Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nauwkeurigheid SG-meting

Gestart door mrbassman1974, 22-01-2017 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

mrbassman1974

Hallo allemaal,

Ik ben een absolute beginner op het gebied van thuis brouwen en en heb een bijpassend vraag  ::)

Ik ben bezig met mijn eerste brouwsel (uit concentraat, je moet ergens mee beginnen :) ) en zit aan het einde van mijn hoofdgisting van een batch blond bier. Nu moet ik volgens de instructies die ik gehad heb een einddichtheid hebben van 1006. Ik heb nu gemeten met een hydrometer en ik zit na 8 dagen op een een SG van ongeveer 1015.
Nou weet ik niet hoe nauwkeurig de meting met de hydrometer is en hoe nauw de voorgeschreven einddichtheid van 1006 komt. Is het noodzakelijk om nog even door te laten gisten voordat ik het jonge bier ga bottelen en na ga laten gisten op de fles? Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment de aanwezige suikers allemaal vergist zijn en dat het SG niet of nauwelijks meer daalt.

Ik vraag dit omdat ik gisteren ongeveer dezelfde waarde gemeten heb.

Wie kan me op weg helpen? Alvast bedankt!

Danny

Ivok

Heb me die vraag ook al vaker gesteld. Ik ga er maar van uit dat ze redelijk nauwkeurig zijn, althans voor hobby gebruik.
In ieder geval waar het water en suikeroplossingen betreft doen ze het redelijk goed.

Neem zelf eens proef op de som.
Zorg wel dat je oplossingen allemaal de zelfde temperatuur hebben.

Ik heb zo'n hydrometer met 3 schaalverdeling
Sg
Pot alcohol
en suiker g/liter

Water hoort 1000 te zijn en maak een aantal suiker oplossingen met verschillende hoeveelheden suiker.
Beetje nauwkeurig afwegen en dan meten...

Daar alcohol een lager sg heeft dan water en suikeroplossingen, zal je eerder iets te laag dan te hoog uitkomen...
Misschien eens leuk om dat ook te meten. 5 of 10 procent alcohol erbij mikken en de invloed op het sg gemeten met de hydrometer bekijken

Brouwers

Misschien moet je de gist eerst vertellen dat het zich niet aan de gebruiksaanwijzing houdt. Is altijd vervelend dat gist zo slecht kan lezen ;)
Maar even serieus, hydrometers zijn nauwkeurig genoeg. Je zou het kunnen controleren door dichtheid van water te meten van 20 graden, dan moet hij 1.000 aangeven.
8 dagen om te bottelen is vrij kort. Waarschijnlijk is het wel uitgegist, te zien aan de activiteit in het waterslot, maar de gist ruimt ook nog andere stofjes op. Ook zal er nog veel gist in suspensie zittten, door wat langer te wachten zakt deze uit. Ik zou het gewoon nog een klein week geven. Ik hanteer meestal 2-3 weken voordat ik ga bottelen. Voorwaarde is wel dat er geen activiteit is in het waterslot.

goom

Vuistregel voor meetmethoden is 5%

Echter als je de meet condities goed kunt controleren kan je zeker een nauwkeurigheid bereiken van 1%

mrbassman1974

@Brouwers
Bedankt, ik zal effe in mijn gistvat schreeuwen  8)

Maar inderdaad, even serieus. Ik zei al het is mijn eerste brouwsel dus ik weet, afgezien van de info die er met het concentraat meekwam, nog niet zo heel veel dus moet ergens vanuit gaan. De opgegeven waardes kloppen sowieso niet helemaal dus een afwijking vind ik niet vreemd. Dat jij zegt dat ik de gisting rustig nog een week kan laten staan is wel nieuw en staat nergens beschreven dus das zeker een handig stukje info. Misschien heb ik het mis maar het lijkt mij dat uiteindelijk alle suikers verbruikt zijn door het gist en dat de waardes dan niet meer veranderen en dat er pas weer verder gegist kan worden op de fles (in dit geval) na toevoeging van extra suiker. Dat maakt het dan allemaal wel logisch.

Klopt mijn redenering?

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 22-01-2017  19:19 uMisschien heb ik het mis maar het lijkt mij dat uiteindelijk alle suikers verbruikt zijn door het gist en dat de waardes dan niet meer veranderen en dat er pas weer verder gegist kan worden op de fles (in dit geval) na toevoeging van extra suiker. Dat maakt het dan allemaal wel logisch.

Klopt mijn redenering?

Klopt helemaal. Om te zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan moeten eerst alle vergistbare suikers zijn omgezet voordat je gaat bottelen.

Neetje

Citaat van: mrbassman1974 op 22-01-2017  19:19 u...
Dat jij zegt dat ik de gisting rustig nog een week kan laten staan is wel nieuw en staat nergens beschreven dus das zeker een handig stukje info.
...

Eventueel nog enkele graden verhogen zodat de gist zijn werk goed af kan maken

mrbassman1974

Bedankt allemaal!

Ik laat mijn brouwseltje nog een paar dagen staan!  :)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.