottelen anders gaat er een beetje suiker bij en verder gisten.
Hoi Ad,
Heb jij de ervaring dat de gist dan weer de suikers uit het bier gaat oppakken, nadat de toegevoegde suikers zijn verbruikt?
Laatst heb ik wat suiker na het overhevelen toegevoegd, om een CO2 bed te laten vormen.
Daarna is er in 2 weken niet meer dat 1 puntje van het SG afgegaan. Kennelijk kon de gist niks meer met de suikers die nog in het wort zaten.

Adbrouwt

Citaat van: Johannesdeloper op 17-02-2017  09:14 uHoi Ad,
Heb jij de ervaring dat de gist dan weer de suikers uit het bier gaat oppakken, nadat de toegevoegde suikers zijn verbruikt?
Laatst heb ik wat suiker na het overhevelen toegevoegd, om een CO2 bed te laten vormen.
Daarna is er in 2 weken niet meer dat 1 puntje van het SG afgegaan. Kennelijk kon de gist niks meer met de suikers die nog in het wort zaten.
Mijn idee is dat de slapende gist actief wordt van de suiker en misschien ook gaat beginnen aan de andere suikers. Die keer dat ik het gedaan hebben ging er ook enkele sg punten af.  Maar toppers worden deze bieren niet. Maar de kans op bier bommen wordt ook wat kleiner.

BramvH

Citaat van: Jacques op 16-02-2017  23:47 uHoofd- en nagisting kunnen zeker binnen 6 dagen klaar zijn. De snelheid van vergisten is vooral afhankelijk van de hoeveelheid gist en de temperatuur. Als er nagenoeg geen werking meer is van het waterslot is de vergisting voorbij. Als je het bier langer laat staan is er geen sprake van nagisting maar van lageren.

Bij mij wordt het merendeel van de bieren die ik brouw binnen 14 dagen gebotteld.

Dank voor je reactie Jacques, ik kom erachter dat nagisten en lageren dus niet hetzelfde is. Kun je mij (of anderen) het verschil uitleggen?

Ik ga zondag (gisting dag 11) het SG meten en dan na 3 dagen nogmaals. Wanneer het SG niet gedaald is ga ik bottelen.

Groet, Bram

Adbrouwt

Citaat van: BramvH op 17-02-2017  10:21 uIk ga zondag (gisting dag 11) het SG meten en dan na 3 dagen nogmaals. Wanneer het SG niet gedaald is ga ik bottelen.
Probeer zo min mogelijk je gist vat open te maken. Iedere maal dat je hem opend loop je weer een risico op infecties en oxidatie.

BramvH

Citaat van: Adbrouwt op 17-02-2017  10:37 uProbeer zo min mogelijk je gist vat open te maken. Iedere maal dat je hem opend loop je weer een risico op infecties en oxidatie.

Sinds de start van de vergisting is het vat nog niet open geweest, mijn inziens is dit ook niet nodig voor het nemen van een monster. Kan dit niet gewoon via het aftap kraantje?

Adbrouwt

Citaat van: BramvH op 17-02-2017  10:44 uSinds de start van de vergisting is het vat nog niet open geweest, mijn inziens is dit ook niet nodig voor het nemen van een monster. Kan dit niet gewoon via het aftap kraantje?
Kan via het kraantje maar naar afloop heel goed ontsmetten. Het kraantje is het zwakke punt in het gistvat. Daarom heb ik geen kraantje maar als je hem gebruikt heel goed desinfecteren.

Jacques

Citaat van: BramvH op 17-02-2017  10:21 uDank voor je reactie Jacques, ik kom erachter dat nagisten en lageren dus niet hetzelfde is. Kun je mij (of anderen) het verschil uitleggen?

Voor nagisting moet er sprake zijn van vergisting. De hoofdgisting is de gisting waarbij makkelijk vergistbare suikers vergist worden. Je hebt dan een heel heftige vergisting. Geleidelijk gaat de hoofdgisting over in de nagisting. Zodra er geen vergisting meer is spreek je van lageren.
Veel hobbybrouwers gaan er van uit dat zij bepalen wanneer de nagisting begint door over te hevelen. Het is echter niet de brouwer maar de gist die bepaalt wanneer de nagisting begint. Vaak wordt er overgeheveld terwijl er geen vergisting meer is. Dat kun je beter niet doen omdat je op die manier een risico loopt op oxidatie. Het in zo'n geval beter om niet te lang te wachten met bottelen. Dat kun je doen als het bier wat helderder wordt. Een kraantje is dan wel handig...

Vergelijkbare Topics (7)

25130

Reacties: 20
Gelezen: 5512

16257

Reacties: 9
Gelezen: 3896

43811

Reacties: 14
Gelezen: 1403

27815

Reacties: 22
Gelezen: 9111

21841

Reacties: 4
Gelezen: 2033

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.