Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen wordt vrij helder

Gestart door BVG, 18-01-2017 21:42 u

Vorige topic - Volgende topic

BVG

Ik heb zondag 15/1 men tweede brouwseltje gebotteld, een weizen.
Volgens de handleiding van Brouwland moeten deze flessen een weekje kamertemperatuur hebben en daarna gaan de flessen een dikke maand de kelder in.
Door mijn grote curiositeit houd ik een van de flesjes af en toe tegen het licht om te kijken wat er gebeurt. (ik weet dat licht niet goed is, daarom houd ik het bij 1 fles)
Nu viel mij op dat het biertje al vrij helder was, wat niet echt de bedoeling is van weizen.
is het verstandig om de flesjes af en toe om te draaien?

Henielma

Een Weizen trekt meestal helder na een paar weken. Dit los je op door aan het eind van het inschenken met het laatste restje bier het residu (gist) los te walsen van de bodem en dit mee te schenken in het glas. Zorg dat je een glas hebt waar de hele fles in 1 keer in kan.

Neetje

Als beginnende brouwer niet teveel kijken naar bijzaken als kleur enz.
Eerst het brouwproces - brouwen van een goed biertje.

Ook echte weizenbieren worden na een tijdje helder.
Een goede barkeeper zal een fles weizenbier altijd op zijn kop draaien voordat deze geopend wordt, zodat het bier troebel is.

Jacques

Citaat van: BVG op 18-01-2017  21:42 uIk heb zondag 15/1 men tweede brouwseltje gebotteld, een weizen.
Volgens de handleiding van Brouwland moeten deze flessen een weekje kamertemperatuur hebben en daarna gaan de flessen een dikke maand de kelder in.

Even een opmerking naar aanleiding van de tekst van de handleiding.
Zet de flessen niet te snel koud weg. Controleer altijd eerst dat het bier voldoende koolzuur heeft voordat je het koeler wegzet. Die controle is simpel: flesje openen en uitschenken.  :proost:

GeBaxke

Citaat van: Neetje op 18-01-2017  22:22 uOok echte weizenbieren worden na een tijdje helder.
Een goede barkeeper zal een fles weizenbier altijd op zijn kop draaien voordat deze geopend wordt, zodat het bier troebel is.

Helemaal mee eens!

hans_nwk

Citaat van: Neetje op 18-01-2017  22:22 uEen goede barkeeper zal een fles weizenbier altijd op zijn kop draaien voordat deze geopend wordt, zodat het bier troebel is.
In Duitsland en Zwitserland heb ik dat niet gezien, daar walsen ze als het flesje bijna leeg is om alle gist mee te krijgen en schenken dan dat restje uit.

Zelfde resultaat natuurlijk.

Groet,
Hans

DLB

CiteerZelfde resultaat natuurlijk.

Inderdaad. Een waanzinnig biertje  :proost:

Gerlachus

Citaat van: Jacques op 18-01-2017  22:58 uEven een opmerking naar aanleiding van de tekst van de handleiding.
Zet de flessen niet te snel koud weg. Controleer altijd eerst dat het bier voldoende koolzuur heeft voordat je het koeler wegzet. Die controle is simpel: flesje openen en uitschenken.  :proost:

En daarna opdrinken omdat het verrukkelijk smaakt.  :P

nico.derks

Een Weizen/Tarwebier moet je vrijwel niet lageren maar jong drinken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.