Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgisch zwaar blond van moutextract

Gestart door Dukmans, 19-12-2016 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Dukmans

Hallo allemaal,
Na mijn eerste geslaagde ervaring met het brouwen ben ik toe aan mijn volgende uitdaging. Als basis neem ik het recept van de Belgisch zwaar blond uit het boek van Greg Hughes, thuis bier brouwen. Ik ga voor de moutextractversie met een kleine twist. Zo wil ik de opgekweekte gist van een verboden vrucht gebruiken die nu keihard aan het groeien is op een appelsapje. Klopt het dat dit de 3463 forbidden fruit is? Ik ben meer gecharmeerd van de benoemde smaakeigenschappen dan de Belgian Abbey II.
Voor het opdoen van de smaakervaring ga ik voor een single hop. De eigenschappen van de Wakatu vielen mij positief op. Waarom? Het was de enige hop waarbij vanille als smaak benoemd werd. Die vanille wordt ook benoemd in een recent topic als onderdeel van de smaak van houtsnippers. Ik vind de Cornet echt heerlijk, mijn brouwsel mag hier op lijken. Dat hout gaat er ook in. Wat proef ik liever niet? Als voorbeeld: de Jopen hop zij met ons vond ik veel te hoppig voor blond. Hoe zorg ik dat het hop niet overheerst? Hebben jullie suggesties voor hoeveelheden, tijdstippen van toevoegen?
Thnx,  Martijn

Gerb

Hallo Martijn, leuk dat je zo lekker aan het brouwen bent! Kun je het recept hier ook posten?

Voor het opkweken van voldoende vitale gist heb je toch wel echt wort nodig. Wanneer je met alleen appelsap opkweekt, heb je kans op een gestokte vergisting omdat de gist te weinig energie en mineralen opslaat.

De omschrijvingen van de hopsoorten zijn altijd wel erg fantastisch. Veel van de omschrijvingen, herken ik niet in mijn bieren. Vanille lijkt me er typisch zo een van. Van mijn ervaring met Wakatu hop is het een soort Hallertau-achtige hop met wat limoensmaak.

Het bier wordt zeker niet te hoppig als je onder de 30 IBU blijft. Daarnaast niet te veel late hop geven. Post even een recept met alfazuren en dan kunnen we beter helpen.

zilver_brouwer

Citaat van: Dukmans op 19-12-2016  21:38 uWat proef ik liever niet? Als voorbeeld: de Jopen hop zij met ons vond ik veel te hoppig voor blond.

De Jopen 'Hop zij met ons' is dan ook een IPA, niet een Blond. Een heel ander biertype waarbij juist de hop
erg duidelijk aanwezig moet zijn.  ;D
Zou zoiets als de Cornet daar niet mee vergelijken.

brouwmus

Denk als hop ook aan Yellow Sub, heb hier al een sterke blonde en een tripel mee gebrouwen en in beide bieren is ook vanille (en een bepaalde, fijne, romigheid) terug te vinden.

Succes in ieder geval!

Groet,
John

Dukmans

Dank voor jullie reacties.

Onderstaand recept is nog aan mutatie onderhevig.
Ik ga er nu van uit dat ik van honing iets meer moet gebruiken dan van de kandijsuiker in het originele recept. Klopt dat?

@Gerb: ik wil inderdaad de giststarter gefaseerd naar drie liter brengen met wort. De gist staat nu bijna drie dagen op sap. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat vier dagen een mooi moment is om op te schalen.
Ik ging ervan uit dat de late hopgift een aromagift is en niet voor de bitterheid zorgt. Klopt dat niet?

@zilver_brouwer: vandaar! In het Moortgat in Arnhem werd het me als een blond getapt. Meestal zijn ze daar toch wel goed op de hoogte.

@brouwmus: ik ga deze ook nog eens checken, klinkt goed.

Belgisch zwaar blond
Begin SG 1072
Eind SG 1012
Opbrengst 23 liter
Op dronk 8 weken
Schatting alc. vol. 7,9%
Bitterwaarde ... IBU
Kleurwaarde 10 EBC

Moutextractversie

Week 450 gr CaraPils mout 30 minuten in 27 liter water op 65 graden celsius.
Verwijder de mout, voeg 3,6 kg droog extra licht moutextract toe,
breng aan de kook. Kooktijd 1 uur en 10 minuten.

Hop Wakatu 100 gram, alfapercentage van: 6,67%

40 gram begin van de kook
60 gram laatste 15 minuten van de kook

Overige Ultramoss 1 theelepel laatste 15 minuten van de kook
Honing 900 gram laatste 5 minuten van de kook

Gisting
Vergisting 24 graden Afrijping 7 weken op 12 graden

Gist 3463 forbidden fruit opgekweekt vanuit de fles, in stappen naar 3 liter gebracht

3 gram per liter aan getoaste eikenhoutsnippers bij de nagisting

Dukmans

Botteldag. De eind SG is blijven steken op 1014, met een klein plopje elke twee minuten. De eikensnippers heb ik er gisteren, na zes dagen, uitgehaald. Ik bespeur enige wrangheid in de afdronk die ik de snippers aanreken. Misschien lost dit zich op in de rijping op de fles. Verder is het biertje erg droog, niet onaangenaam maar ik had 'm zoeter verwacht. Zou een kleine afwijking op het recept (3750 ipv 3600 gram moutextract) hier iets mee te maken kunnen hebben? Ik bespeur weinig hop, zoals ik ook wou. Ik heb op 70, 40 en 10 minuten 23 gram toegevoegd.
Opvallend in het brouwproces was dat ik mijn pan slecht op temperatuur kon houden. Daardoor was er weinig verdamping en zat het vat tot de rand vol. Ik werd de ochtend na het brouwen begroet door een enorme schuimkraag op het vat. Ik heb twee liter door de afvoer moeten gieten om herhaling te voorkomen. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Vergelijkbare Topics (7)

38147

Reacties: 14
Gelezen: 3531

28468

Reacties: 22
Gelezen: 7579

3569

Gestart door Pirre

Reacties: 2
Gelezen: 2869

32044

Reacties: 11
Gelezen: 2689

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.