Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Traditional English IPA op een eiken vat

Gestart door Biertje1985, 06-01-2017 18:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Ik zat vandaag wat te lezen over bier, opeens kreeg ik een ingeving over een traditionele IPA.

Ofwel een recept zoals het ooit begonnen is.

Zoals vele weten is een India Pale Ale een bier gebrouwen om lange zeereizen te overleven in een houten vat. (toch nog kort verhaal)
Hodgson's was de eerste brouwer van de stijl IPA, dit omdat hij het probleem probeerde te overwinnen datbier vaak aan de andere kant van de oceaan aan kwam en smaakte naar azijn.

Door veel meer hop te gebruiken heeft Hodgson's dit probleem de wereld uit geholpen.

Moderne IPA worden zo vers mogelijk gedronken maar traditioneel zat het dus een maand of 5 in een vat op een schip, bij vaak wat hogere temperaturen en uiteraard
onder agitatie omdat een schip nu eenmaal zeegang heeft.

Omdat ik zelf ook lange zeereizen gemaakt heb spreekt dit mij zeer aan.

Het idee:

Traditioneel recept maken van Engelse mouten en hoppen met bijvoorbeeld East Kent Goldings hop en Bramling cross.
Dit brouwen met een begin sg van ongeveer 1070. En een Engelse gist pitchen (Welke?)

Het hele zaakje na de vergisting in een eikenhouten vat (ongebrand) te doen, en 5 maanden te laten staan (ook tijdens de zomer)
Dagelijks het vat een paar keer heen en weer bewegen om de beweging wellicht wat na te bootsen.

Wellicht dat daarmee een echte "originele" IPA te benaderen is. (Of azijn maken :-[)

Misschien zijn er mensen die een soortgelijk "experiment" hebben gedaan of andere ideeën, recepten of toevoegingen hebben?

Ik ben van plan het bier te brouwen na het inzenden van de brand IPA wedstrijd.

Alle Input is welkom!

Leesvoer:

https://byo.com/stories/issue/item/3270-brewing-british-ipa

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/jan/30/brief-history-of-ipa-india-pale-ale-empire-drinks

Haagse Wouter

Leuk project! Ben benieuwd naar de uitkomst!

Denk dat de grootste opgave een goede gist kiezen is.
Zijn er nog traditionele gisten die hetzelfde zijn als 300 jaar geleden?

Jeukstaardt

Leuk idee!
Hodgon's Bow Brewery wordt aangenomen de uitvinder te zijn van de ipa omstreeks eind 1700, begin 1800, maar er zijn bewijzen dat andere brouwers pale ale verscheepten naar India 40 jaar voordat Hodgon's Bow Brewery uberhaupt werd opgericht. Ondanks dat domineerde Hodgon's wel de markt en was hij de meest bekende.
De eerste ipa's werden gedurende 9 maanden tot een jaar in houten vaten gelagerd alvorens ze op een schip werden vervoerd.
Aangenomen wordt dat het bier gedurende de reis nog een soort van vergisting onderging door giststammen die zich nestelden in het hout van die vaten, waardoor ipa's, ondanks dat er veel moeite werd gedaan om het bier van de gist te ontdoen en de vaten regelmatig werden afgelaten, sprankelend en erg droog aankwamen. Brettanomyces wordt daar mede van verdacht.

RienP

Leuk project. Bedenk wel dat IPA`s van oorsprong minimaal een jaar oud waren. Ook als ze niet naar India gingen. Dit als gevolg van de brett infectie. Dus misschien dat als het niet uit zichzelf gebeurt, je een brett gist moet introduceren na de hoofgisting.

En afhankelijk van uit welke periode je de IPA wilt brouwen. Op gegeven moment was namelijk het waterprofiel uit Burton on Trent leidend over de hele wereld voor bijna elke type bier.

En vergeet niet om aan het begin en na x maanden te barrelhoppen. Ook dat was naar ik gelezen heb gebruikelijk.

Biertje1985

Dan moet ik maar eerder gaan brouwen, (en een vat kopen) ik moet ook nog wat naslagwerk op doen. Ik vroeg me al af of het haalbaar zou zijn qua vergisting en infecties. Misschien inderdaad een brett zijn gang laten gaan na de vergisting en barrelhop dat klinkt ook wel goed.

tot nu toe heb ik dit ook nog even gelezen, en ik ben zoals ik al vermoedde niet de enige :

https://beerandbrewing.com/VKHKxSsAAD6t72dF/article/a-recipe-for-historic-burton-ipa

SanderH

Citaat van: RienP op 06-01-2017  20:45 uLeuk project. Bedenk wel dat IPA`s van oorsprong minimaal een jaar oud waren. Ook als ze niet naar India gingen. Dit als gevolg van de brett infectie. Dus misschien dat als het niet uit zichzelf gebeurt, je een brett gist moet introduceren na de hoofgisting.

En afhankelijk van uit welke periode je de IPA wilt brouwen. Op gegeven moment was namelijk het waterprofiel uit Burton on Trent leidend over de hele wereld voor bijna elke type bier.

En vergeet niet om aan het begin en na x maanden te barrelhoppen. Ook dat was naar ik gelezen heb gebruikelijk.

Compleet "off topic" maar een mooi voorbeeld van een brouwsel met het water profiel van Burton on Trent is de Burtonizer van Largum.

RienP

Als leesmateriaal kan ik het boek IPA van Mitch Steele aanraden. Een aanzienlijk deel gaat over de historie van IPA (en ook deels bier in algemeenheid) en bevat ook veel informatie over de samenstelling en het brouwproces+vergisting door de eeuwen heen.

Daarin is ook te lezen dat veel belezen historie van een IPA dicht bij de waarheid zit, maar ook heel anders is. ;D

seed7

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25572.msg392096.html#msg392096

Verder, spoel je vat goed uit, heel erg goed om de eiken hout smaak kwijt te raken. Ik was in de veronderstelling gebruikte vaten te hebben, bleken ze nieuw te zijn en dan is een jaar op vat best veel. De Engelsen deden er heel veel aan om juist geen houtsmaak in de IPA te krijgen

Ingo

Biertje1985

Ik heb ook wat gelezen dat ze de vaten hadden voorzien van een soort coating, dat lijkt me moeilijk te doen.

Gaaf dat je dit al geprobeerd heb, jou manier komt goed in de buurt van wat ik nu aan aantekeningen heb gemaakt.

Hoe smaakte het uiteindelijke bier?

seed7

Citaat van: Biertje1985 op 07-01-2017  09:30 uIk heb ook wat gelezen dat ze de vaten hadden voorzien van een soort coating, dat lijkt me moeilijk te doen

"lining" werd door de Engelsen (vrijwel) niet gebruikt. In de rest van Europa wel, een speciaal sort pek.

Het is bijna niet mogelijk er een stempel op te plakken omdat het net zo als Orval continu veranderd. Net uit het vat, na het bottelen heeft het een sterke ananassmaak van de Brett C met de typische sinaasappel marmelade van EKG. De hoppigheid in het aroma verdwijnt langzaam en ook het ananas maakt plaats voor het meer typische brett-aroma en het bitter begint het bier te overheersen. Het is niet alleen maar hopbitter maar ook brett-bitter.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

36394

Reacties: 9
Gelezen: 2427

23-11-2018 18:58 u
door Serge VL
20599

Reacties: 16
Gelezen: 4758

26924

Reacties: 9
Gelezen: 2853

4652

Gestart door Caspar

Reacties: 51
Gelezen: 19730

13891

Reacties: 73
Gelezen: 23707

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.