Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

pH meter vs pH strips

Gestart door Barreltje, 15-01-2017 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Barreltje

Gezien de pH strips soms best hard kunnen gaan en de nauwkeurigheid naar zeggen best wel eens te wensen over laat nu een pH meter gekocht.
Bij phmeter.eu heb ik de pH meter PRO onlangs ontvangen.
Vandaag met behulp van pH vloeistof gekalibreerd.

Tevens bij de drogist KCl poeder gehaald om hiervan bewaarvloeistof te maken welke veel goedkoper is als deze kant en klaar aan te schaffen.
Bedankt voor de tips bij dit mooie forum!

Vandaag even een testje gedaan...

Voorheen meet ik met pH strips van de Brouwmarkt met een waarde van 1~12 voor de ruwe waarde en 3.8~5.5 voor de fijne aflezing.
Hier kwam ik uit op een gemiddelde waarde van tegen de 6 pH van het kraanwater (Duinwater). Aangenomen begin 5.9 pH van het kraanwater.
Tijdens het brouwen van redelijk donkere bieren kwam ik met de andere strips uit op gemiddeld van 5.4 pH.

Nu dacht ik vandaag eerst dat de meter die ik heb aangeschaft niet geheel goed werkte, maar niets blijkt minder waar.
Zelfs nog een nieuwe pH kalibratie vloeistof gemaakt van 4.01 omdat ik eerst twijfelde of de eerst gemaakte wel goed was.
Tijdens het meten van de pH waarde van het kraanwater had ik een pH van 8.4 en niet rond de 6!
Na diversen metingen en aanzuren van kraanwater met melkzuur kwam ik er achter dat met mijn meter niets aan de hand is.
De pH strips met waarde van 3.8~5.5 bleken redelijk in orde. Maar de pH strips van 1~12 compleet waardeloos!

Na het aanzuren van het kraanwater met maar liefst 2 pH lager gaven de strips nog steeds dezelfde waarde als onaangezuurd!?
Standaard waarde volgens de strips nog steeds rond de zes. Pas toen ik op een pH waarde van 3 lager kwam kon ik op de pH strips van 1~12 een waarde aflezen van 5 !
Enkele strips met de waarde van 3.8~5.5 hadden ook een afwijking van soms 0.5 maar de meeste gaven wel een aannemelijke waarde.

De meter die ik heb aangeschaft is misschien niet laboratorium kwaliteit maar leek mij voor het doeleind beter geschikt als de strips.
Naar mijn inziens blijkt dit dus ook zeker zo te zijn.
Volgens http://www.waterhardheid.nl/lijst-waterhardheden-in-Nederland heb ik een pH van 8.5 waarbij 8.4 zelf gemeten.
Gedemineraliseerd water had ik in het begin nog een redelijke afwijking gemeten van 5.9. Daarna diversen van 6.4 en later ook 6.8.
Zover ik begrijp is dit redelijk normaal gezien 7 pH zuiver water betreft en hoe dichterbij de 7 pH de afwijking sneller kan op of aflopen.

Ik weet dat een aantal lokale brouwerijen bij mij in de buurt hun water niet meer aanzuren, gezien de kwaliteit van het water hier prima in orde is.
Mijn wat donkerdere bieren kwamen meestal op een pH van 5.4 tot 5.6 waardoor ik heb besloten niet aan te zuren.
Maar nu ik wat lichte bieren wil gaan maken zat ik te denken dit hierbij toch maar eens te proberen om verschil in kwaliteit te kunnen bepalen.
Tja en daarbij wil ik niet echt graag te ver aanzuren en blijf ik liever tegen de bovengrens aan.
Dus vandaar de aanschaf van de pH meter.

Dit wilde ik even hier kwijt om wat ervaring te delen.
Toch misschien interessant om ook te weten hoe jullie dit (hebben) ervaren.
Hebben jullie dit verschijnsel en enorme afwijkingen ook gehad met de pH strips?
Tot hoever zuren jullie aan, ook tot de bovengrens?

Laatst dronk ik nog een Brugse Zot, en normaal prima in orde maar nu ook best aan de zure kant.
Moest tijdens mijn conclusie vandaag hier weer direct aan denken.
Zou zomaar kunnen dat de batch te ver is aangezuurd door een verkeerde meting... Wie weet...

:proost: Proost allemaal !  :proost:

ps Zojuist mijn Winters Honing biertje geproefd.
Wat te veel biscuit mout gebruikt in verhouding waardoor dit iets te veel overheerst.
Echter toch nog prima de tonen van karamel en vooral niet geheel onbelangrijk de tonen van de honing.
Ga deze zeker nog een keer in herhaling brouwen.

nembrionic

Citaat van: Barreltje op 15-01-2017  22:38 uMijn wat donkerdere bieren kwamen meestal op een pH van 5.4 tot 5.6 waardoor ik heb besloten niet aan te zuren.
Maar nu ik wat lichte bieren wil gaan brouwen zat ik te denken dit hierbij toch maar eens te proberen om verschil in kwaliteit te kunnen bepalen.

Tja en daarbij wil ik niet echt graag te ver aanzuren en blijf ik liever tegen de bovengrens aan.
Dus vandaar de aanschaf van de pH meter.

Meten is weten. Je pH meten en eventueel bijsturen is een kleine moeite en vergroot de kans op een geslaagde brouwgang.
Altijd doen dus. Mocht er ineens een afwijking zijn, dan kun je gelijk kijken of er iets misgegaan is. Dat is wel zo prettig om te weten aan het begin van je brouwdag in plaats van achteraf :)

Ik meet overigens digitaal.

Wisdom

Citaat van: Barreltje op 15-01-2017  22:38 uVolgens http://www.waterhardheid.nl/lijst-waterhardheden-in-Nederland heb ik een pH van 8.5 waarbij 8.4 zelf gemeten.

Hiermee bedoel je dat in de lijst van de waterhardheden 8,5 staat en jij heb een pH van 8,4 gemeten? Daarmee suggereer je dat de lijst de pH waarde van het leidingwater aangeeft.

De lijst geeft een waarde in dH. Volgens de site is 1 dH 17,8 mgr CaCO3 per liter leidingwater. En hoewel dit een maat is voor de hoeveelheid kalk en daarmee een relatie heeft met de zuurgraad (hoe meer kalk hoe basischer), is de pH waarde naar mijn idee toch iets anders dan de hardheid van het water. Maar het is niet mijn vakgebied dus ik kan er ook naast zitten... :nut:

stiaanke

Een tip voor wie strips gebruikt.
Je kunt deze in de lengte door knippen. Zo heb je er dubbel zoveel.  ;)

Barreltje

Goed opgemerkt, was mij niet opgevallen. In de lijst staat de dH waarde en niet de pH.
Ik heb inmiddels van Dunea de gegevens met hardheden gevonden.
De pH waarde zou tussen de 8,2 en 8,4 moeten liggen.
Komt per toeval overeen. De waarde in theorie opgenomen in een besluit van 2011 geeft een richtlijn van 7.

https://www.dunea.nl/documents/10156/13625/Katwijk+3e+kwartaal+2016/bfbd077d-0475-483e-9787-cb680ef909fa

Bedankt voor het opmerken!

:proost:

Wisdom

Ik was er een beetje op gespitst omdat ik zelf ook een pH meter gekocht heb en tot mijn verbazing een pH van 8,6 mat van mijn leiding ater. Had geen idee wat het zou zijn maar veel dichter in de buurt van 7. Volgens de lijst van de link is bij mij het leidingwater tussen de 6,5 en 16 dH  :weetniet:
Gemeten heb ik een pH van 8,6.  Moet hier nog even verder over nadenken.  :denken:

Haagse Wouter

Wanneer calibreren jullie de pH meter?

Citaat van: Wisdom op 17-01-2017  19:56 uIk was er een beetje op gespitst omdat ik zelf ook een pH meter gekocht heb en tot mijn verbazing een pH van 8,6 mat van mijn leiding ater. Had geen idee wat het zou zijn maar veel dichter in de buurt van 7. Volgens de lijst van de link is bij mij het leidingwater tussen de 6,5 en 16 dH  :weetniet:
Gemeten heb ik een pH van 8,6.  Moet hier nog even verder over nadenken.  :denken:

Nee, juist minder denken ;). Minder denken meer de cijfers opzoeken. Het water in Gouda heeft gemiddeld een pH van 8.
https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwaliteitgegevens_Rodenhuis-Bergambacht_ZRH_0.pdf

Wisdom

:groots: Dank maar nu heb ik 2 lijstjes die mekaar tegen spreken mbt de hardheid. Moet ik nog meer gaan denken welk lijstje nou goed is... :weetniet:

Haagse Wouter

Citaat van: Wisdom op 17-01-2017  21:14 u:groots: Dank maar nu heb ik 2 lijstjes die mekaar tegen spreken mbt de hardheid. Moet ik nog meer gaan denken welk lijstje nou goed is... :weetniet:

Het lijstje dat direct van het watertransportbedrijf komt ;).
Dat zijn de kwartaalcijfers. Daadwerkelijk gemeten getallen. Geen gemiddelenden van de regio of over de jaren.

John

Rich

Citaat van: Haagse Wouter op 17-01-2017  20:25 uWanneer calibreren jullie de pH meter?

Nee, juist minder denken ;). Minder denken meer de cijfers opzoeken. Het water in Gouda heeft gemiddeld een pH van 8.
https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwaliteitgegevens_Rodenhuis-Bergambacht_ZRH_0.pdf
Het water uit dat verdeelstation is niet heel erg denderend brouwwater.

Wisdom

Rich

Ik zit hier in W'veen op hetzelfde waterleidingnet. Voordat ik mijn water ging behandelen had elk bier een onaangename harde bitterheid/wrangheid en heel erg vaak, vooral met Engelse gisten en ongeacht storting, een vreemde zurige afdronk. Nu brouw ik met omgekeerde-osmosewater en zijn die problemen weg.

hans_nwk

Ik heb pH strips gebruikt maar omdat deze niet bij maisch temperatuur een goede aflezing geven (je moet ze bij 20 °C gebruiken geloof ik) ben ik daarmee gestopt.

Ik zuur nu aan volgens de aanbevelingen in BrouwHulp en controleer niets meer.

Het water bij mij komt van Dunea Scheveningen en is volgens mij redelijk goed brouwwater.

Groet,
Hans

Vergelijkbare Topics (7)

41215

Reacties: 4
Gelezen: 1126

9949

Gestart door KingKarel

Reacties: 7
Gelezen: 3375

205

Reacties: 9
Gelezen: 7807

33897

Reacties: 4
Gelezen: 1693

29307

Gestart door GeBaxke

Reacties: 57
Gelezen: 22542

26897

Gestart door Ansius

Reacties: 27
Gelezen: 10769

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.