Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwketel kraan verstopt van brouwsel naar filtervat

Gestart door evertd, 14-12-2016 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

evertd

Van de week voor het eerst het complete moutbrouw proces doorgelopen. Na het maischen in onze brouwketel moest het complete beslag in een filtervat. De kraan in de brouwketel bleef elke keer verstoppen, zodat we het beslag niet netjes in het filtervat konden krijgen. Het liefst wilde we dit doen met een slang aan de kraan en dan voorzichtig in het filtervat. Was het beslag te dik? Hebben we niet goed geschroot (was ook de eerste keer dus best moeilijk te bepalen wat echt goed is)?

braaf

Citaat van: evertd op 14-12-2016  11:50 uVan de week voor het eerst het complete moutbrouw proces doorgelopen. Na het maischen in onze brouwketel moest het complete beslag in een filtervat. De kraan in de brouwketel bleef elke keer verstoppen, zodat we het beslag niet netjes in het filtervat konden krijgen. Het liefst wilde we dit doen met een slang aan de kraan en dan voorzichtig in het filtervat. Was het beslag te dik? Hebben we niet goed geschroot (was ook de eerste keer dus best moeilijk te bepalen wat echt goed is)?
Ligt er een beetje aan hoe groot de doorstroming van je kraan is.
Ik denk dat een standaard kraan niet geschikt is om beslag door te laten.
Ik zou gewoon een hevelfilter in elkaar bouwen en het in het vervolg daar mee doen. Werkt uitermate prettig.

JAVAL

Om een beslag uit te laten stromen moet je wel een forse kraandoorlaat hebben, minstens 1,5" maar beter een 2" of 2,5". Een hevelfilter is een zekere oplossing van je probleem, maar als je toch wilt filteren in je filterkuip moet je overscheppen met een maatkan o.i.d. Hoe groot is de doorlaat van je kraan?
Jaap

evertd

De kraan is: "Met volledig RVS / INOX 1/2" aftapkraan".
Aan de reacties te lezen ligt het dus niet aan het beslag wat te "dik" is.

braaf

Citaat van: evertd op 19-12-2016  22:17 uDe kraan is: "Met volledig RVS / INOX 1/2" aftapkraan".
Aan de reacties te lezen ligt het dus niet aan het beslag wat te "dik" is.
Nee het beslag is wel goed, de kraan is gewoon niet geschikt om het beslag door te laten. Dus of een grotere kraan monteren of een hevelfilter maken.

Hay

Nee dat gaat niet lukken, of je maisch overscheppen of zoals in een ander draadje vermeld(maar dat draadje is een beetje uit de hand gelopen :()een hevelfilter gebruiken.
Succes

Serge VL

Je hebt minimum een 2" kraan nodig en je moet dan nog zachtjes roeren tijdens het ledigen, liefst nog een vlinderkraan die heeft geen dode ruimte waar beslag kan tussen komen zoals een bolkraan, een vlinderkraan is eenvoudiger te reinigen. Ik heb een 2' vlinderkraan daarvoor op mijn maischketel staan en dat lukt maar net op het einde moet ik zelfs een beetje spoelwater gebruiken om het laatste uit de ketel te spoelen.
Een hevelfilter is een goed alternatief!

evertd

Bedankt voor de reacties, duidelijke zaak  :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.