Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter

Gestart door LeonR, 07-12-2016 13:46 u

Vorige topic - Volgende topic

LeonR

Hallo,

Zojuist heb ik een giststarter gemaakt met het laatste beetje gist uit een Westmalle flesje en 400 ml suikerwater sg 1.058. Dit goed laten afkoelen en toen samen gevoegd. Waterslot erop en klaar. (Het wordt een imitatie van Westmalle dubbel)

Maar... Hij 'blubt' direct vanaf het begin de verkeerde kant op?

Was de temperatuur van het suikerwater niet genoeg afgekoeld wellicht? Of kunnen jullie andere redenen bedenken.

Ik wacht nu gewoon af, wellicht gaat het vanavond beter. Heb voor de zekerheid een beetje alcohol in het waterslot toegevoegd

Misschien kunnen jullie wat tips geven.

Groeten, Leon

DLB

Als het de fles in blubt dan is de temperatuur in de fles hoger dan er buiten en ontstaat door afkoelen een onderdruk in de fles. Daardoor zuigt hij lucht aan van buiten.

LeonR

Bedankt, puur de temperatuur dus. Ik dacht dat er wellicht nog andere factoren meespeelde. Bedankt voor je reactie.

Gerb

Ik wil graag even opmerken dat het maken van een giststarter met suikerwater niet echt een goede gist oplevert. Beter is het om de gist te laten wennen aan complexere suikers. Verder is het aan te raden om gistvoeding te gebruiken om de gist helemaal in topconditie te brengen. Met alleen suiker bestaat de kans op gestokte vergisting omdat de gist te weinig reserve heeft.

LeonR

@Gerb, welke complexere suikers kun je me aanraden dan? En houdt dat in dat ik dan de normale suiker helemaal niet moet gebruiken voor mijn suikerwater of in combinatie met die complexere suikers?

EvdBroek

Citaat van: LeonR op 07-12-2016  15:07 u@Gerb, welke complexere suikers kun je me aanraden dan? En houdt dat in dat ik dan de normale suiker helemaal niet moet gebruiken voor mijn suikerwater of in combinatie met die complexere suikers?
Gewoon wort gebruiken voor het opkweken.
Zoek anders eens verder op het forum, hier is al zo veel over geschreven.

Gerb

Complexe suikers kan je produceren door:
1) Wort brouwen met mout of overhouden van een brouwsel (SG ongeveer 1040);
2) Met moutextract wort maken.

Vergelijkbare Topics (7)

28924

Reacties: 23
Gelezen: 7434

527

Reacties: 10
Gelezen: 16488

35771

Reacties: 1
Gelezen: 940

10834

Reacties: 1
Gelezen: 2078

42125

Reacties: 7
Gelezen: 1019

34818

Reacties: 9
Gelezen: 2034

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.