Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nauwkeurigheid SG-meting

Gestart door mrbassman1974, 22-01-2017 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

mrbassman1974

Hallo allemaal,

Ik ben een absolute beginner op het gebied van thuis brouwen en en heb een bijpassend vraag  ::)

Ik ben bezig met mijn eerste brouwsel (uit concentraat, je moet ergens mee beginnen :) ) en zit aan het einde van mijn hoofdgisting van een batch blond bier. Nu moet ik volgens de instructies die ik gehad heb een einddichtheid hebben van 1006. Ik heb nu gemeten met een hydrometer en ik zit na 8 dagen op een een SG van ongeveer 1015.
Nou weet ik niet hoe nauwkeurig de meting met de hydrometer is en hoe nauw de voorgeschreven einddichtheid van 1006 komt. Is het noodzakelijk om nog even door te laten gisten voordat ik het jonge bier ga bottelen en na ga laten gisten op de fles? Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment de aanwezige suikers allemaal vergist zijn en dat het SG niet of nauwelijks meer daalt.

Ik vraag dit omdat ik gisteren ongeveer dezelfde waarde gemeten heb.

Wie kan me op weg helpen? Alvast bedankt!

Danny

Ivok

Heb me die vraag ook al vaker gesteld. Ik ga er maar van uit dat ze redelijk nauwkeurig zijn, althans voor hobby gebruik.
In ieder geval waar het water en suikeroplossingen betreft doen ze het redelijk goed.

Neem zelf eens proef op de som.
Zorg wel dat je oplossingen allemaal de zelfde temperatuur hebben.

Ik heb zo'n hydrometer met 3 schaalverdeling
Sg
Pot alcohol
en suiker g/liter

Water hoort 1000 te zijn en maak een aantal suiker oplossingen met verschillende hoeveelheden suiker.
Beetje nauwkeurig afwegen en dan meten...

Daar alcohol een lager sg heeft dan water en suikeroplossingen, zal je eerder iets te laag dan te hoog uitkomen...
Misschien eens leuk om dat ook te meten. 5 of 10 procent alcohol erbij mikken en de invloed op het sg gemeten met de hydrometer bekijken

Brouwers